AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.950

E46, -99, 20' mil, rycker & tvekar vid gaspådrag ibland - inga felkoder

Hej,
Som sagt... enligt rubrik. Jag bytte tändstift som gått dryga 10' mil och till en början tyckte jag det gjorde susen och bättre blev det nog men ibland typ på 2:an/3:an tvekar/rycker den fortfarande vid gaspådrag. Som sagt inga felkoder och slangar etc ser bra ut men säker är man ju inte. Startar hur bra som helst, tomgång och alla andra situationer går den bra.

Tänkte prova ngn tillsats i bensinen om ingen har annat på förslag. Ngt tillsats som rekomenderas?
Hade bla den symptomen när min bränslepump var dålig

Kan också va värt att prova byta bränslefiltret
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En Luftmassemätare som fungera dåligt ger inga felkoder inte heller en bensinpump som inte håller trycket vid gaspådrag tex. Det är enbart när de fungerar riktigt dåligt som de ger sekundära felkoder.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tycker bränslepump/filter borde ge sig till känna även vid fullgas/höga varv - trycket ska väl vara detsamma?
Tack för tipsen!.
Inte för mig, därför jag bytte en otrolig massa saker innan jag kom till pumpen

Hade tom en otrolig sak där motorlampan slutade lysa när det var kallare än -15

Det var inte bara en slump utan det hände utan undantag hela vintern och när våren kom och tempen var under -15 så lös den helatiden

Det plus en hel del andra konstiga fel berodde på pumpen
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Jag har typ samma problem, och jag har misstänkt allt det ni skrivit, men jagvet inte i vilken ände man ska börja? Min motorlampa lyser ett par dagar för att senare vara släkt i ett par dagar. Jag får bara felkoden att motorn har en "lean mixture" bank 1-6.

Lättast och snabbast (tyvärr gjorde inte jag det) är att kolla bränslepumpen.

Ta lös plasten över motorn där har du en liten adapter du kan koppla in dig på för att mäta bränsletrycket precis samma koppling som när du pumpar däcken

Så du kan bara använda en däcktrycksmätare, på 330 ska bränsletrycket vara 3.5 bar jag misstänker att det är samma på e39

Själv hade jag 1.8 och min bil kunde gå hur fint som helst ibland för att sen gå som en påse skit.

Annat som är snabbkollat är insugsbälgen som sitter på höger sida och går upp till luftfiltret, det är också en klassiker som brukar kunna torka sönder och ge samma symtom
is
9
is300
BMW Compact 316Ti-02
Min gör liknande men enbart vid kyla. Vad tror ni om den?
Kan det ha ngt med tändspolar att göra?
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Har samma fel typ av fel. Intermittenta ryck och ibland kraftfulla hugg samt tvekande acceleration. Sker enbart vid varvtal 700 – 1200 rpm, dvs från tomgång. Annars ok men detta retar mig.

Motor: M54b25 2004
Har bytt följande: (alla el-artiklar BMW original)
Bränslefilter
Hittade olja i kamaxelgivaren, så jag bytte alla, dvs Vevaxelgivare, Kamaxelgivare, insug samt avgas
Tändstift NGK, hade BOSCH tidigare
Tändspolar
Luftfilter
Temperaturgivare insug
DISA-PACKNING
En vakuumhatt på torpedsidan
Vakuumslang till vakuum reservoar avgas butterfly
Vakuumslang till kallstartspumpen
Lambdasonder prekat
VANOS-o ringar
Motorolja
Luftmassemätare

Har kört DIS samt INPA-tester flertal gånger.
Inga fel hittade, eller felkoder.
Uppdaterat DME till nyare version.
Testat Vevhusventilation genom kontroll av vakuum mm.
Testat bränsletryck vid tomgång = 3,5 bar
Kört komprov, samtliga låg på 12 +-0,5
Rengjort ICV - tomgångsmotor 2ggr
LTFT ligger på +- 1 %

Vad kan jag felsöka vidare med?
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
inte kopplingsventilen som gör att det går ryckigt? kommer inte på vad den heter just nu...

BMW - Allt annat orsakar illamående.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Har funderat på den med. Borde väl inte ställa till det eftersom kopplingen används inte utan är fullt uppsläppt?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, hur har det gått?
Har haft liknande ryckningar och läste runt lite på forumet. Ngn hade testat att hälla i en flaska Redline bränsletillsats. Provade därför detta och tycker att det verkar fungera. Motorn går nu (efter ca 12 mil) renare och ryckningarna har avtagit avsevärt. Återkommer med en uppföljning.... Redline finns att köpa på Mekonomen och flaskan kostade 170:-

Mvh Håkan
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Hej,

Har tidigare hällt 2 flaskor Redline samt 1 flaska STP Complete system cleaner. Hjälpte tyvärr inte alls.
Skönt att det hjälper i vissa fall.

Håller nu på och bygger en egen rökvakuumtestare, för att helt 100 se om läcka föreligger. Då BMW redan haft bilen inne och bara hittat en liten hatt som var sprucken. De provkörde nog inte ens bilen och testade...
Hej,
Jag har inte gjort så mycket med mina ryck hitintlls. Luftmassemätare kan jag dock utesluta, den beter sig lika med eller utan luftmassemätare inkopplad. Bränslefilter är också bytt, gjorde inte heller någon skillnad men efter 20'mil så kändes det ändå som en bra åtgärd.

Verkar på tipsen ovan att jag ska kolla pumpen först. Jag hade missat hur enkelt det var att mäta upp trycket, det måste jag givetvis testa och kanske byta pump oavsett då flera av er har haft samma symptom som jag.

Som vanligt hittar man bra information här och på nätet, här är allt man behöver för ett bensinpumpsbyte: Länk

Ska även trippelkolla insugsgummit efter ev. spickor/hål.

Intuitivt "vill jag tro" att det är någon tändspole men inga som helst felkoder som sagt.

Tack så länge!
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Hej,

Lycka till!
När tvekar den, över hela registret eller endast från låga varv?
Har du problem med att den lätt dör vid start från stillastående vid kall motor?
Tycker du att den blöddrar / misständer vid snabb gas från tomgång utan växel?
Har du kollat med INPA eller liknande efter "smooth running" eller "rough running"
Har du testat att nolla adaptionen med INPA eller liknande? Kan fungera att nolla gasspjälls adaptionen genom att:
Slå på tändningen under exakt 10 sekunder och slå av.
Vänta exakt 10 sekunder, starta motorn.
Kör en runda.

Har du kollat om du har förhöjda värden på Long term fuel trim(LTFT)? Kan ses med INPA eller vanlig OBD2 utr.
Över +5% kan tyda på vakuumläcka,fel på LMM, läckande CCV/vevhusventilation, dåligt bränsle eller pump. Om felet är enbart på en bank kan det vara lambdasond för aktuell bank, eller nått annat som endast påverkar en bank, ex läckage i packning runt insug för enskild cylinder.

Om den visar -5% eller mer kan det vara läckande spridare eller felaktig LMM.
Oj det var bra tips igen. Tack!

Jag märker bara ryck runt 1500-2000 - typiskt känns det på 2-3:an genom en rondel. Inga andra symptom, lättstartad, lågfart ok - högfart ok.

Jag har carsoft 6.5, tror inte jag jag kan se smooth/rough/LFT där?

Jag har inte hittat någon bra tryckmätare, en del och ovan menar att vanlig lufttryckmätare kan duga men det känns lite tveksamt. Kanske bäst att låta verkstad kolla trycket, det är ju enkel match med rätt verktyg - som så ofta. Eller lösa felet... Med din beskrivning får man hopp att en verkstad, med rätt utrustning kan lokalisera felet - utan att swappa delar tills det fungerar (inte som jag villl säga;).

Be
33
Beff
328i Touring -00
Har samma! små ryck runt 1500-2000 - typiskt känns det på 2-3:an genom en rondel. Inga andra symptom, lättstartad, lågfart ok - högfart ok.
Dock känns bara dessa ryck med sommardäcken monterade !?!? konstigt..

Vintertid med -15 eller kallare kan jag även få motorstopp då jag frikopplar,
Dock måste varvtalet ha legat över ca 2000rpm ett längre tag, alltså oftast vid körning på landsväg,

Bytt: Luftmassemätare, tändsift ,luftfilter, samtliga lyftare , ny vanos enhet, spjällhus, styrbox , kamaxel givare, vevaxelgivare,

inga felkoder. bmw 328i -00
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.