|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej allihop, Fått en tråkig start på sommarsäsongen. När jag körde häromdagen började motorn knacka ordentligt. Åkte sakta förbi ett bullerplank med rutorna nere när jag hörde det. Knacket var som värst vid ca 2-3000 varv/min. Vände direkt och körde sakta hem till garaget (ca 8 km). Öppnade huven för att lyssna på VANOS'en men ljudet kommer ifrån bakre änden av motorn. Vanosen är tyst, så man får väl glädjas åt det. Tappade ur oljan och fann mässingspån i oljan. Antar att det är ett ramlager som gett sig :( Se bild. Länk Någon som vet om det är möjligt att ta bort oljetråget utan att lyfta motorn? Om motorn måste lyftas ur, någon som har några tips för att enklast göra det? Måste man spola rent oljekanaler osv? Det låg inte mycket mässing i filtret. mvh ///Andreas | |
|
Nu skall ju all olja passera oljefiltret så det borde väl inte vara några problem, jag skulle väl byta vanosfiltret också för säkerhets skull.. kostar ett par hundringar. Jag skulle iaf lyfta ventilkåpan för att se om man kan se några spånrester där också. Frågan är väl vad oljepumpen säger om dessa rester. Mässing är ju visserligen ganska mjukt i förhållande till järn. Återkom med status. Om du ska mecka själv, jag o grannen köper mycket delar från tyskland(atp-autoteile.de) o skruvat.se, kolla där om du hittar allt du behöver annars köper jag original delar från schmiedmann.se men deras priser är högst varierande så ibland är t.o.m. en BMW åf billigare. Mvh Peter G |
|
|
Verkar väl inte som att du behöver lyfta ur motorn iaf... Länk |
|
|
Tack för tipsen Peter, o ja, jag mekar själv. Undrar om det verkligen är enklare att göra enligt din länk, ta bort framaxelbalken och så. Om det visar sig att vevstaken är skadad o måste svarvas till överdimension kanske det är bättre att ha ur hela motorn på en gång. Ska börja skruva så småningsom, men just nu tror jag bilen får vila i garaget en stund. Luften gick ur när jag såg spånerna och det kändes direkt som att säsongen var över. Men det kommer nya sommrar. Jag skriver i den här tråden när jag börjar ta tag i problemet. mvh ///Andreas |
|
|
Shit! Lider med dig. Vet i f-n vad det är motorn tuggat i sig men det kan inte varit nyttigt. Så, nu om någonsin vore ett perfekt läge för en LS3 swap! |
|
|
Ha, LS3 är nog lite extrem modifikation för mig, finns det någon som bänt ner en sån i en Z3? Däremot kanske man kan snegla på en kompressor när man vet att insidan av motorn är OK. Har ju glidit runt med orginaleffekt i 7 år nu... mvh ///Andreas |
|
|
Vet en som pressat ned en saab motor i sin.. :-) Det är S50B32 motorn o inte S54 motorn? /P |
|
|
Glodde ner i motorutrymmet på en röd sådan på en mässa för många år sedan, riktigt fint bygge :) S50B32 sitter i min bil. mvh ///Andreas |
|
|
Spana in denna tråden Länk Kolla in bild nummer 6 och 7 :/ Ett eller flera ram-/vevlager ser ut att vara orsaken (som du trodde). |
|
|
Jaha, när det ändå ligger massa snö utanför huset kanske man ska ta tag i det här problemet, så bilen är startklar till våren. Har börjat skruva bort massa delar, och i går kväll hoppade motorn ur. Ska försöka fota lite vartefter jag gör framsteg. Nästa steg är nog att anpassa/vagnen så jag kan hänga upp motorn lite fint. Länk till bilderna: Länk mvh ///Andreas |
|
|
Lite mer skruvat har det blivit nu. Motorbock tillverkad och motorn upphängd. Lossat tråget för första inspektion och märker direkt glapp i vevstakslagret på 3'ans cylinder. Har lagt in en bild på motorbocken, samt en liten filmsnutt på lagerglappet. Länk: Länk mvh ///Andreas |
|
| blir nog bra till slut! skönt förtydligande i slutet av filmen, "GLAPP!" :D | |
|
Har tagit bort laget nu. Tror det nypt på vevaxeln och snurrat runt i vevstaken. Ytan på vevaxeln är fin, men har mätt upp att den är 0,08 mm oval. Vad är acceptabelt? Ska ta bort ett lager på en annan vevsläng och mäta upp den också. Någon som har tips på vad man bör göra härnäst? mvh ///Andreas |
|
|
Spontant låter det ganska mycket i orundhet. Det bästa vore nog att slipa vevaxeln och gå på underdimensionslager. Frågan är hur mycket du vill kosta på. En annan motor är ju också ett alternativ. Plastigauge är inte så tokigt för att mäta in lagerspelet sedan. Länk |
|
|
Det blir nog slipning av vavaxeln och nya vevstaks-(underdimension)+ramlager. Hur gör jag enklast för att ta ur vevaxeln? tänker på sidan där kedjan är. Något speciellt som man ska tänka på? Vevstaken ser ut som lagret snurrat med något varv. Kan man byta ut 1 vevstake utan krusiduller? mvh ///Andreas |
|
|
Ha ha, du tappade bort mig redan vid "och i går kväll hoppade motorn ur". Jisses vilken operation det här verkar bli! Good luck alltså! |
|
|
Lite mer skruvat nu. Nu är vevaxeln ur. Vevstaken har också kommit ur. Det var precis att det gick att få loss vevstaken underifrån. Nedre oljeringen står precis på kanten i cylindern när tappen går att ta ur. Skönt att slippa lyfta toppen... Har pratat med en slipare också. Slipning av vevtapparna samt ev. ny härdning av vevaxeln ska göras. Han ska mäta upp vevstaken också för att kolla att den är OK. Lagt ut lite fler bilder ifall nån vill se. Länk mvh ///Andreas |
|
|
Tack för att du delar med dig! Man vet aldrig när man kan få nytta av det. Per |
|
|
Intressant renovering! Undrar hur långt bilen har gått och vilken olja den har haft i sig? |
|
| Och kanske vilken högsta oljetemperatur som uppnåtts? | |
|
Den har gått 10400 mil, och haft castrol TWS 10/60. Jag har aldrig sett tempen över 115-120. mvh ///Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.