AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Tankmätarvisning konstig?

to
207
toson
540iAT E39 -00
Har läst en hel del tidigare inlägg om tankmätartrubbel, men är inte helt säker att jag har samma fel.
När jag tankat visar den full tank och går ner i "normal" takt varefter den förbrukar tills ungefär ner till 1/4 tank alltså strax innan "reservlampan" tänds.
Oftast efter att den stått stilla ett tag, visar den plötsligt nästan tom tank och lampan lyser. Den fortsätter sen att gå nedåt när den förbrukar, i synes normal takt.
Har inte ännu kört så långt med "lampan lysande" utan tankat och då går det inte i så mycket det normalt borde gå i med lysande lampa.

Har inte kollat givare eller dyl. för jag får nog lämna in den för koll om det blir allvarligare eller det finns risk för onödiga stopp.

Vad kan expertisen här seriöst råda till???

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Över 50 som läst, men ingen som har nåt fräsht tips???

Toson
to
207
toson
540iAT E39 -00
Över 100 lästa .....................??????
Ingen vet nåt??

Toson
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Kolla kablarna till givaren i tanken. Jag hade det felet på min förra E39 540i.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack för svaret!
Jag skall kolla lite mer framöver enligt tidigare trådar också.
Dilemmat just nu är om felet kan orsaka motorstopp när tanken är 1/4 full men visar "tom", så man blir stående i onödan???
Skall ut på långresa och har inte möjlighet att fixa detta före.
Det kom plötsligt för två tankningar sedan, då jag blev förvånad att det var "tomt" när jag visste att jag hade över 1/4 (c:a 20 L) kvar och när jag tankade visade det sig inte gå i så mycket som det borde gjort vit "tomt".

Alltså, kan man bli stående???

Toson
Kör på trippmätarens visning tills du fixar felet, tanka så att du har lite marginaler så slipper du bli stående. Läs gärna tidigare inlägg i samma ämne ang. mätarens kalibrering och synkning mellan hö/vä tankhalva osv.

FP
to
207
toson
540iAT E39 -00
Tack Folke.
Jag har lite koll på "hur jag ligger till" medförbrukningen, men jag är orolig då jag läste i andra trådar i ämnet, att man kan få "soppatorsk" fast man har tillräckligt kvar för att den inte "pumpar över".
Trippmätarn är nog bra om man inte är drabbad av pixelfel.
Frågan är också hur "färddatorn" sätts ur funktion med förbrukningar o.d. den räknade ju snabbt ut att jag bara hade 4,8 mil kvar att köra när mätaren gick från över 1/4 (c:a 20 L) till nästan tom vid stillastående.
Allt är bra så länge det funkar och man vet så lite som möjligt ..........?????

Toson
Stämmer att det finns ett problem med pumpningen mellan tankhalvorna ibland. Då kan man drabbas av stopp trots att det finns bränsle kvar, men i fel halva..
Man får försöka att hålla nivån över 20-25 liter för säkerhets skull.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns angivna ohmvärdet tom respektive full tank att kontrollera bägge givarna med. Har inte värden i huvudet men skivit dessa flera ggr på forumet tidigara.
Dessutom går det att köra en diagnos på dessa också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
to
207
toson
540iAT E39 -00
Gott!
Tack för svaren.
Ska försöka hålla det på rimlig nivå tills jag kan kolla lite djupare.
Såg värdena i annan tråd.

Toson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.