|
|
|
|---|---|
|
Tjena. är dax att byta dämpare och fjädrar på bilen, så tänkte slå till på coilovers av den billigare varianten så länge. Men min fråga är kan man bara smälla på dom eller är det något mer man MÅSTE byta? Eller finns det något som är bra att byta när man ändå är igång? | |
| Skulle vara rätt bra om du skrev vilken modell du har... | |
| Oj glömde bmw 320i e46 | |
|
Krängningshämmar stagen till den korta varianten (C:a 12 cm långa). Brukar inte följa med själva setet. Kommer behöva fjäder spännare också till original fjädrarna om du inte tänkt på det. Bulten som håller dämparen fram ner till kan sitta hårt som fan om den suttit på sin plats länge. Någon sorts rör förlängning eller något du kan förlänga kraften med kan vara bra att ha till hands. När jag bytte på min första gången prövade jag med hylsa och den sprack. |
|
| Dessa följer med till vissa uppsättningar, står om dom gör det. Annars köp dom brevid eller korta dina nuvarande. | |
|
[URL=Länk Är det dom små stagen som är på bilden som måste bytas? för dom ingår. Varför måste man byta och vad händer om man inte byter? Har lyft och mutter knack borde funka? Vad är det för storlek på hylsan bara så det inte är någon speciell? Men tänkte på det med ska man byta den topp lagret med eller vad det heter där man skruvar fast dämparen? om det finns en sån då men det borde det väl. |
|
| Länk | |
|
Tror inte du får på de långa. Storleken är 22 på själva muttern uppe på dämparen. Nere bakom skivan är det 18. Krängningshämmarstagen så är mina 17. |
|
| Behöver du köpa någon utav storlekarna, så köp även 16 som finns lite över allt på Bmw. | |
|
Vad menar du med den långa? Om du ser på bilden så följer det ju med 2 stag är det dom du menar som måste bytas? Okej men borde va samma då. |
|
|
Ja det är dem du ska byta. |
|
|
Jag har en fråga, har varianten billigare coilovers som jag sat på idag, där sitter juster skruven i botten på sjävla fjädern. Ska jag skruva skruven upp så fjädern trycks ihop för att bilen ska bli lägre, eller ska jag skruva den ner så fjädern har mer spel att dämpa på? |
|
| Skruvar du upp (medsols) så höjs bilen och ner (motsols), så sänker du den. | |
| Förra inlägget gäller fram dämparna. Bak är det tvärtom. | |
|
Om jag fattat det rätt så för att sänka fram så ska man skruva upp så fjädern spänns?för att skruva ner så den blir mindre spänd låter inte så logiskt enligt mig. Och bak hur ska man göra där |
|
|
På de enklare modellerna är det som jag skrev ovan. Du spänner och bilen höjs. Lossar du, så sänks den. Bak: fick du med en aluminium (höj och sänk funktion) till fjädrarna. Ju mer du lossa på juster ringen. Ju högre blir bilen. Spänner du ihop de 2 delarna, så sänks den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.