AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.997

m3 e92 utan edc, är det kass?

Sida 1 av 2
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Hej, bilade lååångt igår för att titta på o provköra följande bil:

Länk edc, hur bra eller dåligt är det att den inte har det? Vill man sätta på pss10 o tycke&w=3

Bilen SAKNAR EDC, o då undrar jag om det är ett problem? Kommer jag vilja byta suspension till pss10? Eller vill man helt enkelt ha EDC?
Nämnas bör att jag kommer köra på gata 99% 1 resa per år till nordschleife och kanske de svenska banorna ngn gång per år. Bilen kommer köra året runt..

Tacksam för snabbt svar!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Länken går till blockets startsida!

Alpina B8 Länk
du länkade lite konstigt, bara till Blocket

/Anders
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Plocka bort de tre sista bokstäverna i länken så fungerar den bättre... Länk

/Masten
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Som svar på din fråga vill jag nog säga att EDC är att föredra.
Utan EDC får du en bil som har ett "normalläge".

Med EDC har du comfort som är perfekt till vardaglig körning. Den blir lika bra som våran 318 med 16" ballongdäck i komforten. Vid inspirerad körning på bra väg klickar man bara till sportläget. Normal har jag nog aldrig använt.
Finns det M-drive på bilen så kan du göra dina egna specialinställningar med ett knapptryck. Man går in i menyn och där kan du ställa in gasrespons, fjädring, styrning och elektroniken över antisladden.

Men som sagt är det 99% vanlig körning som är EDC något att satsa på. Man vill ändå ha komfort till vardags.

Jonas

80
178
80s
provar på nytt!

Länk

Länk
80
178
80s
Har prutat ned bilen till 650 men tror det går pruta mer, satan också ang edc'n, misstänkte att det var rätt bra option... Jerez svart var snyggare än jag trodde!
Förmodligen nte relevant för din del men ändå...M5 E34 har ju oxå EDC, om än än mycket äldre variant. Min personliga uppfattning är att EDC är toppen ända tills den dag de går sönder, för då kostar det fläsk... Jag skulle nästan se det som en fördel att den saknar EDC, då kan man, om man vill, montera ett valfritt högprestanda kit utan att bilens värde påverkas negativt. Fimpad EDC lär däremot dra ner priset rätt rejält, o i fallet med E34 så körs bilarna i regel till EDC är tokslut, o då monteras de ofta "icke EDC". Men som sagt denna åsikt är inte relevant i detta sammanhang, men kan vara bra att ha i baktanken om man ämnar behålla bilen 6-7 år.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Jag har en m3a utan edc, har testat några med.
kan inte påstå att jag saknar det jättemycke,en nackdel med EDC var faktiskt att man fick "hjulhopp" på de bilar jag testat när bakhjulen spinner, något jag inte har på min.
Vet inte om det bara var otur , men det låter ju ganska illa från bakvagnen.
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Måste ju ha skett en miss när den bilen specades. Den har ju nästan all annan utrustning man kan ha?
ja märkligt hur man specat. Men ibland blir det tydligen lite fel, nån glömmer ibland kryssa för xenon på en stor ny mellanklassare osv. Idag provsatte jag en A6 Avant 3,0 tdi ny för cirka 750 tkr, UTAN elstolar, hade rubbet men inte en sån sak som jag tycker är ett måste på en så dyr bil.

/Anders
80
178
80s
Vad tycker ni på forumet att bilen är värd?
Jag väljer personligen bort allt vad dynamiska chassit heter för att jag sätter på sänkningssatser (KW/H&R osv). Finns nog fler som tänker så.
80
178
80s
Imolarot: kör du då året runt på en sådan setup?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
80s// Efter ditt tänkta bruk av bilen så tycker jag fortfarande att du ska ha EDC. Trots allt så är komfort i en bil oavsett märke och modell ganska skönt till vardags.
80
178
80s
Tror du har helt rätt jonas! Tyvärr faller det lite på just edc'n i det här fallet!
80
178
80s
Tror du har helt rätt jonas! Tyvärr faller det lite på just edc'n i det här fallet!
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Ha is i magen och leta vidare. Det kommer alltid upp nya fina ex.
m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Jag har edc på min m3a, jag ångrade mig lite på det då jag vill ha min bil så låg som möjligt med coils tex.
GI
53
GIDE
Bmw M3 E46 -03
M3aa, du kan la sänka bilen ändå, köp ett par sänkfjädrar istället. Är la goare att ställa hårdheten ifrån cupen istället för att skruva på ett par coils?

Bara en tanke.

Mvh
m3
59
m3aa
BMW M3 coupé -12
BMW 1000RR -17
BMW K1300S -14
Jo det får bli så GIDE :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.