AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.045

Bensinpriserna blir allt högre...hur tänker ni andra?

Sida 1 av 3
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Tjo,

Hur resonerar ni som kör bensindrivna och törstiga motorer, kör själv en 330i och har börjat kika åt diesel men vill ha en sexa i sånt fall.

Hur tänker ni om er bensinbil och värdet på den med tanke på trenden på bensinpriserna.

Det börjar bli dyrt att ha en skönsjungande bensinsexa för en småbarnsfar.
Vad gör jag?

Vinna på lotto känns lite långsökt som mål. Är det helt enkelt så att det kostar att äga och blir svårt att sälja bensinslukande bilar om några år?

Är det så mycket billigare med en 330d mot en 330i om man bortser från skatten?

Ordet är fritt.

vi
48
ville_vonka
987 Cayman S -06 (sommar)
Mondeo V6 -03 (vinter)
Jag gick från en 330i AT -01 till en 325d T -09 (det fina med de 325'orna är att de har 3L diesel sexan i sig - dvs samma motor som 330d fast med andra spridare om jag inte missminner mig). Är kalasnöjd med bytet, visst du får inte samma sköna sång som i bensinsexan men du får ett underbart vrid och iaf ett bättre ljud än dieselfyrorna :) Försäkring och skatt är ungefär detsamma bilarna i mellan men förbrukningen är mer än halverad.
blade80: Om du köper en nyare dieselbil tjänar du självklart pengar i och med lägre bränslekostnader men samtidigt så kostar bilen dig en slant i inköp. För mellanskillnaden fås, beroende på nya bilens pris, ofta en hel del bränsle.

Vilka årsmodeller syftar du på när du nämner 330d? Om du tittar på samma kaross (E46) som du har kommer den vara väldigt dyr i skatt, runt 7000kr om året beroende på årsmodell, vilket kommer äta upp kostnaden du sparar i bränsle.
Det finns mackar överallt så jag tänker inte så mycket på det.
Å andra sidan så kör jag bara 6-700 mil om året.
da
102
danbjo
520dA Touring F11 -13
116d F20 -13
På M3an bryr jag mig inte, den går på 98 hur mycket det än kostar. Å andra sidan så går den bara ca 200mil per säsong...
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
För mig kvittar det, jag tankar ändå alltid bara för en hundralapp.
Yedd, den repliken var rolig för 20 år sedan.

Ganska rolig idag med faktiskt... :D

Finns ingen glädje i en dieselmotor så jag betalar gärna för bensinen till mina bilar.
Visst märker man av det höga bensinpriset, man kan spara några kronor om man har en bil som drar mindre bensin speciellt om man kör mycket.
Hoppas att jag inte retar upp någon men sedan jag gick från automatväxlad V70 T5 till diesel har jag inte funderat så mycket över bränslepriserna - statoilräkningen halverades i princip...å andra sidan hade jag fått rätt mycket bensin för pengarna som 320d tappade under de två åren jag hade den.

Hade jag däremot haft en körcykel på 1500mil hade jag helt klart valt en V8 bensinare då det hade givit ungefär densamma dieselkostnaden som jag har i min nuvarande cykel...
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Bytte från en 525i E60 till en snål pendlarbil + en entusiastbil som jag inte bryr mig om vad den drar. Bra lösning totalt sett.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Och jag som kör dryga 1000 mil/år resonerar som Kristoffer och kör V8 ;)

De pengar som jag skulle spara på att istället köra en snål diesel eller för all del en snål bensinare är försvinnande lite jämfört med t ex värdeminskningen.

___
//Ulf
jag tror resonemanget ovan tappar den viktigaste ingrediensen, dvs värdetappet på bilen som är den överlägset största faktorn att välja en dieselbil enligt min uppfattning. Det är inte lätt att sälja bensinare idag jmf med dieslar. Om sen bilen drar 0,4-0,8 L/mil mera är en bisak om man inte kör extremt mycket, däremot så är värdetappet på bensinaren avsett värt större. Dieslarna är dessutom så körglada idag att det är ingen mening att välja en bensinare av det skälet tycker jag, annat än på rena sportbilarn som M-bilar osv.

/Anders
vi
48
ville_vonka
987 Cayman S -06 (sommar)
Mondeo V6 -03 (vinter)
Bra uttryckt "Med känsla", 3L dieselsexorna är riktigt trevliga särskilt om man chipar dem :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag tänker inte alls. Jag bara kör och är glad, pengarna räcker till hittills :)
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Jag bytte min 325d till en 550i.
Körglädje kan inte värderas i kronor och ören.

"är det uppförsbacke så ger man full gas"
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hur mycket dricker en 550 inga fantasier utan på riktigt ?
Jag bytade en -05 525 i mot en -05 535d som kostar ca 300:- mer i skatt per månad
Och det kompenserar vad 535 dricker mindre så jag är nöjd
Till verkligheten hör kanske service kostnader mm som också blir dyrare men det talar jag inte om för Er ;-)))

Ha deT
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dra in på de lite onödiga körningarna, som den till butiken för att köpa en liter mjölk eller tidningen. Låt bilen stå och gå till pendeln eller bussen för att åka till jobbet, om såna möjligheter finns.

Ett annat sätt att lura sig mentalt är ju att inte vänta med att tanka tills tanken är tom, ta för vana att tanka vid halvfullt så ser det inte så farligt ut vid pumpen.

Ha koll på när ditt kortbolag bryter för fakturan och försök anpassa tillfällena för tankning så att du kanske hellre tankar efter bryttiden än före. Beror så klart på hur mycket man kör.

Eller så skiter man helt enkelt i vad det kostar att åka och drar in på något annat. Om man tänker efter så lägger man en hel del pengar på en massa onödigt krafs under en månad.

Sen beror det självklart på inkomster och utgifter vilka marginaler man har när priset på bensin (eller diesel med) går upp hur det påverkar ens plånbok.

Tror dock att det allt som oftast totalt sett blir dyrare om man byter upp sig till en nyare bil men snålare. Finansieringen, värdeminskningen drar iväg med den totala månadskostnaden även om fakturan från Statoil minskar.

Niklas

Fransosen
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Bra tankar och jag inser att det knappt är värt ett byte för egen del. Jag kör inte så pass mycket så det är värt ett byte än så länge.

Men jag tänkte också som sagt på säljbarheten av en e46 330i om något år. Nu är den jag har en fyrhjulsdriven automat också om det nu är till det bättre eller det sämre när man väl ska sälja.

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Långsiktigt kommer dieseln gå upp mer i pris än vad bensinen kommer att göra. Tillgång och efterfrågan styr såklart, men just nu säljs det vääääldigt mycket dieselbilar världen över. Vad det i realiteten kommer att betyda är dock svårt att sia om,men jag tror att det helt klart finns en chans att bensinen gör en "comeback" som drivmedel.
TW
121
TWX
750 il -96
Bensinen speglar din lön, förhållandet var samma på 60, 70 osv. talet. Ju mer du vill ha i lön dyrare blir bensinen vad det gäller dieseln så kommer den att öka i pris då det förbrukas mer diesel. Det är väl 4 år sen eller 5 då kostade dieseln 90 öre mer per liter än bensinen för det förbrukades mycket diesel i högkonjunkturen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.