|
|
|
|---|---|
|
Bilen rycker till eller mer motorn. Den går ner i varv samt att man hör det väldigt tydligt. De här upplever jag bara i kö, och de kryper fram/står stilla. Värst är de när det är varmt då AC slår av och på med 10s mellan gångerna. Slår jag av AC är de lugnt till det är vamt i bilen och man knäpper på AC igen. Rullar jag upplever jag upplever jag inga problem. Har inte hunnit undersöka saken närmare än. 30 km/h och uppåt vet jag att de inte är några problem. Vad kan de vara....? | |
|
Svårt att säga exakt. Har du sett om kondensorfläkten framme vid fronten snurrar igång? Mvh |
|
| Nej de har jag inte tittat på. Ska kolla de idag, om de går. Ganska kallt här idag. | |
| Jooo, visst snurra fläckten som den skulle. Men kunde inte provocera fram ryckningarna då de var kallt och blåsigt ute idag. | |
| Powermail skickat! | |
|
Kompressorn drar mycket moment när den arbetar, i samma storleksordning som motorn själv behöver för att snurra på tomgång och i ett väljusterat system så kompenseras den med extra gaspådrag i motorkontrollern eller en ventil öppnas samma sekund som magnetkopplingen drar och släpper på med mer gaspådrag så att motorvarvet nästan inte ändras alls eller stiger till ca 800 rpm. fungerar inte ventilen/regleringe av någon orsak eller är felställt/igensatt så kan man börja få ganska stor varvtalsändring och fungerar det inte alls så stannar motorn nästan när AC:n slås på - så tungt går den.... ... en sak till som kan upplevas ge störande ryck är om din magnetkoppling är sliten med stort spel (> 0.7 mm) och då får plattan som slår ihop mot remskiva så hög fart att det ger lite extra grepp och sliter igång kompressorn med ett klart märkbart ryck medans är spelet kring 0.3 mm så är anslaget lite mjukare och det kan slira en smula i magnetkopplingen medans kompressorn varvas upp och det är både tystare tillslag och mindre ryckigt. |
|
|
Tack! Återkommer om info när problemet är löst, täkter vänta till semestern. |
|
|
Kopplingen skall inte slå till/från på din modell, den bör vara till hela tiden. Kompressorn är variabel och styr flödet med intern reglering osv. Troligen har du för lite köldmedia i AC:n, inte nödvändigtvis pga fel/läckage, mer pga att det helt normalt försvinner lite med åren. Med för lite köldmedia kommer lågtrycksvakten att göra så att kompressorn slår från/till precis som du beskriver, och då bara när det är så varmt ute (>+12-14°C) att kompressorn försöker pumpa runt köldmedia. FP |
|
|
Tack. Då ska jag försöka fylla på den... ...återkommer när de är gjort! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.