AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.428

byte vattenpump e36

r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
hej bytade för ett tag sen vatten pump på e36 det var as svårt o får av den vänstergängande fläkten från pumpen man fick slå i sönder vatten pump o värma med gas.
min fråga är kanske jag gjorde fel.nu ska jag byta på en annan 328 år 96

kan man efter man ryckt ut kylare o slangar ha den i växel o remmarna kvar skruva av den vänster gängade 32mm axel på fläkten utan något tar skada.känns som där är mer motstånd att skruva ner remmar o grejer e på.

förra gången tog jag av allt utom vatten pumpen men den bara snurra,

gjorde jag fel förra gången?hur har ni gjort vid byte?

mvh tobbe

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla vänstergängade fläktar jag lossat (inklusive de som suttit och växt sig fast under 20 års tid) har jag lossat genom en 32mm nyckel som jag slagit ett med ett par snärtiga slag med hammaren (när det inte gick med två-tre slag så lossnade den efter runt åtta slag).

Fungerar med en vanlig 32mm nyckel, men eftersom jag har en lång 32mm nyckel liknande denna nedan så använder jag den oftast.
Länk

Annars brukar man använda ett mothåll på de skruvarna som remhjulet på vattenpumpen sitter fast på. Men som sagt, har aldrig misslyckats med att få loss fläkten med hjälp av en 32mm nyckel och ett par hammarslag.
r1
195
r1tobbe
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
förra gången gjorde jag som du sa men ficka använda gas i banka som en idiot.men får prova
Om det går bättre denna gång men som sagt gjorde som du berätta förra gången
Men fick sätta
Den i skruvstödet i värma me gas då gick det
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Finns ju alltid en liten sannolikhet att man råkar stöta på en fläkt som av någon anledning kärvat fast rejält - kanske du hade oturen att råka ut för en sådan.

Men i de flesta fall ska det inte vara några större problem att lossa fläkten.

Läste igenom ditt första inlägg en gång till, och det kanske är så att du gjorde fel första gången ändåså. Du ska börja med att lossa fläkten innan du börjar med något annat - dvs kylare, drivremmar och allt ska vara kvar! Första du gör efter att ha öppnat motorhuven är alltså att lossa fläkten!
r1
195
r1tobbe
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
Precis det var inte det jag gjorde utan hade
Av allt o rem så det bara var den kvar o jag
Satte ett verktyg som spjärna emot men det fick bli
värma med gas i slägga den.ska göra så som du förklarat

Med vänlig hälsning, tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.