AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.312

Vad ingår i advantagepaketet E87?

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tjenis, sitter tittar lite på att eventuellt köpa en etta. Hittat en intressant som verkar uppfylla mina enkla krav om bla farthållare. Annonsen nämner iaf att den ska ha det och mitt andra krav multiratt. Kollar man på listan hos BMW finns dock de sakerna inte med, eller ingår de i advantage-paketet?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kolla prislistan på webben, tror att det är armstöd + förvaringspaket som ingår i advantage.

Multiratt och farthållare ingår i comfortpaketet på 1-serien, iaf på dom något senare årsmodellerna. Men grejen är att dom grejerna som ingår i paketen även finns listade separat på BMW´s utrustningslistor. Så är det på min bil iaf (Advantage + Dynamic). Saknas multiratt och farthållare på listan så finns det nog inte.

Nu när jag letat 1-serie har jag sett massor av Blocket-annonser med farthållare listat trots att det saknats. Verkar som om många handlare gör likhetstecken mellan multiratt och farthållare.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Anade det. Tack för svar, Janne! Verkar som det är Tyskland som gäller för att hitta ens de mest enkla tillvalen :/
Ja, relativt få bilar har de där användbara tillvalen. Dock är det egentligen ännu värre i Tyskland, men där är urvalet större och det finns några välspecade bilar.

Men hittar du en i övrigt helrätt bil som saknar multiratt och farthållare finns ingen anledning att tveka. Det är ganska enkelt att uppgradera. Du behöver spakcentralen, trissa (sprialfjäderkassett på BMW-svenska), nedre rattstångskåpa, rattkappar och rattkåpa. Allt detta finns på skroten och kan hittas för 3.000:- och uppåt. Se bara till att komponenterna kommer från en bil med rätt specar. T ex bakrutespolning ja/nej, regnsensor ja/nej, farthållare rätt typ (vanlig/broms/adaptiv) osv. Har man tur får man trissan på köpet eftersom den sitter kvar på spakcentralen ibland.

Som här: Länk
Rattstångskåpa: Länk (inte dyr ny)
Rattkåpa: Länk
Rattknappar: Länk
Det mesta passar även från 3-serien E9x.

Sedan, i och med att styrvinkelsensorn lossats, måste den kodas in. Detta kanske kan göras av någon händig, men vill man vara säker så kan BMW göra det. Fördelen är att andra komponeneter i bilen uppdateras till senaste programvaruversion vilket inte brukar vara någon nackdel.

Jag har skrivit en del i ämnet här: Länk
Om eftermontering farthållare: Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Där ja! Verkar inte vara speciellt svårt ju. Tackar!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har inte hunnit provköra någon än, men folk har sagt till mig att 116i är rätt surrig i motorvägsfart. När kom 6-växlad låda i 116? Antar att det sänker varvet något i högre farter?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Skit samma, blev en 120dM med "rätt" utrustning ist ändå. Tack för tipsen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.