|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nej, det skulle vara att fortsätta diskussionen med dig vilket jag misstänker att ingen är intresserad att göra (om det inte redan famgått med all tydlighet). Jag tycker du ska följa ditt eget råd: "Slutat helt med forumet pga. för mycket knäppgökar och förståsigpåare." - ett påstående som i sig är ganska komiskt med tanke på vad du åstakommit sen du "kom tillbaka"... Nu låter vi den här tråden dö, om du inte vill spamma o prata med dig själv vill säga. Kan bara instämma med Tallviking, pinsam. |
|
| Never argue with an idiot, cause he will drag you down to his own level and beat you by experience. | |
| Kaiser : Det var det jag misstänkte, inte ens tre exempel hade du..... Så du får inga trovärdighetspoäng när du påstår saker som du inte ens kan backa upp i nästa inlägg. | |
|
Känns som att min guide herre wadell har halat upp sig. Nu är det ändå så att denna ungar mc förare hade gott om möjligheter att stanna och därmed ta konsekvensen av sitt handlande. Men det gjorde han inte han valde att försöka åka iftån ett helt koppel av poliser och helikoptern. Med ett överstiget resultat för sin del. Kan vi då konstatera att konsekvensen av mc förarens handlade beror på A: att det är hand eget fel IOM han själv tog beslutet att ge fan i att stanna gör att chansa åå att komma undan. B: att det är polisens fel då de har gjort sitt jobb och försökt stoppa han. ( här bortser jag frå ev order frå LK då varken jag ellernågon annan på forumet vet till 100 procent vad som sades i radion) Slutligen det är kul att åka fort och blått. Ja troligen en dum kommentar som inte riktigt genomtänkt. Jag är själv aktiv inkom SSRS och faktum är oavsett hur ogärna vi än vill ut och åka blåljus är det ändå kul och taggande när vi gör det. Set är en mänsklig reaktion för att gå hela kroppen och sinnet med på plats när man är framme. Detsamma gäller våra medmänniskor i blått. Men här är jobbet stoppa någon/ haffa en brottsling. Jag har oerhört svårt att tro att de skulle tycka att det är kul att jaga fram tills nån dör. Det ju bara helt absurt att tro det. Åter till popcorn. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Oavsett så är det aldrig bara ena partens fel. Båda sidor gjorde fel och killen dog. Det är ganska oviktigt vem som gjorde "mest" fel. Många här tycker att MC killen hade många chanser att stanna och ge upp. Om vi vänder på frågan - hur många chanser hade polisen? Det fanns gott om tillfällen men som den ene polisen så fint sade - "vi har "bara" 12 över och en rödljuskörning". I mina ögon så är inte den polismannen lämplig i sitt yrke. Polisens roll är att ta fast lagöverträdare. Sedan är det upp till domstolen att avgöra. De har inte till uppgift att se på och hoppas att 12 över kan bli kanske 35 eller 60 över. Tycker nu polismannen att 12 över är för lite så får ju denne försöka påverka sina överordnade att de i sin tur får igång våra politiker som i sin tur kankse ser till att bereda möjligheten till betydligt hårdare straff. Men är våra lagar som de är så begår polismannen ett tjänstefel när han inte ingriper i första skedet. Sedan måste jag säga att jag blir förvånad över att det finns såpass många människor här som tycker att det är helt OK med den jargong polisen har för att de är "stressade". För mig är det absolut inte en ursäkt - hade jag varit ansvarig hade alla mina medarbetare fått inre tjänst tills de hade bättrat sig. Stress är en naturlig del i deras vardag och de är tränade för det. Klarar man inte av det skall man sluta. Att som tränad och "rutinerad" polisman tycka att "vi sätter honom i räcket" vittnar om en alldeles särskilt låg nivå på den respekt som man bör känna gentemot sina medmänniskor. Ändamålen helgar inte alltid medlen. Hur många här vill verkligen, när det kommer till kritan, ha en kår med såpass många "element". Om nu jargongen är helt OK enligt Er - kom då inte och gnäll när Ni råkar ut för den, oavsett i vilket sammanhang. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag tycker att det uppdagas allt mer tveksamheter kring vår "kår i blått" kanske beror det på att de blir allt fler, och tjänstefelen inte ökar per antal poliser utan att de begås enligt samma procentsats. Hur som haver är det förkastligt att de ska komma undan så lindrigt och oftast helt utan repressalier ! Att begå tjänstefel innebär trotts allt att begå tjänstefel, och om Polismyndigheten fortsätter att tysta ner och släta över detta kommer vi aldrig se någon förändring, utan snarare kommer det bli ett vanligare beteende inom polisen, då det uppenbarligen anses okej att göra si eller så. Jag anser att om man valt att bli polis, och fått grundlig utbildning skall man klara av sitt jobb oavsett stress eller andra faktorer, gör man inte det då ska man pyssla med något annat. Om jag i mitt yrke begår ett fel så skyller jag inte ifrån mig, och jag tror inte att det skulle fungera i nått privatägt bolag, begår man grova tjänstefel så får man sparken! |
|
|
Har inte orkat läsa hela tråden, men... Tycker ni att man skall komma undan bara för att man kör fort? Hur skulle det se ut om polisen inte fick jaga motorcyklar eller bilar. Då skulle varenda buse ta till motorcykeln vid flykt och alltid komma undan. I polisens ögon finns det många olika ingångsvärden, är det en "vanlig" kille som gillar att åka fort eller är det en narkotikaleverans, är personen efterlyst osv. Sen skall givetvis inte tredje person skadas. |
|
| Länken fungerar inte i wadels andra inlägg. | |
|
Om man nu ska sitta och dra slutsatser om handlandet i en situation när vi nu i efterhand vet dess utgång så kan vi ju spinna vidare på det spåret. Om historien istället hade slutat en vecka senare när killen på hojen kört ihjäl någon annan, t.ex. ett barn och det visat sig att polisen avbrutit en jakt på samma kille med hänsyn till hans säkerhet. Hade det varit rätt agerande av polisen eller skulle de varit hårdare i sin jakt? Det är ju inget okänt faktum att det finns en kultur bland sporthojsåkare där man tycker att det är kul att köra ifrån snuten. Cirkulerar gott om videoklipp på nätet som bevisar detta. Alla håller inte på med detta men jag misstänker att andelen är betydligt högre än andelen "dåliga" poliser. |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
RR99 men nu dog ju killen så det kan vi ju inte spekulera i - rent hypotetiskt kan ju allt hända. Men om vi ställer frågan så här - tycker Ni det var rätt att polisen inte ingrep så fort han bröt mot reglerna? Tycker Ni att det är helt OK att ha en poliskår som inte gör sitt jobb? Polisens arbete är tydligt och klart reglerat i både polislagen och i rikspolisstyrelsens författningsamlingar. Tittar man t.ex på RPSFS2011:14 så konstateras följande vid efterföljande och förföljande: ***Citat*** Det är därför särskilt viktigt att riskerna med åtgärden alltid vägs mot orsakerna till åtgärden. Om den flyende genom visad brottslighet är att anse som farlig för andra människors liv eller hälsa kan ett förföljande vara motiverat. Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas. Prejning kan vara motiverad om den flyende visat sin farlighet genom synnerligen vårdslöst framförande av fordonet. Andra omständigheter som kan ha betydelse för bedömningen av om en åtgärd ska genomföras eller inte är t.ex. vägens beskaffenhet, väderleksförhållanden, väglaget, trafikintensitet, tid på dygnet och bebyggelse längs vägsträckan. Vakthavande befäl bör, med kontinuerlig inrapportering kring förföljandet som underlag, löpande bedöma om det mot bakgrund av trafiksituationen och beslutsunderlaget i övrigt – bl.a. den flyende förarens farlighet, den brottsmisstanke som riktas mot denne, vad som i övrigt är känt om föraren – sammantaget kan anses försvarligt att fortsätta ett förföljande, om detta ska avbrytas, övergå i ett efterföljande eller om tekniska hjälpmedel ska användas för att stoppa fordonet. Så snart olycksrisken bedöms kunna bli för stor bör förföljandet avbrytas. *** Slut citat **** Hela tiden återkommer det att åtgärden skall vägas mot risken. I det här fallet tycker jag inte att åtgärderna dvs xx antal enheter inklusive helikopter förföljer i över 2 timmar genom stadsdelar, dåligt underlag, försämrad sikt osv uppväger riskerna. Det här är något som ansvarigt befält tog fasta på och beordrade avbryt. Trots det fortsatte de två polismännen att "köra" på. I min värld är det oförsvarligt beteende att ignorera ett befäls order. Tag det tillsammans med den oempatiska människorsyn de har (vi sätter han i räcket - trots att bilföraren saknade utbildning för prejjning) och allmäna förråande syn på människorvärde gör att jag blir mer än orolig över vilka konsekvenser den sk "kårandan" kommer att leda till framöver. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag håller med dig Kävlingepågen. Det är uppenbart att dom ville "sätta dit" MC-föraren till varje pris. Och "till varje pris" blev det ... Självklart gjorde MC-föraren fel som körde för fort och som inte heller stannade men polisen gjorde lika mycket fel och var vållande till hans död. |
|
|
Mycket bra inlägg av Kävlingepågen, bravo !!! Har inte sett den här tråden tidigare, men blir illa berörd av personangrepp och påhopp på wadel.... Kan ni inte hålla er borta från personangrepp och oförskämdheter åtminstone? |
|
|
Länk intressant film där polisen inte använder sirener så vitt jag hör och mer eller mindre prejjar mc:n. Han avbryter inte jakten trots order om det och säger högt och klart att MC föraren snart kör ihjäl sig och jagar honom ändå uppemot 200 km/h. |
|
| Agathorn - Har det någon gång slagit dig att det kanske är motorcyklisten som först och främst bör avbryta vansinnesfärden? | |
|
Det var väl bra att de avbröt jakten och bara följde efter honom, om de insåg att han skulle köra av vägen.. De räddade antagligen livet på honom, genom att vara på plats och ge första hjälpen och tillkalla ambulans. Men visst hade de kunnat köra tillbaka till polisstationen istället, och låtit honom ligga och kvida där ute på åkern..... Det är för övrigt en gammal rulle och utrett och klart av både tingsrätten och hovrätten... Polisen blev frikänd...... Länk "Polis friad från tjänstefel En polis i Småland som följde efter en motorcykel i 213 km/tim, trots att befälet uppmanat honom att avbryta förföljandet dömdes för tjänstefel. Nu har hovrätten friat honom, uppger Smålandsposten. I en rondell, i 145 km/tim, gav vakthavande order om att förföljandet skulle upphöra. Polismannen släckte blåljusen och slog av sirenen, men ökade farten. I hans ögon handlade det nu i stället om ett efterföljande. MC-föraren som jagades av vägen skadades allvarligt." |
|
|
Jag tycker ett stycke i den tidningsartikel du infogar torbjorn_75 sammanfattar mitt problem med hela diskussionen: "MC-föraren som jagades av vägen skadades allvarligt." Hela diskussionen förs utifrån perspektivet att MC-föraren inte har något val, inte kan påverka situationen och därmed ses som ett offer för polisens gärningar. Trots att han under varenda sekund av situationen kan välja att stanna vid vägkanten. Det var inte polisen som jagade honom av vägen. Det var han själv som aktivt valde att inte köra till kanten och bli lagförd i enlighet med den lag våra folkvalda politiker har stiftat. Han valde själv att ställa sig över lagen och att utsätta sig själv och andra för den risk detta medför. |
|
|
Stephan735i. Min tanke var att någon tyckte det var roligt att köra nyare bmw fort och miljövänligt med hjälp av BMW Efficient Dynamics som ju visar en blå symbol. Tänk vad fel man kan ta. |
|
Cliff. Frågan för mig handlar mer om vilket pris vi andra som stannar är beredda att betala för vår härliga poliskår som har en härlig "anda" redan idag? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.