AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.146

ELF EXCELLIUM NF 5W40 i en 320i (e91) -07 (ännu en olje fråga)

pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Hej
Jag har sökt, men hittar inte riktigt svaret på min fråga, så jag kastar ut den här

Har nyligen köpt en 320i -07 (E91) med några mil på nacken
Då jag tidigare haft dålig erfarenhet av köpe-service bestämde jag mig för att denna bil servar jag själv framledes.

Jag är osäker vilken olja bilen gått på tidigare (BMW service), men enl gamla kvitton i servicepärmen har "Full syntet DPF C3 5W-30" används vid senaste servicen (Mekonomen)

I garaget har jag två o-öppnade ELF Excellium NF 5W40 -20 liters dunkar som skall uppfylla BMW Longlife 98
Dessa dunkar har stått i garaget (svalt och mörkt) i ca 3-4år

Åldas denna olja, eller kan jag använda dessa i min BMW?
Mvh
/Pix

We
159
Weelie
435D GC-15
3-4 år är väl ingen ålder för en olja men din BMW ska ha en olja som är LL04 klassad .
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Okidok
Vilken LL-klass har min olja?
Är det "BMW LL 98" ?
/Pix
We
159
Weelie
435D GC-15
Ja det är LL 98. Vet ej riktigt vad det står för, men BMW har numera intervaller med ca. 3000 mil därför krävs en LL 04 olja.
Din olja kanske fungerar om du halverar intervallen, men kolla upp det för säkerhets skull.
LL 04 oljan är skitdyr över 200:- litern här i Sverige men du kan köpa den för ca. halva priset hos t.ex. mapodo.de
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Ja, jag skall kolla med BMW vad de tycker om att använda min LL-98 olja
Jag brukar iaf byta olja vår och höst, dvs var 1000 mil

Så även om jag får byta oljan mer frekvent, så är det ju ändå bättre än att kasta bort 40 lite full-syntet olja

Mvh
/Pix
ch
129
cheffer
525i -90
Hur mycket de än vill så finns det ingen motor som mår bra av samma olja i 3000 mil, LL eller inte. MAX 1500 mil mellan byten även om det är LL, skulle aldrig köra längre än så. Oljan bryts ner med milen och dessutom med dagens lågfriktionsmotorer så blir den blaskig efter så lång tid då den blandas med bensin efter så många mil. Bästa är att försöka hålla sig till 1000 mil. Fler och fler tillverkare har börjat förstå det och börjar åter igen att korta ner sina serviceintervaller då motorerna inte mår bra av så långa oljebyten i längden. LongLife eller inte så är det ingen bra lösning i längden.

Kör castrol edge 10w60 i 330 e46 som försöker hålla max 1500 mils intervaller på. Det är farsans bil men brukar bli jag som får ta hand om oljebyten etc men svårt för mig att hålla koll på hur långt han kört hela tiden hehe. Jag försöker få ner till 1000mil då bilen ändå gått rätt långt men den körs ju inte svinhårt direkt kan man lugnt säga och det där är en riktigt bra olja, den drar betydligt mindre sedan vi började med den, både olja och bensin. Ska dock tilläggas att den inte är LongLife klassad inom min vetskap men en bra olja. Rekommenderas till M (s) motorer men funkar alldeles utmärkt även till de normala motorerna. Är rätt dyr dock ska också tilläggas. Blir iaf byte 1-2ggr/år. Ofta med ett filterbyte någon stans i mitten utan ett oljebyte.
ch
129
cheffer
525i -90
Fan att det inte finns redigeringsknapp på detta forum (FIXA!!!) men till din ursprungliga fråga, så länge de varit oöppnade och förseglade samt stått svalt, mörkt och i jämn temperatur ska det vara lugnt :) Inga problem alls.
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Om jag förstår det rätt är LL-98 en äldre långlife-olja än LL-04 och därmed kanske inte fullt så långlivad (långt service-intervall)?
Vilket jag borde kunna kompensera med tätare bytesintervall (i mitt fall ca 1000mil eller höst / vår).

5W40 är mao en acceptabel viskositet för min motor?
/Pix
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom din bil inte har NOX-katalysator, behöver du inte tänka på att du behöver LL-04-olja med låga halter av svavel och fosfor (Low SAPS).

5W40 fungerar i din motor (annars skulle den inte tåla kallstarter med 5W30-oljor), framförallt på sommaren vid hårdare körning kan det vara positivt med lite högre varmviskositet.

Däremot klarar inte den oljan specarna för LL-intervallet i din bil, men den klarar definitivt att hålla halva oljebytesintervallet.

Om jag vore dig, skulle jag använda oljan i din bil och byta efter halva oljebytesintervallet (bör bli ca 1250mil).

Själv byter jag alltid olja ungefär halvvägs in i oljebytesintervallet enligt vad som anges i displayen när bilen startas och BMW:n har nu rullat mer än 35000 mil och är fortfarande tyst och fin i motorn och drar ingen olja mellan bytena.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Tack Johan (och ni andra)
Jag fick hem bilen häromdan, och har inte hunnit med att orientera mig så mycket i BMW ännu

En spontan reflektion var att oljefilter locket verkar sakna det 36 hylsa-greppet, som tidigare motorer hade
Locket är slätt ovanpå, och har bara grepp längre ner kring lockets ytterdiameter.

Mao verkar det krävas en specialhylsa för att moment-dra locket?
Alternativt dra / lossa det för hand (vilket kräver att plast-motorkåpan plockas bort)

Mvh
/Pix

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns passande adaptrar för att lossa oljefilterlocket, hos t ex Biltema - kostar inte så många kronor.

Jag minns inte i huvudet vad det är för storlek men jag har köpt på Biltema och den fungerar väldigt bra.
Många bilmärken har motsvarande lösningar, så det finns lite olika storlekar på adaptrarna - så mät vad det är för storlek innan du köper.

Om du lyckas lossa filterlocket med bara handkraft utan verktyg, då är du riktigt stark! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När dina oljefat är slut kan jag även rekommendera www.levoil.de där jag köpte 10l Castrol Edge 10W60 ink frakt för under 900 spänn. Samma olja kostar för 4l på BMW strax under 900 spänn....

Om du nu inte får tillgång till nya oljefat till en billig peng på annat håll så klart :-)

Niklas

Fransosen
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Bra tips Niklas!
Det mesta i Sverige är vansinnigt dyrt
Mvh
Pix

pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Johan B,
"Det finns passande adaptrar för att lossa oljefilterlocket, hos t ex Biltema - kostar inte så många kronor."

Jag mätte så gott jag kom åt på bilens filterkåpa och kom fram till ca 86mm / 16 kanter
Vid dagens besök på biltema hittade jag nr 20-323 (86mm /16 kanter) vilken egentligen var avsedd för "Volvo"

Väl hemma konstaterar jag att den tyvärr inte går riktigt ner över filterkåpan
Filterkåpan är mao något större än 86mm

Så antingen lämna tillbaka, och leta vidare, eller så skära upp en slits i verktyget , töjja lite på det och sedan lägga en svetsloppa i slitsen

/pix
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Kommer du åt så går det utmärkt att lossa med oljefiltertång, modellen med band.

"You can call me Bon"
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Tyvärr inte
Spalten mellan plast-kåpan och filter locket är nog bara ca 3 mm
Platskåpan lossar man inte i första taget, då denna är rejält skruvad, så det måste vara ett verktyg som kommer åt rakt uppifrån

Jag hade tidigare en Audi A6 -06.
Där kunde man snäppa loss plastkåpan vid filterbyte.
Men på BMW verkar allt sitta fast ;o)

Jag har sett ett justerbart filterverktyg med 3st smala ben och en mutter-skalle på toppen.
Jag tror jag först försöker öppna upp biltema-verktyget några mm. Om inte det funkar, så blir det att prova den justerbara 3-foten

/Pix
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
På E46 är det iaf. bara att ta bort plastkåpan, med typ 2-3 skruvar så kommer man åt filtret lätt med en oljefiltertång med band, så har jag gjort och även sett att dom gör på mindre verkstäder... kan det va så svårt att ta bort plastkåpan på en E90?

/Jonas
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Jonas,
Jag skall kolla lite närmare på det
Jag såg bara att den är skruvad med gummipackningar på ett flertal ställen
men även om jag lossar kåpan, och kommer åt, så vill jag kunna moment-dra (25Nm) locket efteråt, dvs jag behöver få till ett verktyg som passar mot momentdragare
Mvh
/Pix
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jaha... jag brukar dra oljefilter och plugg med Nm-feeling i fingrarna :)
Men då har jag också dragit av oljepluggen på en polares Z3...

/Jonas
pixworld: Jag har bytt oljefilter både i min 325i E91 och 120i -05 med Biltemas 20-323 avsett för Volvo. Passar perfekt. Är det verkligen ett större oljefilterhus på 320i -07?
pi
93
pixworld
520d (F11) -15
Janne,
Ja jag är förvånad jag med, för jag har hört att detta skulle passa.
Men nej den går inte på filterkåpan, ens med kraft
När jag mäter 20-323 är den 85mm mellan två plana ytor, inte 86mm vilket man skulle tro med betäckningen 86 / 16
filterkåpan kommer jag tyvärr inte åt att mäta då skjutmåttets käftar inte får plats pga plastkåpan över motorn

Azkikr,
Tyvärr är plastkåpan skruvad på motorn, även en bit in under "kupefilter-hyllan"
Det är möjligt att det går att lossa plastkåpan, men då först efter att hela kupefilterhyllan plockats bort först.

Möjligt att man kan lossa de främre bultarna i plastkåpan och böja den uppåt vid filterbyte, men det känns riskabelt och inte som ett bra sätt.

/Pix
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.