|
|
|
|---|---|
|
Nu har felen börjat hopa sig på min gamla 5201T -97. Har läst runt på forumet och skaffat mig kunskap i ämnet men har fastnat. Här är storyn: I förrgår när jag skulle köra iväg så gick bara startmotorn runt, motorn tände inte. Jag har haft lite tendenser de senast veckorna att allt inte stod rätt till då den bluddrade, hackade till och har varit almänt slö i stadstrafik och vid gaspådrag. Dessutom så har den varit svårstartad med jämna mellanrum. I förra veckan så körde jag en kortare sträcka för att handla när jag sen sätter mig i bilen så gick bara startmotorn runt och den tände inte. Jag körde på i några minuter på och av tills nästan batteriet var slut coh plötsligt gick den i gång. Sen var den relativt lättstartad (med hackande i startskedet) till totalstopp. Nu har felsökningen börjats. Säkringans ät hela, relä helt Bilen har drygt 20-30 liter bensin i tanken. Beställde en vevaxelsensor eftersom det var felmeddelande på den och har bytt den. Bilen startar fortfarande inte. Batteriet är laddat och jag även försökt få igång den med hjälp av min andra bil. Jag tänkte att i och med att jag försökt så mycket så kanske jag har surat ner tändstiften. Plockade bort ett och det var snustorrt så jag brydde mig inte om att checka de andra. I dag kopplade jag av strömkontakten till bränslepumpen och mätte direkt i kontakten. 4 kablar sitter det där. När jag sätter på tändingen i läge 1 så får jag 11.5V på de två tunna kablarna och inget utslag på de två tjocka. Ställer tändningen på läge två, fortfaranade ström i den tunna (bensinmätaren?) och fortfarande ingen ström i de två andra som borde givit utslag på över 10.5 volt i tändningsläge två enligt källor. Frågan är var går jag vidare innan jag öppnar för pumpen, för finns det inte ström i de två kablarna så får ju pumpen ingen ström? Jag har också uppmärksammat att pumpen är helt "död" när jag slår på tändningen, inget ljud överhuvud taget ifrån den. En fråga till. Har läst i några trådar att man kan använda startgas för att "tvinga igång" en tändning trots att det inte finns bensin. Var någonstans använder jag startgasen till detta? | |
|
Mer felsökande i jakten på en fungerande bil... Jag kopplade på 12V direkt på bränslepumpen och den snurrar. Lät den gå i 10 sekunder för att försöka få någon bensin till motorn. Satte på tändningen och den tände till och hostade igång i 2 sekunder sen fanns det tydligen ingen soppa mer. Så, det verkar vara någonting fel på kabelhärvan då det inte går fram någon ström till pumpen, som jag nu kontatererat fungerar. Någon som vet var det typiska brottet sker på dessa kablar? Som en liten parantes. I april när satte mig i bilen och skulle köra iväg så hände det ingenting när jag slog på tåndningen och skulle starta bilen- Batteriet nyladdat men inte ett klick från startmotorn. Bilen bogserades till Förenade bil och de läste av bilen och hittade felet till EWS-enheten. Denna bytte de ut och bilen gick att starta igen samt att den nya EWS-enheten gjorde så att någonting slutade (troligtvis EWS) att ta tjuvström (batteriet laddades ur på några dagar av sig själv innan). Jag ringde dem häromdagen för att berätta att den varit väldigt svårstartad sedan jag fick tillbaka den och "verkstadschefen" sa direkt att det nog var någonting med tändingslåset. Då frågade jag honom om de inte checkat detta när bilen var död och inne för reparation. Jag fick nej som svar. Nu vet jag inte om detta med att det inte finns ström till bensinpumpen kan ha någonting med EWS enheten att göra för den går ju tydligen att starta bara den får bensin. Men det kanske där felet ligger att någonting gör så att bensinpumpen inte får ström? Så hur gå vidare med felsökning av strömmen till pumpen? Säkringarna är hela och så vitt jag vet så är det bara säkring 17 och 54 som innefattar bränslepumpen? Vart går kablarna och varför har de helt plötsligt tappat signal från det att jag parkerade bilen i garaget tills det att jag skulle köra dagen efter? elät klickar när jag sätter på tändningen och jag testade även att växla dem i bakskuffen ovanför batteriet men det gör ingen skillnad, båda relärena fungerar. |
|
|
Fortsätter monologen... Har felsökt vidare och det finns alltså ingen ström i de två kablarna som går till bränslepumpen. Bara för skojs skull så anlade jag 12V en gång till direkt på pumpen för att tvinga fram bensin till motorn och visst, när jag sätter på tändningen så startar den men dör direkt pga soppatorsk. Läste mig till på Bimmerforum att DME kan vara inblandat och a i så fall den inte är synkad med EWS. Jag har ingen aning om vad DME eller EWS är för någonting men börjar misstänka att problemet jag har är ett samband med att Förenade Bil bytte ut EWS-enheten för några veckor sedan. Men de bortförklarar nog det då de själv verkar ha dålig koll på en del saker. |
|
|
Så kom man en bit på väg utan respons härifrån :-D I går så testade jag att lossa hela plattan med reläerna i bakskuffen för att kolla kablarna. På samma gång så bad jag frugan sätta på tändningen så att jag kunde känna om relät klickade eller ej innan jag skulle byggla det. Det klickade och på samma gång hör jag bensinpumpen gå i gång. Jag stänger av och på tändningen flera gånger och visst, bensinpumpen ger ljud ifrån sig vilket den inte gjort under hela gången jag har felsökt. Drar nyckeln i läge tre och bilen startar direkt! Skumt värre. Jag ger mig ut på en längre tur och det är en helt annan bil jag kör än innan jag bytte vevaxelsensorn. Inte en enda misständning och den är rapp och kvick när jag accelerar. Kör drygt två mil och är lycklig. I dag tänkte jag iordningställa oredan och sätta på täcklocket till bränslepumpen och sätta tillbaka sätet. Har bilen ståendes på gatan, lägger nyckeln i läge två och visst, pumpen går i gång, startar bilen och den dör efter 5 sekunder, sen är det samma visa igen, pumpen går inte. Uppmärksammade att jag har snäppet över 15 liter i tanken enligt tankmätaren så jag ska fylla på reservdunken och ge bilen mer bensin. Men om den nu inte startar igen så är jag verkligen förbryllad. Måste i så fall vara någon typ av glapp någonstans men hur uppkommer det av sig själv när bilen tände igång och fungerade felfritt igår? Någon som har tips att ge nu så att jag slipper köra denna monolog och tråd för mig själv? |
|
| Har du kollat kabelgenomförningarna i armaturlocket brukar gå av där | |
|
Tack Ron för att du ger en input. Armaturlocket, är det locket med tre skruvar ovanför pumpen? Ja, jag har kollat dessa genom att byggla relät och mäta på kontakten och då har jag signal, men det kan ju vara som så att någon av kablarna är av men ger kontakt ändå i vissa lägen så jag ska dubbelkolla och dra lite i kablarna. Jag har testat att vrida nyckeln några gånger efter det att jag fyllt på bensin så att jag nu i alla fall har 25 liter i tanken och två tre gånger har pumpen gått igång när jag vridit till läge två men bilen får inte bensin så den tänder bluddrar bara till någon sekund. Jag har fått tag på en soppapump och testa att byta ikväll och hoppas att det är den som trilskas, intermitenta fel är det värsta jag vet. |
|
| Nej inte där utan själva plastlocket där slangen sitter i kolla undersidan av den där kablarna kommer ut inne i tanken liksom där kan de bli glapp. | |
| OK, jag förstår. Jag håller på att demontera pumpen nu, ringen är lossad och det är bara att dra upp den men den sitter rätt hårt. Ska kolla sladdar och kontakter innanför. | |
|
När du ändå har byxorna nere så ska du byta soppafiltret som oftast är boven till att pumpen lägger av då bensinen går rakt igenom den och slier ut mässingsbussningarna bakåt då filtret börjar bli skitigt. Pumpen går oftast att köra tom utan bensin när den är sliten men stannar snart då den belastas. Alltid billigare att byta filtret lite oftare så slipper man byta pump. Har själv fått erfara en del i mina år.man lär så länge man lever. Mvh Jonas B. |
|
|
Brynet, jag ska byta filtret ockå och fungerar på att byta kamaxelgivaren på samma gång när jag ändå har prylarna halvt nere. Det blev en otrolig skillnad när jag bytte vevaxelgivaren. Bilen kändes som ny och hade ett gaspådrag som jag absolut inte är van vid med denna bil. Nu har jag bytat pump och drog igång tändningen, ingenting hände. Testade då med att anlägga tolv volt direkt på pumpen och den snurrar. Anslöt kontakten igen och lyssnade noga efter sugljud när jag satte nyckeln i läge två, inget ljud. Testade att dra den fullt ut och den startade på första gnistan. Körde en runda, stängde av, startade igen. Nu har jag skruvar ihop allt för att pumpen fungerar, ska nu ut och varmköra bilen och sedan testa om den tänder lika lätt som den gjorde nu senast. Jag testade med 12 volt på den gamla pumpen (som suttit där sedan bilen var ny och har nu snart gått 28000 mil) nu när den nu är ute ur bilen och den fungerar den med. Så om det börjar trilskas igen så måste det vara någonting annat som är boven i dramat. Peppar, peppar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.