|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Att dom inte har haft problem betyder inte att din är problemfri. Jag sätter en hundring på att din låda inte är frisk. Var det hos Paulssons Bil i Hbg du köpt den? När det gäller mattorna så sitter de fast med stora kardborrar, skall alltså inte vara några problem. Luftcirkulationen kan upplevas som lite knepig ja. Det tyckte jag i början och skall jag vara ärlig så saknar kag det enkla hjulet för att reglera varmt/kallt som finns på de äldre modellerna. Allt är inte bättre för att sköts via en dator! Men min funkar hyfsat nu sedan jag lusläst manualen. Du får gärna provköra min 530ia om du vill. |
Karl-Hilding |
Är säkert samma låda. Utväxlingen på min är 50 km/1000 rmp. Möjligt att 520dA har samma. Vilket betyder att du kan varva till 4.500 och har 225. Hmm när det gäller diesel så bör den ju vara något högre växlad. När har du rött på varvräknaren? På min börjar rödmarkeringen vid 7.000. |
|
Tjena Pär. tråkigt att läsa om dina erfarenheter. Jag köpte ganska nyligen också en 520 da fast en 08:a och mina erfarenheter av den är enbart goda. Min automat beter sig inte alls som din, den motorbromsar så fort man släpper gasen och går inte ned i neutral förrän under 25 km/h. Du kan väl ganska lätt se på förbrukningsmätaren om den lägger i N eller inte. Gör den det i 100 km/h är det definitivt fel oavsett vad meken säger. Sen så förstår jag irritationen över klimatanläggningen, tycker också den är korkat komplicerad och svår att ställa in som man vill ha den. Jag kör ganska mycket olika bilar i jobbet och jag kan inte påstå att andra märken är speciellt mycket bättre på de grejer du listat som minus för bmw:n Mattorna sitter inte fast= Det gör de inte på passat audi toyota, skoda, ford saab heller. De enda mattorna som sitter ordentligt finns i volvo. Vinglig när det är ojämn vägbana eller sidvind= Upplevde samma sak men läste en del om hur viktigt det är med rätt däck och däcktryck till e60/e61 och efter lite mixtrande så är jag nöjd. Tycker inte den är mer vinglig än andra bilar i samma kategori. Motorn vibrerar så att det kittlar i rumpan vid tomgång= Ja det gör den ju men jag har inte kört någon annan diesel som vibrerar mindre. Skulle vara bmws egna 6:or isf. Volvos inte bara vibrerar de låter som regelrätta traktorer också. Växellådan tvekar ibland när man ska köra iväg från stillastående, verkar som den precis får för sig att den ska växla när man kör iväg, resultatet är först en tvekan ngn tiondels sekund och sen ett ryck.= Känner igen det här, tar lite tid att lära sig hur man ska agera för att rulla iväg mjukt. Dock är BMW:n inte i närheten av så dålig som nyare v70 är på denna punkten, där gäller det att vara med om man inte vill köra på framförvarande. Den fär j*lva luftflödes och tempfördelningen kräver mer tålamod att ställa in än jag är utrustad med.= Yes =) Skramlar lite i instrumentpanelen ibland= Min knäpper lite i plasten emellanåt, inget som stör eftersom det inte är ihängande. Däremot så är nackskydden av ovanligt billigt/skramligt material som skramlar i vissa lägen, men återigen fortfarande bättre än de v70 jag kört. Körde en idag där baksätet skramlar/knäpper varje gång man kör över minsta gupp. Förstår besvikelsen men jag har då inte hittat någon bil som uppfyller det du listar upp, bättre än BMW:n. Mitt tips är precis som många andras här, prova en en e60/e61 med fungerande automat och riktiga däck. Får du samma upplevelse då är det nog bara till att byta märke. |
|
Karl-Hilding |
Knäppandet från instrumentbräda kan ske vid stor temperaturväxling. Har också detta om det är mycket varmt i bilen och ac.n kyler på högsta. Men bara vid den första kilometern. Sedan allt ok. Att mattorna sitter löst förstår jag inte. Jag har gummimattor på vintern som sitter som berget och tjocka velourmattor på sommaren som också sitter som berget. Och inget skrammel från nackstöden inte. Stabila och helt tysta. Visserligen har jag komfortstolarna och de har ju andra nackstöd än std. Ej heller någon tvekan i växellådan från stillastående. Turbolag kanske? Och så klart att inte en sexa kittlar i rumpan! Däremot så kittlar det i gasfoten... Vingligheten beror med största sannolikhet på RFT däcken! Ett jäkla skit tycker jag. |
|
Allvarligaste problemet är ju växellådan. När du väl har fart på bilen ska den aldrig gå ner på tomgång om du släpper gasen. Min gör inte det förrän under typ 30 km/h. ------- //Lövet |
|
| Vingligheten beror sannolikt på däcken. För att en BMW skall gå stabilt krävs att du har samma däckfabrikat runt om- och med din mix av kvalitetsdäck och skitdäck lär den aldrig gå bra. Fixa en ny uppsättning kvalitetsdäck och problemet lär vara löst. | |
|
Måste säga att min är lite spårkänslig I 150- 180 men annars helt sagolik och Helt utan gnissel och gnek oavsett Hastighet. Däremot har den tvekat vid Kickdown som skall fixas med programuppgrad Säger autopartner,M-bilar. Verkligheten får Bestämma. Mvh Jonas Brinell |
|
|
Kolla så att bakdäcken har samma/liknande rullomkrets som framhjulen - om det är mer än 4-5% skillnad i rullomkrets mellan fram och bak så tror bilen/lådan att det är halt och kopplar aldrig in lockup. Alternativt är dina bakdäck mycket mjukare/hårdare än framdäcken? Mvh |
|
Karl-Hilding |
Här blev det tyst från TS. Hur har det gått? Har du fått prova en annan 5-serie med aut? |
|
Jo, sorry för tystnaden. Saker och ting har gradvist börjat få sin förklaring Vid första verkatadsbesöket fick bilen uppdaterade mjukvaror. Vid andra besöket var vi ute på en lååångt tur tillsammans. Efter viss tvekan erkändes det att växellådan var lite ororlig ( avseende motorvarvtal). En liten stund senare visaed sig att dden faktiskt gav ett felmeddelande, en mektronikenhet (eller ngt liknande ord, jag jämställed dess funktions med en i/p omvandlare ungefär). Se der är inbokat nytt besök i mitten av juli för byte av denna. Dom raggade fram en annan uppästtning hjul, vinterhjul... Och nog tycker jag att den är annorlunda att köra, nu efter att ha kört med dessa hjul,en vecka så tycker jag jag att jag kan köra betydligt mer avslappnat, för dom där självsvängningarnrna är mycket mildare. Så förhoppningsvis landar vi att säljfirman monterar kvalitetsgummin istället för dom där nonamedäcken. |
|
| Jo, det är den firman som avsågs i Hbg ja. | |
| Har glämt kolla redline, men jag tror det är ca 4500 | |
|
Vad kag tjatar nu... Jag har inte run flat däck såvitt jag kan förstå, har istället ett reservhjil |
|
Karl-Hilding |
Skönt att börjar få lite ordning på det. Att RFT, inte minst om de är lite slitna, kan ge många obehagliga överraskningar vid bla spårig vägbana är jag den förste att skriva under på. Ett jäkla skit rent ut sagt. Det är inte std i Germany utan vid ett nybilsköp så har de ett val. Men av någon anledning så är det inte så hos oss utan vi får vacker pröjsa om vi vill ha riktiga däck och 4 st RFT = 10-12.000 i sjön. De läggs i kofferten... Tror nog att du skall få ordning på din 520d och känna att du gjort ett bra val. Lycka till och hör gärna av dig under sisra delen juli. |
Karl-Hilding |
Ja, är det 4.500 rpm med en utväxling på cirka 60 km/1000 rpm så är det helt ok. Vid 4.000 rpm har du 240 km/tim.... räcker ett tag!! :-) Och bottnar du så har du 270 och det kommer du inte upp i, inte ens nedför Hallandsåsen! |
|
Jo, ska jag åka så fort får jag ta min gamle överladdade röde tysk. Den kan avverka åsen både uppför och nedför i >240. Har iofs bara provat uppför och det är så länge så det trafikbrottet är preskipberat nu. Så vanliga däck var alltså tillval? Skumt? Ännu skummare eftersom den gått som tjänstebil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.