|
|
|
|---|---|
|
Om det inte regnar allt för mycket till helgen så ska jag ta itu med läckande servoslangar och servotronicventilen när jag ändå håller på. Efter vad jag läst så sitter den med två M4or med sexkantsskslle, dom ska tydligen sitta hårt. Jag vill vara beredd för det när jag kör ingång, var ut på stan idag för att köpa passande bits av bästa tänkbara sort (inte Biltema mao) men varje av dom tre försäljarna av kvalitetsverktyg hade sin egen åsikt om vilken storlek som är rätt. Dom tog fram bultar för att bevisa sin sak, jag fick svaren 2,5mm, 3mm och 3,5mm. Är det någon som bytt och kommer ihåg vilken storlek det är? Bilderna jag sett av bultarna ser ut att ha något större skalle, kanske för att få plats med en större insexa. En sak är säker, jag kommer inte att återmontera med den sämsta skruvskalle som någonsin uppfunnits, det får bli Torx ifall man behöver ta bort den igen. Lista över världshistoriens sämsta skruvskallar. 1. Insexa (dras rund som den vore gjord av maräng) 2. Spårskruv (Alla som försökt få loss en gammal spåris vet hur bra det brukar bli) 3. Pz, Ph har bättre grepp (marginellt) Torx regerar! Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! | |
|
Jag har aldrig dragit rund en insexskruv! Men jag använder alltid felfria nycklar ned rätt dimension. |
|
| BMW's torxskruvar med (för) kort ingreppsdjup är inte bra!! | |
|
insex av hårdheten 12,8 är ofta det som sitter på industrimaskiner där man lossar och drar åt dem regelbundet. Torxen upplever jag som något mer rostkänslig än insex. Jag kommer inte ihåg vilken storlek det är i det aktuella fallet och det kan tom. vara så att det varierar en millimeter upp och ner mellan årsmodellerna. Bilarna utvecklas ju trots allt en hel del genom produktionsåren. Du lär ju känna vilken insex som går i tightast. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.