AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.910

Ta ur passagerarstolen

px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Leasar en BMW 320d Touring -14
Alltså, jag har ett problem med airbaglampan son lyser och efter en del forskning så verkar det som det kan vara något med kabelanslutningar i stolen och bältessträckaren. För att komma åt detta så behöver jag ta ut stolen... men jag är förbaskat rädd för att airbagen skall smälla. Är det någon som vet hur man går till väga? Är det något särskilt som man bör tänka på? Kan man bara koppla ur stolen utan vidare?

Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Jag hade ur mitt säte på min E85 inga problem bara dra ut kablarna . fyra bultar ,och lyfta ur.
Enda problemet var att jag inte kopplade ur batteriet minuspolen skall vara bortkopplad. när jag sedan kopplade in allt lyste airbagslampan .kostade 500 kr att släcka

Gegga
px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Ok, ja då är det väl bara att köra.. Tack för svaret, Gegga!

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag behövde inte koppla loss sladdarna för att få loss stolen. Men när man gör det ska man koppla ur batteriet. Om någon behöver släcka en airbaglampa nu eller i framtiden och bor nära Uppsala så har jag instrument för det. Ibland verkar det vara det enda man behöver göra för felkoderna verkar uppstå helt ur tomma intet:-) och då är 500:- lite dyrt...
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Men skall man ha ur stolen från bilen måste man dra isär kontakterna under sätet

Gegga
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Så länge du inte slår på tändingen så kommer aldrig felkoder att sparas.
Airbagen kommer inte heller att utlösas om du ens står o hoppar på krashgivaren som för övrigt sitter i fronten på bilen nånstans, vidare måste bilen ha en viss hastighet för att airbagen skall utlösas. mao det finns flera kriterier som måste uppfyllas för att airbagen skall utlösas och en avstängd bil vilket är en av dom gör att den aldrig kommer att utlösas.

Mvh
Peter.

px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Ok, tack Peter, det känns lugnande

//Bengt
px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Tack all som skrev i denna tråd. Idag pluggade jag ur alla kontakter till sätet och satte tillbaka dom. Jag slapp att skruva ut sätet, det gick att komma åt ändå. Därefter så körde jag Carsoft 6.5 och raderade felkoderna på airbagen. Fick göra detta två gånger innan det bet. Varningslampan slocknade så nu är det bara att beställa ombesiktning för min svarta skönhet.

//Bengt
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Fick du ombesiktning för att airbaglampan var tänd???
Jag besiktigade min Z3 två gånger för tre och fyra år sedan och besiktningsmannen påtalade att den lös men det gav inget i protokollet.
Han sa att dom har inga bestämmelser angående den varningslampan, därför ingen åtgärd.

Hasse Z4
px
12
pxxxber
z3 2,0 -00
Jo, besiktningsmannen sa att dom hade fått nya direktiv så han kunde inte släppa igenom den med varningslampa som lyste... Jag borde ju naturligtsvis bett att få se dom nya direktiven, han kanske körde en grej där.

//Bengt
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hmm det var något nytt, då är det dags för mig att fixa airbaglampan då :) Förra året sa de ingenting.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Nej det är en nyhet för i år.
Helt galet enligt min mening eftersom man kan välja att koppla bort airbagen på passagerarsidan om man vill, men regler är regler. Finns dessutom en massa andra galna direktiv som att det kan bli en tvåa om det finns felkoder lagrade osv. Enligt min mening är man in och pillar på områden där man inte har kunskap = fordonspecifika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.