AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.604

Skatteavdrag på avskrivningen vid köp av firmabil?

Hej!

Jag har försökt googla, men har inte hittat något klart svar. Skulle gissa mig till att dom menar mellan 20-30% av det jag har hittat.

Hur mycket får man dra av på värdeminskningen/avskrivningen när man köper en firmabil i ett aktiebolag?

Hoppas att någon vet!

//Jesper
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Tja, rimligtvis får du göra avskrivningar på från inköpsvärdet ner till inbytesvärdet, delat med antalet år som ju då oftast är 3 år.

Ex: 320 EDE: Inköpspris 350.000 (säger vi) och så tar vi bort momsen som ju är 20% här, alltså 70.000 kr, och restvärde om tre år är ex 175000 vilket handlaren räknar ut baserat på den av dig uppgivna körsträckan som är exempelvis 2000 mil/år. (Tyvärr får du ju inte göra avskrivningar på momsen, vilket ju vore trevligt annars. :)

Då har du en värdeminskning på 3 år på 350-70-175=105 tkr på tre år, och den får du ju så klart fördela på tre år och dra av som avskrivning, alltså 35 tkr/år. Skulle du sedan efter tre år sälja bilen för något mer eller något mindre pengar så blir det sannolikt en extraordinär intäkt eller kostnad.

Detta gäller ju nu under förutsättning att företaget ÄGER bilen, och har betalt hela, vilket ju sällan är fallet med företag. Då leasar du ju oftast bilen och då får du inte göra några avskrivningar, men du har ju istället en leasingavgift på (ex.vis) 5000 kr/månad som är en avdragsgill kostnad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.