AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.161

N53 TÄNDSPOLE

h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Hej

FYI, ringer man till BMW och frågar så är det återkallelse på tändspolar. BMW går inte ut med detta själva.

Jag fick ringa genom att jag fick veta från en kompis som fick sina gratis utbytta.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det är ingen återkallelse på så sätt att de kallar in alla bilar utan de byter ut tändspolarna när bilen är inne på service nästa gång. Jag fick mina utbytta vid min senaste service.
Karl-Hilding
Gäller det även -07 LCI?
h0
184
h03admpa
Hej

Aha, kan nog stämma. Han sa att jag kunde byta mina vid nästa service, kommer nog göra det i november.

Karl - Hilding, jag tror det. Kompisen har en 530 LCI 2008 och han fick sina utbytta. Man måste bara påpeka det för dom.

Men han sa att det beror på chassi nr.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag skulle nog våga säga att du inte behöver göra någonting, Karl-Hilding, förutom att lämna in på auktoriserad verkstad nästa service. Alla auktoriserade verkstäder följer de tekniska aktionerna utan att kunden behöver säga något. Annars kan de inte kalla sig auktoriserade.

Återkallelser är aktuella när det är ett säkerhetskritiskt problem, teknisk aktion när det är en kampanj pga bristfälliga komponenter som ej är säkerhetskritiska. De allra flesta tekniska aktionerna märker man inte ens av, de görs i tysthet i samband med service.
Fa
83
FarbrorFrej
Bmw 530 Touring
Hade inne min 530 -08 LCI för 2 veckor sen gällande den återkallelse för problem med batterikabel. Och då påpekades att även tändspole skulle bytas när den var inne på verkstad.
//FF
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsans E60 LCI ska in på verkstaden i veckan pga "batterikabelproblematiken", enligt verkstaden så ska alla tändspolar bytas då också..

Mvh Janne.
Karl-Hilding
Janne:
Sa verkstaden detta?
I så fall skall jag påtala detta eller så byter jag verkstad.
Har ändå haft funderingar att kontakta Påållssons i Ä-holm/Hbg.
För Bendts Bil hör inte av sig....
Kontaktade dem för de är närmast och det var i böjan april.
Tror lite att det har att göra med om man är bef kund eller inte.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Reservdelskillen sa detta när jag var där i ett annat ärende och jag frågade då specifikt om det fanns något "servicemeddelande centralt" på tändspolar som evtl skulle bytas i samband med farsgubbens batterikabelfix..

Han slog upp i datorn och kunde då se att just den vagnen hade ett servicemeddelande om tändspolar..
Jag vet inte vilka årsmodeller eller motortyper som tändspolarna ska bytas på..beror väl som någon tidigare sagt vilken chassienr man har..

Mvh Janne.

Re
56
Rello
BMW 320i -09
Min E90 LCI -09 fick även den nya tändspolar gratis sist bilen var inne.
h0
184
h03admpa
Hej

Chassi nr. beslutar om man får nya eller ej. Så sa BMW till mig.
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Någon som vet om det omfattar även E90 innan LCI? Fick byta alla 4 tändspolar förra månaden på min 318 E90 -06. Visserligen tog försäkringsbolaget det, fick dock betala självrisk på 1500.
Mo
25
Moe330
330iA cab E93 - 08
var inne på förenade bil malmö igår och de sa samma sak att chassi nr beslutar om man får nya eller ej
Karl-Hilding
Paulssons i Ä-holm bytade tändspole och "batterikabel".
Under tiden hade jag två lånebilar, tack för det, körde 5-6 mil med F20 118d.
En kanonbil, man blev förälskad!
Sedan en kort sträcka 2 mil i ett hällande regn med 328.
Kändes också väldigt gedigen men tror att det räckt med den 6-växlade automataren. Nu växlade den ner 2 steg så fort man petade på gasen.
Blev lite nervöst över det hela. Ettrigt värre körde ändå i comfortläget.
Men så klart att 20 min är ingen test i denna jäkla sommar!!
Blir ett svep till när vädret tillåter.
es
97
essen88
325iA E93 -09
320iAT E36 -99
X1 28i E84 -11
Ferrari 458 -11
Hej, min 325 har fått tändspolar och högtryckspump bytta vid ett tidigare tillfälle...nu vid en lackskada ser jag att de även inkluderat "Aktion0012320300", nån som vet vad det är ?

Tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.