AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.270

Vad är min E39 med många mil värd..?

Sida 1 av 2
Finns inte många som har gått så långt som min så jag har lite svårt att jämföra med andra.

Har 525-02 sedan med M-sport, Silver, Automat. Har gått 38700mil. Mkt bytt och den fungerar helt felfritt. Jag är ägare nr2. Svensk såld. Har gått mkt landsväg då jag kört allt i tjänsten. Fungerar helt felfritt. Standrost i falsar finns, men inget allvarligt. Bra servad.

Vad kan jag få för den?
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
25-35,000?
Ja, visst måste vara där. En jobbarkompis köpte en 535-92 som han gav 25000kr för. Jag skulle alla dagar i veckan lägga 5000kr till och få min!
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Här är en ute för 39,000 fast med 25,500mil
Länk
Ok, så runt 30000kr borde jag kunan få..
Här är en annan åsikt:
Länk
Jag säger inte att det är den rätta åsikten, men ändå...

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Problemet är att antalet potentiella köpare är väldigt begränsat på en bil som börjar närma sig 40k mil. Folk i allmänhet är rädda för höga miltal även om det oftast är obefogat. Själv är jag inte rädd för att köpa en långmilare men när det börjar närma sig 40k mil skulle jag hellre lägga några kronor till för att komma ner till runt 25k mil
Sätt ut den för 30 och se vad marknaden säger. Jag tror du får va nöjd om du får 30!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
En bil med så många mil är svårsåld. Jag tror inte du får mycket över 20.
Mellan 20 o 25 så kan den bli såld.

Jag själv skulle aldrig köpa en med så många mil på. Den kan ju liksom lägga av när som helst.

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Instämmer med Craile.
Den som pyntar över 25 000:- för den bilen lär inte ha alla hästar hemma när man kan få en som har gått häften till nästan samma peng.

Du kan ju alltid testa, lycka till!

BMW M-POWER
"Den kan ju liksom lägga av när som helst."

Är du seriös Craile??? Menar du på allvar att du tror att en bil som rullat 39000 bara kan lägga av när som helst, vilket en bil som rullat mindre inte kan?

Finns massviss med folk som fått bärga sin bilar som rullat under 10000mil. Ja det kommer in nästan nya F10:or också på bärgare för dem bara lagt av (oftast bensin dock).

Med sådana inlägg från dig och Gino förstår jag att milskräcken är så stor och att det mätarbackas bilar.

Man får ju jämföra vad man får. En välskött bil är alltid att föredra framför en där bilen bytt ägare fler gånger på år utan vettig historik även med hälften av miltalet.

Bilar klarar att köras långt över 100000mil att man då är rädd för miltal på mindre än hälften är löjligt.

Det jag vill är att man ska se längre än till miltalet och se hela bilen.

Mvh Stephan
GI
2.196
GINO
Stephan735i:

Du har helt rätt i det du skriver men för runt 30 000:- kan man få en som har gått nästan häften så långt, det var det som var poängen med mitt inlägg och jag tror också att Craile kanske tog i lite för hårt när han skrev att den kan lägga av när som helst och kanske inte menade det i ordagrant.

BMW M-POWER
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Men självklart är en bil som gått 40 mer sliten än en som gått 20.
Kan ju bara tänka mig hur chassi och stag o allt sådant ser ut efter så många mil. Växellåda och allt annat allmänt slitage. Jag ryser...
Jag tycker en bil är sliten när den gått 12-15. Kan jag bara fantisera om hur en bil med närmare 40 är. Och hur den känns och luktar... hua...

Jag förstår milskräcken i Sverige. Vem vill börja köra på en bil som gått över 30???
Och vad som helst kan ge upp och gå sönder. Och då menar jag VAD SOM HELST.
Och nya F11 vet jag har stannat och bärgats. Men vad gör det. Det kostar ju ägaren inget!!!

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min slit-och-släng A6 -97, även kallad Träskådin, 6har rullat 31' mil. Sunkig utvändigt, men fin invändigt. Kostade mindre än en ny gräsklippare, men startar i alla väder.
525an har fortfarande nybilsdoft inne trots 4 år och över 9' mil.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om en bil har gått 40000 mil utan utbyte av nånting lär den vara redo för skroten. Om man däremot bytt fjädrar, dämpare, bussningar, stag mm efter behov så kan den vara bättre än en som gått 5000 mil.
Skick på kaross (rost) och inredning är ju sånt man inte byter regelmässigt, alltså är det skicket på det som är avgörande. Automatlåda kan ju vara en oro också, men är det 40000 landsvägsmil med farthållare och lockup lär det rulla på.

De flesta bilar jag kollat på ca 5-6 år och 8-10000 mil har haft väldigt mycket nybilskänsla och doft kvar.
Du kan komma och prova köra Craile! Jag lovar att du kommer ändra dig. jag har haft 2st som gått 20000-25000mil som känts mkt värre! När jag åker till tex Danmark på en 200 mila tripp. Då går den ju på 2500v/min och växlar max 10ggr. Åk i kö igenom stan på 2 mil och jag lovar att det sliter mer.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Skrämmande hur konstigt folk tänker!

Som du Craile...;

"Men självklart är en bil som gått 40 mer sliten än en som gått 20." -> Varför är det självklart? För att folk inte tar hand om sina saker och bara låter allt förfalla?

"Kan ju bara tänka mig hur chassi och stag o allt sådant ser ut efter så många mil. Växellåda och allt annat allmänt slitage. Jag ryser..." -> Mycket av det där har med körsätt att göra och efter ca 40' mil har nog mycket av det där bytts ut, dock inte lådan men där bör oljan varit bytt en del gånger ist.

"Jag tycker en bil är sliten när den gått 12-15. Kan jag bara fantisera om hur en bil med närmare 40 är. Och hur den känns och luktar... hua..." -> Du tycker att en bil är sliten vid 12'-15' mil? Alla utgår ju ifrån sig själva så jag antar att du inte tar hand om dina bilar mer än vad som är absolut nödvändigt och därav har du fått den bilden. 12'-15' mil är ju ingenting om ägaren/ägarna har skött bilen! Hur den luktar..?? Hur luktar du? De bilar jag har haft i mitt liv har gått som minst 11' mil och som mest 29' och allt därimellan. Alla har varit fräscha och fina och luktat som en korrekt skött BMW brukar lukta.

"Jag förstår milskräcken i Sverige. Vem vill börja köra på en bil som gått över 30???" -> Här finns det ju olika sätt att se på saken. Vissa har inget val pga ekonomi och andra skiter i mil då de hellre ser till skick.

"Och vad som helst kan ge upp och gå sönder. Och då menar jag VAD SOM HELST." -> Så de bromsar/stag/fjädrar/etc. som bytts pga slitage kan NÄR SOM HELST gå sönder pga miltalet?? Kan en helt ny fönsterhissmotor gå sönder bara för att den monterades i en bil med så högt miltal? Är det något med själva bilen som gör det? Blir kopparen i elkablarna sämre med tiden eller vad beror det på? Utveckla gärna det..
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Jag ägde själv en Volvo S70 Glt årsm 1999 för 3 år sedan. En tidigare ägare som pendlat Kalmar - Malmö 3 ggr i veckan. Fullservad, rostfri, jättefin invändigt ( luktade fräscht), ingen nersutten stol trots 38000 mil. Jag köpte den billigt, mest för att jag var nyfiken på hur en bil med dem milen skulle va. Ägde den ett halvår, körde 500 problemfria mil. Manuell vlåda som fortfarande va tajt o fin, inget tickande från motorn trots uppstart kalla vintermorgnar. Sålde den med vinst. Det mesta handlar om skötsel av bilen!
r1
195
r1tobbe
325(kompressor) coupe e36
328 touring e36
m3 limo e36
e36 touring 316
Yamaha r1
+ massa andra
själv går jag efter skicket,köpte en 325 som haft 13 ägare på 5 år o säkert backad mätare.men fy fan så bra skick o fin,jo förra ägaren rev ner den o renoverade den
den e super fin o superbra men många mil o massor av ägare,

men det känns skitbra o skön o inte 1 enda problem inte ens en lampa på över 1år och blankt papper på besiktning.

så mil o ägare är inte så viktig,
hade en 325 som gått 18000mil med 3 ägare jävla skitbil med kassmotor o skabbig som helvete.

så titta på bilen o prova först o bedöm den sen

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Håller med ovanstående 2 inlägg. Mina bilar har alltid förbättrats/stått stilla i skick under min ägo.

Den 330 jag har nu har haft 2 ägare, svensksåld. Vissa kan se det som bra men jag ser det som lite negativt. Mest då den sista ägaren (2005-2012) inte gjort annat än kört och servat bilen = behov av större rekond invändigt m.m.

Och av alla bilar jag haft så har de svensksålda alltid varit i sämre skick, speciellt undertill - oavsett miltal.
GI
2.196
GINO
Craile:

Nu ligger du pyrt till när du har eliten på dig :)

Många inlägg på sistone utan att förklara vad respektive tycker bilen är värd...

Vad tycker ni att den bilen bör kosta? Vore intressant att få veta för att rätta tråden till rätt spår igen.

BMW M-POWER
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Som tidigare sagts så kan det ta tid att sälja en sån bil men 30' borde inte vara omöjligt alls. 20' tycker jag känns extremt lågt om man ska jämföra med vad man får (både andra bilar för 20' och hur mycket bil en schysst E39 är). Mycket handlar även om efterfrågan och som några var inne på så är det helt klart en mindre efterfrågan på långmilade ex men även en prissak.

Jag skulle iaf tippa på 30'. Och som vanligt är det ju viktigt med en bra annons med bra bilder osv. Finns en mängd trådar om sånt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.