|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är tämligen nybliven ägare till rubricerad bil. Växellådan verkar inte "låsa upp" på högsta växeln, dvs det räcker med minsta möjliga förändring av gaspådrag för att varvtalet skall ändras. Jag tycker dessutom den varvar ganska mycket, ca 2000 rpm vid 100 km/h. Min fråga är egentligen om den gör som den ska eller om ngt är galet. | |
|
Jag upplever inte alls samma på min från -08. SKa kolla varvtal idag i 100 så får du ett mer riktigt svar. |
|
|
Jag ANTAR att du har automat fast du inte skrivit detta: 520d har väl manuel låda? Har du automat (520da) så kan du ju peta spaken till vänster så ligger den i man läge. Jag gör så när jag åker längre så att den ligger kvar på sexan hela tiden. Mvh Jonas B. |
|
|
Den ska låsa varvtalet tämligen omgående. Det låter som att något inte är som det ska. Min växellåda beter sig inte alls som du beskriver. Dock är det svårt att säga något definitivt utan att ha provkört bilen. Min varvar 1500 rpm i 110 km/h. ------- //Lövet |
|
|
Tackar, 1500 rpm @ 100 km/h, där satt det, precis vad jag behövde veta. Ledsen för min otydlighet, är tämligen obildad på BMW, hann med massa svenska och andra tyska bilar men ingen bmw innan 40 år uppnåddes. Så det är alltså en 520dA jag har! Inte heller i manuellt läge med med växel M6 på displayen så varvar det så lite. Finns alltså potential för ytterligare lägre förbrukning. Nu trådkapar jag dessutom min egen tråd, Hur upplever ni bibrationsnivån från motorn på tomgång, eller lätt förhöjd tomgång. Känner ni vibration genom stolen (sportstol i mitt fall) |
|
| Fast en 520dA varvar mer än en 525/530dA! | |
| Gör den alltid så här eller bara när den är kall? Har märkt att min låda är lite tjurig när den är kall, då vill den gärna växla ned i onödan och väntar länge med att lägga i högsta växeln på motorväg. Men detta försvinner efter 10min. | |
|
Jo, den göra så oavsett om den är kallstartad eller varm. För övrigt j*vla skitbil! Ångrar alltmer att jag köpte den, förväntade mig kvalitet och kvalitetskänsla men den har misslyckats å det grövsta att leverera detta. Som det känns nu vill jag helst häva köpet, men den ska in på åtgärd imorgon på BWM Hbg. Vad som är denna bil och vad som är dålig engineering vet jag inte fullt ut. Mattorna sitter inte fast, glider upp på gaspedalen (sånt lösta alla andra biltillverkare för 25 år sen) Vinglig när det är ojämn vägbana eller sidvind (perfekt väg och vindstilla när jag provkörde den) Motorn vibrerar så att det kittlar i rumpan vid tomgång. (jo, jag har har haft 4 cylindriga bilar förr Beteende med växellådan enligt ovan. Växellådan tvekar ibland när man ska köra iväg från stillastående, verkar som den precis får för sig att den ska växla när man kör iväg, resultatet är först en tvekan ngn tiondels sekund och sen ett ryck. Den fär j*lva luftflödes och tempfördelningen kräver mer tålamod att ställa in än jag är utrustad med. Skramlar lite i instrumentpanelen ibland Skramlar lite ngnannanstans ibland, vet inte var Saknar minnesfunktionerna och stolarna från min S80, minnesfunktion kunde jag väl fått om jag köpt en annorlunda utrustad 5-serie, men stolar är mycket sämre än volvon. Skitbil! |
|
| Pär Hylander. Tråkigt att du köpt en sån "jävla skitbil". Kanske du skulle ha stannat kvar med Volvo, och framhjulsdrivet där det verkligen rycker och jävlas. okänsliga som framhjulsdrivna bilar är enligt mig. Är du så less på den så varför häver du inte köpet direkt. Bilen är ju inte ny heller, hur mycket har den gått, vissa fel kan ju bero på tidigare ägare om denna har skött bilen eller inte. Mvh Mats | |
|
Den har gått drygt 7000 mil som tjänstebil. Min gamle s80 t6 rycker mindre i ratten är denna vinglar. Unger samma kurstabiltet som min tävlingsbil hade, men den var injusterad för bästs möjliga turn-in på räserbanan, vilket jde gubbabil inte är. Får se vad verkstan lyckas med imorgon, vet inte vilka möjligheter jag har att häva? Dom ska väl få chansen att fixa till bristerna först. Vad sv det jag räknade är är typfel och vad är fel på denna individ? |
|
|
Ska vara såhär, säger verkstaden med lite omskrivning. Dom gjorde en hjulinställning, justade bort lite krabbgång men toe var rätt egentligen. För ordna växellådan så laddade dom i uppdaterad mjukvara, kundmottagaren sa att meken sagt att det bliev som en ny bil. Jag märker ingen skillnad. Växellådan släpper den eventuella lockup som finns omedelbar om jag släpper gasen, dvs jag har aldrig motorbroms. Den är lika död i styrkänslan och styr själv vid minsta spårighet eller sidvind. Är bmw såhär kassa, eller försöker den autoriserade återförsäljanren lura mig? |
|
Karl-Hilding |
Har du Flat Run däck. alltså sk punkteringsfria? Skulle vara bra om någon privatare med E60 testade din bil. Motorbromsen på en aut är inte som en manuell låda. Vill du ha motorbroms så får du lägga den i M. Något verkar inte vara 100% med din 520dA enär du är missnöjd. Kan du inte prova en annan E60 i Hbg och se hur den är? |
|
Synd att du bor så långt bort annars hade vi kunnat jämföra. Det är jättesvårt att säga något bara på dina beskrivningar. RFT är genuint skräp så om dina däck är halvslitna kan ett byte till nya icke-rft göra underverk. Om du släpper gasen i säg 100 km/h, släpper lockupen även då? ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Jag säger lite som Lövet... Men för farao försök att provköra en E60 hos nån handlare och jämför. När du sedan skriver att en bilmek säger att den går som ny typ och du märker ingen förbättring så jag inte så förvånad. Läs mellan raderna... Och du! Stå på dig för den sk bilmeken är förmodligen inte värd namnet bilmek! |
|
Har du kört mycket automat tidigare, dvs kan du jämföra med hur dina andra bilar betett sig? ------- //Lövet |
|
|
Har kört hyggligt mycket automat tidigare, så det känner jag mig inte så orolig över. Jo, den släpper lockup och går ner på tomgång i stort sett omedelbart även vid 100 km/h. Det där med RunFlat är intressant, ska kolla det. Har dock noterat att det är ett hyggligt känt varumärke på framdäcken ivf (goodyear) men noname bakdäck (Rockstone, helt okänt för mig). Jo, jag får väl prova en annan E60. mvh, Pär |
|
Karl-Hilding |
"Jo, den släpper lockup och går ner på tomgång i stort sett omedelbart även vid 100 km/h." Du menar att du släpper gasen vid 100 km och motorn går ner på tomgång? I så fall så måste den ju motorbromsa som fan!! Har nu druckit en bira 5.6% så det får dröja ett tag innan jag jämför... |
|
Det är helt galet om den släpper lockupen i 100 km/h. Så ska det absolut inte vara. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Ja den här sk bilmeken.......är det en prao? |
|
Nej, det motorbromsar inte, det är mer som om man lägger i lådan i N, dvs fri utrullning Lånebilen jag fick, en i stort sett ny 120d betedde sig mer som jag är van att en automatlåda beter sig, dvs höll motor och drivlina ihopkopplade en bra stund när man släpper gasen. Från bilfirman sida menar man på allvar att lådan i 520d -09 ska bete sig så som min gör, och att dom har haft inga eller väldigt få problem med dessa lådor |
|
| Är det samma typ av låda i era bilar, ni har ju större motorer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.