AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.675

Malande ljud i framvagnen E61

Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Vänner,
Vid avfärd small det till i framvagnen på bilen. Jag körde iväg och ganska omedelbart hörde jag ett skavande ljud från högersidan i framvagnen.
Jag gick ut och kollade och såg att bilen "neg" lite vid hjulhuset, höger fram. Såg ut som att bilen var sänkt. Och vanligtvis har ju X-drive lite mer spelrum mellan däck och hjulhus än normala modeller.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Innan jag ringer Assistansen och skickar in bilen på en svindyr märkesverkstad.

Vänligen

Fitch
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Med största sannolikhet har din spiralfjäder, höger fram brustit.

Mvh Chrille
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Japp, lite efterforskningar på annat håll tydde på samma sak.
Ska man välja BMW assistans och märkesverkstad eller beskosta bärgare själv och välja mekonomen?

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Måste du verkligen ha bärgare?
Personligen så skulle jag inte välja märkesverkstaden utan jag skulle välja en mindre och välrenommerad privat verkstad.
Det kan ibland vara en Mekonomen verkstad, men även många av dessa verkar numera ha blivit stora, opersonliga och dyra, med ibland unga och oerfarna mekaniker...
Det första jag skulle göra var att fråga här på forumet efter tips på bra verkstad i det aktuella området.

Jag slutade för mer än tre år sedan att anlita "min" märkesverkstad. Numera får jag mycket bättre service och reparationer med högre kvalitet,
(även till mycket lägre kostnad, men kostnaden var inte det huvudsakliga skälet för min del.)
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Ulf,
Tack för input. Men det verkar som bilen inte går att köra då det skaver när jag kör.
Jag brukar anlita GW Engineering i Bagarmossen för min service. Är väldigt nöjd. Men problemet blir att få dit bilen. BMW assistans tar ju hand om problemet men bärgar då till en märkesverkstad. Kan bli ett nollsummespel...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det borde gå att personligen komma överens med den som kör bärgaren. För honom spelar det väl ingen roll till vilken adress han kör..?
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Om det nu är fjädern eller stötdämparen tycker jag du skulle försöka att byta den själv det är inte riktigt så svårt att göra det, och du sparar mycket pengar framför allt i onödig arbetskostnad .Det går alldeles utmärkt att göra det själv ute på gatan eller gräsmattan, det enda som behövs är lite spännband och 2 små domkrafter plus fjäderspännare,och några ringnycklar, och ett par timmars jobb. då har du sparat minst 2,3 tusen i eget arbete.
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Ulf, för att bärgaren ska få betalt av BMW så måste han köra till en auktoriserad verkstad och få "sign off" på leveransen. Har jag hört.
Arving, för just mig är det tyvärr inget alternativ. Det måste bli verksatd :(

/F
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Men om du har en -08 Bmw har du väl helförsäkring då täcker den bärgningen till vilken verkstad som helst
Om det nu inte är Bmw org. försäkring lycka till

Ha deT
Fi
53
Fitch
530xdt M-sport - 08
Arving, kan meddela att det kostar 9500:- att byta två st fjädrar hos BMW. BILLIGT!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.