AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.046

Bensinpriserna blir allt högre...hur tänker ni andra?

Sida 3 av 3
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
iMike : Grattis, du har lärt dig använda telefonkatalogen ! ;-)

Du behöver inte oroa dig för att jag skulle hetsa upp mig, men tack för omtanken, du sätter nivån när du börjar använda nedsättande ord som "miljötaliban" och jag förstår om du inte har något mer att tillföra i ämnet....

Fö. blir det lite stalkningsvarning när du spårar upp människors namn för att skriva ut det på nätet och med hjälp av den informationen hoppas att du skall få tyst på dem. ?
Skulle du själv våga gå ut med din stad samt ditt för och efternamn och verkligen stå för dina åsikter ? ;-) ?
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
@Wadel

Du har själv skrivit ut ditt namn i flera inlägg på det här forumet. På din profil upplyses man att du bor i Linköping. Vi från Göteborg är inte lika smarta som er i Linköping, men nästan. Miljötaliban var för övrigt en komplimang.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
imike : Hm ok, no hard feelings.
Jag har hela mitt namn i "användarsignaturen" som default fast på denna dator har jag inte orkar klicka i rutan bara :-)
För 10 år sen när jag började på detta forum var det en väldigt smal skara som mekade 7-serien och vi var flera som kände varan IRL och som träffades och byte delar/tips. Så man brydde sig aldrig om att vara anonym eftersom "alla" endå visste vem man var.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
För de som tycker att vi är "bäst" i väst:

Länk

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Som sagt varje tråd där Wadel närvarar resulterar i samma låga nivå av löjligt tjafs.

Precis som iMike konstaterar så präglas miljödebatten av kortsiktigt tänkande och ologiska resonemang. Sen är det upp till var och en hur man vill agera, fördelen just nu är ju att de större (motorstarka) bilarna blivit billigare. Tittar man på totalekonomin så är det inte säkert att bränsleförbrukningen är en särskilt tung post. Personligen kör jag relativt få mil, bensinpriset påverkar mig inte särskuilt mycket mao.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Keiser: +1 ang Wadel
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Håller med Keiser.

Hur många räknar t.ex med värdeminskning som en faktiskt kostnad - den biten äter än så länge upp de småhöjjningar som sker på drivmedelspriset.

Själv ligger jag kanske på 600 - 700 mil per år totalt för båda bilarna och då kvittar bensinpriset.

Å jag älskar alla miljövurmare för då blir det fler fina bilar i omlopp till låga inköpspriser.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det var en artikel i ViBilägare om bilarnas faktiska bensinförbrukning. De konstaterade att skillnaden mellan uppgiven och faktisk förbrukning nu är större än nånsin (20-30%) och att detta gäller främst dieslar. Detta baserat på deras långtestbilar de kör i verkligheten.

Dvs, den största utvecklingen har skett på papperet tyvärr. Särskilt 2010-2012 vilket RÅKAR sammanfalla med att marknaden för nya "supersnåla" dieselbilar har exploderat.

Så vinsten kanske inte alltid blir så stor som man tror, och kör man som jag 1000-1500mil per år är det både miljömässigt och ekonomiskt klokt att behålla bilen om man har en bra bil med fungerande avgasrening av t.ex. Miljöklass 2005.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.