|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ni som följde debatten efter att ett femtiotal poliser hetsat ihjäl en ung motorcyklist och som tvivlade på om poliserna tyckte det var roligt att hetsa ihjäl en trafikant eller om de "bara gjorde sitt jobb" , titta på de första minutrarna i detta klipp när ett vanligt yttre befäl åker på ett larm och exalterat uttalar : -Det är roligt att köra fort och blått ! Jag tycker det är ganska talande och kanske är det så många poliser resonerar när "det skall bli åka av" och "nån jävel skall sättas i räcket" ? Skulle Du tycka det var roligt att köra fort mitt på dagen bland massor av trafik och fotgängare ? Jag har inget emot att köra fort men jag ser det som mycket riskfyllt att göra det dagtid mitt i en stadskärna bland gångare och trafik och absolut inte som något roligt. Är poliserna över lag för actionsökande och risktagande ? | |
|
Länken : Länk Det är roligt att köra fort och blått ! edit.... |
|
| Suck....trodde allt detta täcktes så det räckte och blev över i den förra tråden (om TV4 inslaget) | |
| Trodde du det ? Ja denna tråd ställer ju andra frågor i och med det klippet som länken pekar på, jag tror det är flera än jag som blir smått förskräckta av en polis som exalterat kör "fort och blått" utan att tycka det är obehagligt när det är fullt med andra trafikanter omkring, känns så respektlöst på något sätt. | |
| Var finns det en popcorn-ätar-smiley när man behöver en.... | |
| Cons: på SH... :D | |
Karl-Hilding |
Wadel: Vad du har blivit förälskad i forumet. Så det där med knäppgökar har du lagt åt sidan? Trevligt! |
|
Desto större anledning att inte köra som en idiot själv och därmed ge dem en ursäkt! /Johannes |
|
|
Karl-Hilding : Ja, jag tar inte så allvarligt på faktafel och dylikt längre. Kul att du tycker det är roligt att jag har blivit en mer frekvent besökare här ! Skriver du riktigt mycket så kommer du snart upp i lika många inlägg som jag har ;-) Weiman : Jag kan ju snarare känna att om poliserna erkänner att de gillar att köra riktigt fort, tom. mitt bland fotgängare och oskyddade trafikanter, så varför skall det då vara så fult för oss andra att sträcka ut bilen lite på en 90-väg som är glest trafikerad ? Jag hade önskat en mer restriktiv inställning från de som är satta att bevaka oss andra - dubbelmoralen blir nästan osmaklig annars. |
|
|
Det är väl kul att de har roligt på jobbet? ;) /Masten |
|
|
Ja inte är jag den som missunnar någon att varva ur på 3:an ut ur en rondell, det kan min däckverkstad intyga ! Det är snarare dubbelmoralen jag reagerar på och en förskräckelse över att poliser blir exalterade över att köra bil snabbt bland oskyddade trafikanter på en plats där jag själv aldrig skulle köra för fort av respekt för andra människors hälsa. |
|
Karl-Hilding |
Wadel: Det är så att adrenalinet rinner till de flesta poliser när de ser/märker att en "jakt" kan börja. Så är det med de flesta av yrkeskategorin polis, väktare, militär, mm. Det ligger i sakens natur. Jag vet! Jag har upplevt detta på mycket nära håll att sansade familjefädrar vädrar blod. Mao så är inte dessa poliser mer avvikande än deras kolleger. |
| Wadel: det är tydligt att du levt i en ganska "skyddad och naiv värld" när du uttrycker dig som du gör mot dessa tjönstemän. Om du upplevt den vardag som de gör så hade du förstått att det är uttryck som används för att hantera vardagen (stressen/risken). Det må vara spänning att köra utryckningskörning men de är också väl medvetna om konsekvenserna och dess innebörd (tro inte att det är korkade människor som är poliser, de tänker konsekvenstänkade tankar hela tiden i sitt arbete - betydligt mer och ofta än gemene man). De uttrycker även dessa överväganden och konsekvenser och du lyssnar vad hon säger i ditt länkade klipp. | |
| Bra skrivit ville vonka. Håller med dig! | |
|
Wadel: Welcome to reality !! Under vilken sten har du levt hela ditt liv ? |
|
| *Äter popcorn* | |
|
ville_vonka : Skall man tolka ditt inlägg som att den unga mc-föraren som dog jagades av poliser vilka övervägde konsekvenserna av sitt handlande men trots det fortsatte för att de "tänkte fel" och var lite dåliga på att göra en konsekvensanalys i realtid ? Eller fortsatte de att jaga mc-föraren för att de gillade spänningen och tyckte det var kul att "sätta en sate i räcket" och faktiskt inte hade en tanke på att personen kunde dö, och om de hade en tanke på det så sket de högaktningsfullt i det ? Tallviking : Jag är mycket yngre än dig och här i småstäderna utanför den stora hufvudstaden är vi inte vana vid den sortens hårda och brutala verklighet som för er så ofta gör sig påmind. ;-) |
|
| Lägg ner Wandel, jag tänker inte ens ta en så löjlig diskussion med dig. Du tolkar polisen (myndigheten) som en eller ett par polismän/kvinnor (pga ett eller annat plumpt uttalande). Jag kan ha förståelse får att du inte förstår hur och varför de reagerar eller uttalar sig "klumpigt" (jargongen) som de ibland kan tyckas göra, så det är ingen ide att jag för dig ens försöker förklara det för dig. | |
|
ville vonka : Om du försöker påvisa att jag drar slutsatser om en hel myndighet baserat på hur en enda tjänsteman agerar så har du fel. En sådan slutsats försöker jag inte dra. I fallet med mc-föraren som dog så var det ju ett femtiotal inblandade poliser så det ligger ju nära till att deras beteende är accepterat och vanligt förekommande inom kåren, hur många poliser och vid hur många tillfällen skall poliser agera på ett visst sätt innan man kan dra slutsatsen att det är vanligt förekommande inom kåren ? Det vore ju ärligare om polisen öppet gick ut och sade att de gillar action och att de som försöker smita med fordon får räkna med att bli jagade till döds, då vet ju vi medborgare vad som gäller, och vi har då möjligheten att fundera över om det är en sådan myndighet och ett sådant samhälle vi vill leva i. |
|
| Jösses..... | |
|
Ja så kan man också skriva när argumenten tryter ;-) Men du kan alltid trösta dig med : Länk ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.