|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vill byta olja i diff och växellåda på min bruksbil. Tyvärr har jag inte hittat något i instruktionsboken eftersom BMW inte verkar anse att oljan behövs bytas i diff och vxllåda. Mekonomen föreslår Diff Castrol Syntrax Longlife helsyntet 75W-90 för diffen och MPM Transmission Fluid helsyntet Dexron III-F/G för lådan (vilket jag tycker är märkligt eftersom man benämner detta som styrservoolja). Har ingen aning om vad man behöver för viskositetstal och klassningar på dessa oljor. Själv har jag använt Quaker State Quadralube 75W (mineral) i mina växellådor när jag ägde gamla Saabar i ett annat liv och denna olja var jag otroligt nöjd med. Gav lättväxlade och smidiga växellådor. Kan jag köra på den av Mekonomen rekommenderade diffoljan och använda QS-oljan i lådan? Andra förslag? MVH Carl | |
|
I växellådan bör du använda BMW:s specialolja MTF LT1. Kan fungera med en ATF-olja också. I bakaxeln skulle jag använda en syntetisk 75W90-olja (t ex Castrol SAF XO) eller om du vill ha en tjockare olja Castrol SAF-XJ (har för mig att den är 75W120), båda dessa oljor är godkända av BMW och den senare i diffar med broms (fungerar även i diffar utan broms). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska precis byta oljor i min M3 -94 och då kommer jag slå i följande: Castrol Transmax Z till växellådan (ATF) Castrol Syntrax Limited Slip 75w-140 till bakaxeln (godkänd för diffbroms) Castrol Edge 10W-60 till motorn tycker att dessa oljor borde fungera klockrent även till en 316ti? |
|
|
Jag bytte till Transmax Z gjorde en enorm skillnad för lådan. känner en skillnad när det är kallt om vintern. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Styrservo-olja och ATF-olja är väldigt lika varandra, på mina E34 och E30 så var det ATF i både styrsevon och växellådan (Getrag 260/5 och Getrag 260/6 lådor) - praktiskt :-) Att ha ATF-olja i de lite "äldre" växellådorna är helt normalt, det är tex vad som brukar finns i mina Getrag 260/5 och Getrag/6 lådor. Dexron III är en klassificering för ATF-oljor som numera är tagen ur bruk (licenserna slutade delades ut för många år sedan). Många ATF-oljor är mineralbaserade medans Castrol Transmax Z är syntetisk vilket troligtvis gör den något mer lättflytande när de är kalt (och gör det lite lättare att växla) samt har lite längre livslängd (men gör du ett växeloljebyte vart 10:e år så spelar det inte så stor roll). Notera att Castrol bytte namn på många av sina produkter för några år sedan. Här är några vanliga namnbyten: Castrol TQ DIII => Castrol Transmax Dex III Multivehicle Castrol Transmax Z => Castrol Transmax Z Castrol SAF-XJ 75W-140 => Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 Castrol SAF-XO 75W-90 => Castrol Syntrax Long Life 75W-90 Här är den kompletta listan: Länk Carl1918 : Rekommenderar följande oljor Bakaxel : Castrol Syntrax Long Life 75W-90 (det är den du får om du går in och köper hos BMW) Växellåda : I första hand BMW MTF LT1, annars fungerar en Dexron III ATF-olja eller en syntetisk version som tex Castrol Transmax Z. Om du är osäker på något så är det absolut enklaste att bara springa in till BMW och köp den olja som de rekommenderar. De bits inte :-) Just MTF LT1 kan kanske vara lite dyr hos BMW, men överlag så är priset på oljor/vätskor ganska lika varandra mellan BMW och Mekonomen. Goeras : Varför skulle oljor som passar en E36 M3 passa i en E36 316ti? Det är vissa skillnader mellan deras bakaxlar, växellådor och motorer! Man ska vara väldigt försiktig med dessa antaganden. För just bakaxeln så fungerar faktiskt Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 alldeles ypperligt i båda öppna och bromsade differentialer av lamelltyp. Och växellådsoljan är i detta fall lämplig också. Men motoroljan är direkt olämplig. |
|
Hej! Ja, det bästa är ju att handla av BMW direkt men de har ju så efterblivna öppettider. När jag åker till jobbet har de inte hunnit öppna och när jag åker hem så har de hunnit stänga. Därför tyckte jag att det var ett bra alternativ att handla på Mekonomen dit jag kan åka över lunchen. Hur är det med oljepluggarna, brukar man behöva byta dem och tätningsbrickorna? MVH Carl |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Pluggen till växellådan har ingen tätningsring och den byter man normalt sett inte. För differentialen så brukar det finnas en tätningsbricka. Tittar man i ETK så verkar det vara en aluminiumtätningsbricka för både fyll- och dräneringspluggen. Länk Men ser även ut som de har en ny typ av plugg med en o-ring direkt monterad på den. Vet ej om man ska hoppa över alu-ringen om man har en plugg med o-ring eller inte. Enklast att höra med BMW och köpa de sakerna där om du ändåså har vägarna förbi för att köpa olja. De brukar väl ha öppet 8-18 på vardagar men det har ju även öppet på lördagar så det borde nog finnas någon lucka att hinna dit och köpa det du behöver. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.