AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.050

Bensinpriserna blir allt högre...hur tänker ni andra?

Sida 2 av 3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Finns en annan aspekt om man orkar vänta några år. Bensinens nackdel är ju inte miljön i jmf med diesel utan att det går åt mer. Redan nu har ju t.ex AUDIs 2.0 TFSI i A5 en förbrukning på 0,58
När bensinarna på allvar kan matcha dieselns förbrukningssiffror kommer miljöargumentet att försvinna ur dieselns miljöargument.
Då kommer nog de styrande att få hitta på något, se bara vad som har hänt med EtOH - väldigt tyst från de styrande.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag ser allt utom laddhybrider och rena elbilar som fantasier.

Själv har jag precis som många andra börjat projektera för egna solceller och kommit ganska långt, solceller har blivit väldigt mycket billigare de senaste åren och verkningsgraden fortsätter att öka samtidigt som priserna per Watt sjunker. Det handlar om att komplettera sitt energibehov med egenproducerad energi och inte som steg ett att bli självförsörjande. Som steg på vägen har jag precis kompletterat med en diesel som drar 0,47 liter/mil vilket naturligtvis är helt ohållbart sett ur ett längre perspektiv men en bit på vägen.

Jag tror att bensin/diesel kommer att fortsätta gå upp i pris vartefter utvinningskostnaderna per fat fortsätter öka och anpassar mig efter det.
wadel: De stigande drivmedelspriserna beror mer på att bränsleförbrukningen sjunker allteftersom att nya snålare motorer utvecklas. Bensinbolagen vill garantera sin vinstmarginal och om vi konsumenter köper en mindre bränsle av dem måste de höja sina priser för att behålla vinstmarginalen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det kommer att dröja länge innan det finns något alternativ för långa transporter. Landsvägskörning = låg konstant last = fortfarande svårslaget av förbränningsmotorer och vi pratar verkningsgrad. Elbilar och elhybrider är dock suveränt för stadstrafik/till/från jobb.

Jag letar hus just nu och en av parametrarna är takvinkel och riktning = solceller så klart. :)
Nu när man kan "spara" energin i elnätet och betala månadsnetto är det toppen.

Sen tänker jag puttra runt med bensinsexa så länge jag bara kan!
1000 mil/år = ingen dramatisk kostnadsskillnad på bränslet.
Förresten, eftersom det fossila bränslet ändå kommer att ta slut spelar det ju ingen roll hur fort vi förbrukar det? Det är ju samma mängd ändå.

Tänk om alla kunde åka el till jobbet och bensinsexa (BMW) på långfärderna. :)
Visa användare
301
Fredrik1971
BMW iX3 M Sport -23 (2023-tbd)
Så här tänker jag, vilket gör att bensinpriset inte stör mig:

Har idag en värdeminskning på kanske 10000 kronor per år. Skulle jag byta bil skulle det bli en nyare årsmodell, förmodligen kring 2008, vilket skulle ge en värdeminskning på åtminstone 25000 kronor per år. För skillnaden i värdeminskning kan jag köpa bensin som räcker minst 1000 mil, vilket är större delen av min årliga körsträcka. Om ett par år räknar jag med att ha gratis bensin hela året!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Det fossila bränslet kommer ta slut någon gång; just nu ser det dock ut som om det är just diesel som kommer bli en bristvara först. I Europa råder för närvarande ett överskott på bensin men vi närmar oss ett underskott på diesel (i USA råder det omvända förhållandet). Mycket tyder på att priset på diesel kommer öka snabbare än bensinpriset om eftefrågan fortsätter vara på dagens nivå...

/J.I.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Chris87 : Du får ringa och säga det till alla som "tror" att oljan är en ändlig resurs som inte nybildas i särskilt stor omfattning, men du får gärna förklara för oss i vilken takt oljan nybildas och varför den inte kommer att ta slut :-)

Jag tror att du väldigt kortsiktigt kan ha rätt, annars är det rena fantasier, bara det faktum att de få procent snålare våra motorer blivit de senaste 20 åren har mångdubbel kompenserats av att hela Kina och Indien nu börjar konsumera olja. Vad tror du händer om 10% av Afrikanerna börjar konsumera olja ? Att hela världen kretsar kring dig och att ditt lokala bensinbolag kommer att höja priset för att din nya bil drar 0,7 dl mindre per mil ? Inte ens om du skrotar hela Sveriges bilpark och vi alla börjar åka häst och vagn kommer det spela någon större roll för vad brentoljan kostar.

Utveckla gärna.
Något som talar emot att bensinens efterfrgan skulle minska är ju dess populäritet på sk tillväxtmarknader. Ryssland, Kina mfl är bensin det enda som gäller i dagsläget.
Karl-Hilding
Ja jag har skrivit det förr.
Många stirrar sig blinda på 1-2 dec soppa och pytsar upp 100-150´för att "spara" 3 kr/mil.
Men om man nu ändå måste/vill köpa en nyare/ny bil så är alla bilar bränslesnålare i förhållande till 5-6 år bakåt.
Man måste jämföra äpple och äpple och inte jämföra en BMW 545 -04 med en 118d.
Varför kan man inte göra jämförelsen 545 vs 118d? Jag tror tvärtom att vi får se mer av en downsizing trend framöver med kunder som gör sig av med sina gamla bensinare när kostsamma reparationer står för dörren - och kanske rent av går ned en storlek. Även om en totalkalkyl skulle vara till den gamla bilens fördel. Värdeminskningen är ju först kännbar när bilen säljs och jag kan förstå de som väljer ett bekymmerslöst bilägande framför att harva vidare med sin bensinare och tanka för 1000kr varje vecka.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
@ Karl-Hilding, exakt...att det ska vara så svårt att förstå, kör du inte 5k+ mil per år så är bränslekostnaden försumbar jämfört med värdeminskningen. Har ett klockrent exempel i familjen, mina föräldrar bytte sin extremt välvårdade och lågmilade 525 från 2002 mot en ny skitbil som Hyndyai i10 för att den "drar så lite bensin", nu drar den trecylindriga pajas motorn betydligt mer än deklarerat, dessutom har den varit på verkstad minst 6 gånger under 2 år (inget täcktes av den fina 9 års garantin). Gissa om det varit en del diskutioner kring ämnet......
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
karl-Hilding :

Jag pyntade upp 50k för att spara 9 kr/mil , så blir skillnaden mellan min 728:a och min Peugeout 1.6 Hdi, sen behövde jag dragkrok och kombi och en oöm bil. Men jag ser det också som ett miljömässigt ställningstagande, framöver är jag väldigt sugen på en laddhybrid eller ren elbil för dagligt bruk. Jag kör ca 4500 mil om året så det kändes relativt vettigt att skaffa en diesel.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
@wadel | Miljömässigt ställningstagande kan också vara att köpa en väldigt trevlig bil och köra mycket och länge - istället för att flyga, för det gör du väl inte ;)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
iMike :

Du verkar mena ett ställningstagande mot att släppa ut så mycket avgaser som möjligt ? Med ställningstagande avser jag självklart att göra mindre avtryck i vår närmiljö, inte att öka utsläppen för det är ju ingen konst. Bara köpa en gammal Volvo 240 och gasa som en tok. Du tänkte att du skulle legitimera en typ av utsläpp genom att inte flyga ? Det är ju upp till var och en hur man vill leva och vad man klarar av, jag lägger inga moraliska värderingar i att du vill köra massor bil och åka flygplan. Jag kan också tänka mig att köpa en bil med stor motor fast då blir det begränsad körning under sommarmånaderna, och då står jag ju för att jag är ett milösvin och jag skulle inte hyckla med det och påpeka andras Thaliandsresor och försöka gömma mig bakom det. Det blir nästan för löjligt att legitimera det egna beteendet genom att säga "-Men titta vad de gör!"
?
I Sverige är vi alltid bäst i klassen...

Industrin i Asien står för majoriteten av alla miljösvin.

Om vi i sverige åker elbil sätter kork i rumpan på våra kossor så är det inte märkbart globalt.

Att vi exporterar våra Entreprenadmaskiner och lastbilar som inte har Euro 3/5 motorer till Grekland mfl..gör inte miljön bättre.

Att straffa Svensson med alla miljöskatter är politisktspel.
Nu är det även modernt att vara grön/blå tänkande så man kan skryta om att man inhandlat en "miljövänlig" bil...HUR mkt har inte den tillverkningen straffat miljön? Vart kommer de flesta delarna ifrån?

Straffbeskatta alla varor som inte är tillverkade på ett miljövänligtsätt? ja de kanske ger resultat?

Nä behåll era bensinare och gör er själva samt miljön en tjänst genom att inte bidra till en nytillverkning i skitiga fabriker!!!
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
@wadel: Du kör ju 4500 mil om året vilket ger ett utsläpp på 7 ton CO2 med din lilla oljebrännare. Mina 1500 mil ger utsläpp strax över 4,5 ton. Sammanfattningsvis är du mer miljösvin än jag.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
iMike : Och ? Detta är väll ingen tävling om vem som är mest eller minst miljösvin ? Det handlar väll om att alla som vill anpassar sig så mycket de kan till att oljan är en ändlig resurs. jag kör så mycket just nu för att jag har de behoven och då är det ju jättebra om jag då väljer ett fordon som drar 0,47 liter/mil i stället för 1,1 liter/mil.

Varför ger du dig ens in i en diskussion som handlar om agerande kontra det stigande drivmedelspriset när ditt enda bidrag till debatten verkar vara ett konstaterande över att det finns de som kör mer mil per år än dig, eller ditt första inlägg där du ställer flygresor mot bilåkande.... Är du ute efter att rättfärdiga ditt bilåkande är nog detta fel forum för här har alla bil och de flesta gillar bilar och ingen lär bry sig om hur mycket eller lite du kör i förhållande till mig.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Vi avbryter debatten för ett meddelande från socialdemokraternas infrastrukturminister:

Röd och glad i hågen,
cyklar jag, tar gärna tågen,
Med vår nya politik,
Kan den fattige bli rik!

Borgarna ska alltid krångla,
Mera jobb och köerna blir långa,
Mindre stress och jäkt är sossarnas paroll!
Total "Fas-3" -så spar vi in,
På allt vårt dyra vägunderhåll!

iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
@Marcus Wadel

Om du håller på att hetsa upp dig på det här sättet kommer du få kärlkramp i partikelfiltret. Nästan helt säker på att Linköping hade blivit ledsen att förlora en miljötaliban som du.

Alla vet att oljan är en ändlig resurs. Därför är det extra kul att du slösar mer av den varan än jag per år. Och, HADE vi haft en miljösvinstävling så hade mannen med franska oljebrännaren INTE vunnit den miljöerotiska helkvällen med Birger Schlaug.

Avslutningsvis, och en återkoppling till TS, hur tänker vi andra? Jag fick köpa min bil billigt så i mitt fall ser totalkostnaden bra ut. Miljömässigt kanske inte lika bra, men är det av miljöskäl Svensson puttrar runt i sina dieselmotorer?
vi
48
ville_vonka
987 Cayman S -06 (sommar)
Mondeo V6 -03 (vinter)
Inte alls av miljöskäl om du frågar mig, var heller inte intresserad av att köpa en liten diesel utan ville ha effekt trots det (även om jag då går miste om skattebefrielse etc etc) :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.