AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.865

fullt med vatten på golvet i baksätet. E60

Niklasss
hej!
hoppade in i bilen för nån timme sen och upptäkte årets vattenpöl på golvet i baksätet i min 545 E60 - 04. det har aldrig hänt tidigare så jag har ingen aning om vad vattnet kommer ifrån, men kan ju konstatera att det är ett resultat utav helgens jävla regnande. så, autopower, vart börjar felsökningen?
om nån har haft samma fel så skriv gärna vad ni gjort för att råda bot på problemet, tack!
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Har du taklucka? Börja med att kolla dräneringskanalerna i takluckan.
Annars kolla dräneringskanalerna vid microfilterna så att de inte är igensatta.
Niklasss
ok, lite mer exakt VART någonstans sitter dom här dräneringskanalerna, jag är urkass på sånt här alltså.
Niklasss
Testade att hälla vatten i dräneringshålen i takluckan och det rann ut utanför bilen vid framhjulen. Börjar misstänka att det har tagit sej in genom hålen för fotvärmen i baksätet? Men vart någonstans sitter dräneringen vid microfiltrerna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte hur det är på E60, men på t ex E46 och E39 är det inte ovanligt att det läcker in vatten från dörrarna in i kupén. Det beror på att tätningsskiktet som sitter innanför dörrens innerpanel kan lossna i limningen/tejpningen och då rinner det in vatten.

Lätt att åtgärda med "Gaffa-"/silvertejp, men man måste demontera dörrpanelen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Niklasss
Ok, ja jag har kunnat läsa mej till en hel del idag och blir inte riktigt klok alltså. Jag har kollat dräneringen i takluckan, och under microfiltrerna och båda funkar fint. Och nu ikväll så började det ju regna igen och det blev vattenfyllt, IGEN. Och min teori nu är att vattnet kommer "under ifrån" för det är tamejfan torrt runt pölen. Men vad jag vet kommer ju regn ovanifrån så det känns riktigt skumt det här.. Så, vad finns det mer för dränerings kanaler? Måste väll finnas vid bakluckan?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spola vatten på dörren när den är öppen så ser du om vattnet som rinner in mellan rutan och skraplisten kommer ut mellan dörr och dörrpanelen - då har du hittat läckaget!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Niklasss
okej, jag har gjort lite framsteg idag. provade att spola med vattenslang idag på bilen, och tror eller ej så när jag kom till dräneringshålen vid det högra microfiltret (innifrån bilen sett) så börjar vatten rinna in under handsfacket, ner på mattan och typ under mattan bak till baksätet och samlas till en pöl där. så, nu vet jag vart vattnet kommer ifrån, provade då att ta bort lilla gummigrejen vid microfiltret med 4(?) hål i som är sammankopplade till 1 dränering. sprutade vatten rätt ner där och, nej , inget vatten i bilen. DÄREMOT om man häller ner vatten ovanför den (upp mot vindrutan, men inte på vindrutan) ja då jävlar rinner det in i bilen. misstänker att det är igensatt någonstans men vet inte vart. nu behöver jag proffstips här, hur fortsätter jag härifrån?
för om jag häller ca 1/2L vatten över området så händer ingenting, det är först efter ca 10 sekunders konstant sprutande som det liksom svämmar över någonstans och vattnet flödar in i bilen.. snälla hjälp mej, jag blir så fruktansvärt frustrerad av sånt här.
lo
2
lonken
530d GT -10
530d E60 -04
Hej Niklas, Jag hade exakt samma problem med min 530d -04 E60. För att lösa problemet skruvar du av höger framhjul. Skruvar bort den lilla plastkåpan i hjulhuset som sitter mot torpedväggen. Använd 8mm hylsa. Vik sedan undan den större plastkåpan och där innanför sitter en rektangulär gummislang som är ca 5 cm lång och 1 cm bred. I denna dränering samlas det massor av gegga som täpper igen. Jag pillade med en mejsel långt upp i gummit och det kom ut massor med vatten. Om denna dränering är igentäppt stannar vattnet kvar i utrymmet ovanför och vatten läcker in bakom handskfacket genom kabelgenomföringen. Denna dränering är mycket viktig att hålla ren så att ingen elektronik skadas. Lycka till.

Niklasss
Jag har faktiskt löst problemet redan, det var dräneringen under den svarta elektronik boxen under microfiltret som var proppad. Sög som en dåre med dammsugare och blåste med tryckluft. Tillslut så började det rinna ar dräneringin i hjulhuset. Sjukt störande fel egentligen på en bil med ett nypris på 600.000... Nu är det bara upptorkningen kvar, har ställt in en avfuktare i bilen som verkar jobba på bra!
lo
2
lonken
530d GT -10
530d E60 -04
Vad bra! Det är samma dränering som jag beskrev, fast jag tog den från hjulhuset istället. Håller med om att konstruktionen inte är den bästa på en så pass dyr bil. Det här med dränering verkar vara ett stort problem när bilarna blivit några år. Jag hade samma problem på en Porsche 997 cab, så det är inte bara BMW som har strul med detta. Problemet med e60 är att vattnet kan rinna in i elektronikboxen genom kabelgenomföringen. Öppna luckan till den svarta boxen med torxskruvarna och tryck det vita reglaget till vänster. Kolla in i boxen så att det inte är något vatten där. Elektroniken mår inte bra av fukt och det kan bli dyrt att byta grejerna om de går sönder.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.