|
|
|
|---|---|
|
Hej! Här kommer mitt första inlägg på detta forum. Imorgon blir jag BMW-ägare för första gången efter att ha ägt ganska många VW-bilar och senast en Lotus Elise. Imorgon ska jag hämta en vit 135 ia m-sport coupé -08 vilket jag ser fram emot :) Nu till lite frågor. Har sett en hel del youtube-klipp på denna bil med performence avgassystem. Det låter riktigt fräckt men har läst här på forumet att någon undersökning visade att effekten minskade något, stämmer det? Vad får man ge ungefär för avgassystemet och finns det något alternativ om man vill ha lite "goare, fläskigare" ljud? Är det någon som testat BSR ppc 3 system på denna eller på 335? Ska ge 50 hk extra för 7900:- Vill gärna inte modifiera bilen för mycket utan hålla mig till chip-trim. Ser fram emot många trevliga mil :) | |
|
Ska du trimma, så kolla in Cobb. Länk Vi är rätt många här som kör på cobb. Här har du lite att läsa.. Länk ------- Min bil suger inte... |
|
| vad gäller avgasröret tror jag inte att det isf skulle vara någon märkbar effektminskning. | |
|
Jag hade lite samma tankar som du Lorenzo, att trimma utan att modda direkt. Jag valde COBB och det har fungerat nästintill smärtfritt. Något man får göra är att logga bilen med COBB-dosan och skicka upp loggarna till COBB i USA. Dom analyserar dom gratis åt dig och rekommenderar dig t.ex. att byta tändstift om dom är gamla. Det var det som hände i mitt fall. Du har som Simon säger en hel del COBB-användare här på forumet och det är ju alltid ett mervärde anser jag. Med COBB så får du också tillgång till alla deras olika steg och varianter inom samma steg (tex. olika throttle mappar) utan extra kostnad. Dom uppdaterar mapparna också hela tiden vilket inte kostar dig ett öre. |
|
|
Idag hämtade jag bilen. Tror jag lugnar mig ett tag med trim. Den går ju riktigt bra. M-paket och bluetooth/röststyrning skadar inte:) Fick med navigationsskivan 2008:2 (har sån skärm som flippar upp vid start) som lär följt med som nybil. Den får duga just nu, men hur är det med uppdatering av mjukvaran? BMW tar 2500 kr för detta. Får man någon märkbar skillnad och i så fall vad? |
|
|
Jag har också idrive i min bil, och uppdaterade den när jag köpte den för nått år sedan och märkte ingen skillnad alls, så knappast värt 2500:p Grattis till bilen Btw:) |
|
|
Lorenzo jag gjorde lika som dig att jag körde min 335a i ca 2 veckor och visst den går riktigt bra men så beställde jag cobb för att jag var nyfiken och herregud vilken skillnad redan där och enkelt att göra själv. Men är du nöjd med kraften så visst är det billigare att inte trimma :) antar att för dom 2500kr för navi skivan så får du bara nya gator och sådana uppdateringar. Men det borde väll finnas på andra ställen än hos Bmw och billigare också? |
|
|
Lorenzo, Kom till Hässleholm så kan du få prova min Cobb AP på din bil. Du kanske tycker att bilen går bra nu, men den kommer kännas riktigt slö efter att du har provat den med cobb.. ;-) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Var hämtade du bilen förresten? Jag såg nämligen en vit 135i m-sport coupé utanför Lund igår.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Headmaster> Naviskiva har jag om än gammal, men det är den andra skivan, mjukvaruppdatering jag syftar på. Simon76> det låter trevligt! Man kanske får blodad tand efter ett tag. Vad blir det för effekt efter chiptrimning steg 1? måste man byta olja oftare? Antar att det sliter mer på drivlina, turbo, växellåda(har iofs. automat). Har aldrig chippat tidigare varpå dessa frågor... Jag hämtade bilen i Malmö och körde till Växjö via Lund så det kan ha varit jag:) |
|
|
Mjukvaran uppdateras via data, inte skiva. Blodad tand lär du få direkt du provar en 135/335 med trim. :) Du får runt 380-390hp på veven, det är på veven som du idag har 306hp. Sen närmare 450hp när du byter Intercooler och tar bort de främre kattarna. Klart att det sliter lite mer. Men du rasar inte motor ell växellåda iaf.. Lätt värt det. Du bör göra ett mellanbyta av oljan, men det bör du göra även utan trim. Däremot så måste du byta tändstiften efter 3-3500mil. Jag körde från Malmö till Hässleholm igår vid 5 tiden. Körde ikapp en vit 135 vid Lund.. Jag kör en grafitgrå 335 Touring med svarta fälgar och njurar. ------- Min bil suger inte... |
|
| Ja då var det nog min bil du såg. Stämmer väl med tiden:) | |
| Påverkar chip-trim bränsleförbrukningen. Har legat på 1,7-1,8 l/mil i stan och 0.75 på landsväg med farthållare i 90. | |
|
Det blir ungefär samma. Jag ligger på ca 1.1 blandad körning om jag tar det lite lugnt.. 1.3-1.4 om jag leker. Men då har jag en bra bit över 400bhp också. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ok. Bor i Växjö så det är bara 5 km till BSR:s huvudkontor. Man kanske kan testa chiptrim för en dag. Annars verkar det som ni säger handla mest om Cobb. Ett litet orosmoment som jag har är det att jag fått 1 års maskingaranti från bmw-handlaren. Försvinner den om det händer någonting? Antar att de kan spåra om det ändrats något i bilen. För övrigt måste jag säga att jag blir mer och mer nöjd för var dag som jag kör bilen. Riktigt rolig, trots automat eller pga. automat för den blir verkligen lättkörd i stadstrafik. |
|
|
Garantin lär ju ryka om det händer nått och dom upptäcker att bilen är/har varit trimmad. Det lagras i dolda filer att bilen har haft ett högre effektuttag än normalt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.