AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.745

Tryck i kylsystem

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Hej jag tänkte lufta mina tankar angående kylarsystemet och få lite svar på mina funderingar.

Man fyller upp kylarvätska till rätt nivå efter konstens alla regler och luftar osv. Sedan varmkör man motorn och stänger av den, och tillfälligt lättar något på luftskruven/locket till expansionskärlet för att släppa ut lite luft och sänka trycket i systemet.

Resultatet av detta är att kylsystemet har ett litet undertryck när motorn är kall, och ett litet övertryck när motorn är varm. Istället för att kylsystemet har ett högt övertryck. Är inte det en bra idé? eller spelar det ens någon roll? Jag inbillar mig att risken för läckage av kylarvätska minskar om det är lägre tryck. ?

//David
Mitt åkdon: Länk
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Finns ju ventil i locket till expansionskärlet som ska reglera (för stort) övertryck. En frisk motor ska inte läcka kylarvätska öht, gör den det är det nåt som inte stämmer. Tycker det känns meckigt ;-)

/Berga

BMW - Beste Marke Weltweit.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kylsystemet ska jobba med övertryck. Vid atmosfärstryck kokar vatten som bekant vid 100°C. Ju högre övertryck, desto högre kokpunkt. Normaltrycket i en BMW-sexa medför en kokpunkt på 115-120°C. Så tanken var god, men du riskerar förlora mer vatten med ett lägre tryck. Normalt öppnar de flesta BMW´s övertrycksventiler (i locket) vid 2,0 bar.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Som tidigare svar sagt så är det ingen bra idé det du klurar på.

På expansionskärlet så sitter det ett så kallat kylarlock, detta har två ventiler i sig. En som håller emot för tryck i kylsystemet och inte öppnar och släpper ut nåt under t ex 1 eller 2 bar (är olika på olika motorer) Den andra ventilen öppnar mycket lättare men bara för passage utifrån och in i kärlet, och är till för att reglera undertrycket i systemet när kylvätskan kallnar.

Ju högre tryck ju högre kokpunkt som redan förklarats.

En annan sak är att det kan vara väldigt lurigt att lufta motorerna på dessa bilar, i alla fall 740-V8, så kanske det är det samma för V12?

Man kan få märkliga fenomen om man bara luftar som vanligt, och det kan t o m ge motorskador i värsta fall.

Jag kan inte proceduren exakt nu men den är rätt speciell och måste följas noga för att vara säker på att inte det blir luftfickor kvar i systemet vilket kan ställa till ordentliga problem.

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Jo jag är medveten om svårigheterna att lufta systemet. jag har hittat en PDF från BMW (auf deutsch natürlich) där de i detalj beskriver hur man ska gå tillväga. det finns en guide på meeknet.co.uk/E38/ som är väldigt lik BMWs rekommendationer.

men hur som helst så har jag fått lite mer på fötterna nu, tack för infon

//David
Mitt åkdon: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.