AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.972

Byta framvagn på e30

Sy
66
Synnergren
320ik -88
Sitter o funderar lite på vad en kompis sa häromdagen!
Ska snart börja riva ner min e30 (318i) och han tyckte jag skulle byta framvagn till en e36 lite nyfiken på varför kanske är en dumfråga !?

Får väll påpeka att det ska i en s54b32

tacksam för svar

mvh
Sy
66
Synnergren
320ik -88
ingen ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad var din kompis egna argument till att byta till en E36 framvagn?

Vilka begränsningar upplever du idag med E30 framvagnen? Vilket eller vilka problem är det vi försöker adressera?

Det är oftast enklare att börja jaga lösningar när man har en väldefineriad problemställning.

Både E30 och E36 har ju som de flesta BMW modeller en MacPherson design fram.

Är det 5-bult vi vill åt? Eller annorlunda camber/caster? Möjlighet till eftermarknadskit anpassade för E36? Eller allmänt tillgång till utbudet av E36-utbudet? Annan rattutväxling? Eller är du ute efter att harmonisera framvagnen efter den något ökade vikten på framaxeln efter motorbytet?
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Jag tror att de för att slippa byta tråget. e36/e46 har väl bulan på tråget bak och e30n framför.
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Är väl lättare att modda olje pickup och byta till e34a tråg om man ska baka ner en annan rova än att byta till e36 framvagn, sen är inte alla delar bolt on.
Måste ha excentriska bussningar till länkarmarna osv och då hamnar ändå hjulet lite förskjutet i hjulhuset.
Bättra att skaffa hyllsor till e36 nav och köra på 51mm e30 fjäderben, sen kan man sätta dit en e36 styrväxel istället som är bolt on om man använder sig av två distanser. Distansen kan man få av ett gäng brickor bara.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var det inte någon som satte dit framvagnsbalk från någon E46 på en E30? Vill minnas att samma motor skulle ner i den bilen
Har för mig att det inte var alltför mycket jobb med det.
Någon kan kanske rätta mitt minne eller vet på vilken sida det stod om det bytet.

///BMW - Was sonst!
Sy
66
Synnergren
320ik -88
Har inte fått tag på han ännu, men vet att han sa att det var bara bult on i princip med motorn osv!

Jag vill ju även ha dit en servo på bilen samt flytta bak motorn för att få jämnare viktfördelning! Sen vill jag ju självklart ha 5 bult =D

Nyfiken, vilken låda hade ni kört med ? ? =)
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Titta som hastigast här om dagen och ser ut som att båda e36/e46 passar men fästena för motorn verkar sitta längre bak. Minns inte om de går att montera motorfästena längre fram för att kompensera de?
Sy
66
Synnergren
320ik -88
Att e46 motor och e36 motor passar rätt i ? Jag vill ju ändå ha motorn längre bak för att kompensera viktfördelningen, så frågan är om man istället får flytta torpedväggen !?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Genom att flytta bakåt motorn får du ju helt lägre polärt tröghetsmoment - vilket oftast inte är någon nackdel - men du får inte en korrekt balanserad bil för det.

Bara för att man får 50/50 viktfördelning betyder inte att bilen är välbalanserad vid aktiv körning (en 50/50 bil kan vara hur understyrd eller hur överstyrd som helst eller ännu värre variera sitt beteende vid turn-in, mitten och turn-out av en kurva). Detta får ju justeras med alla hjälpmedel tillgängliga såsom fjäderhårdhet, stötdämpare, krängningshämmare, spårbredder med mera.
Sy
66
Synnergren
320ik -88
Okej, då jag e ny på detta rätta mig hur gör jag det bäst med o få bilen så balanserad som möjligt, skita i o flytta motorn och lösa det med dämpare osv ?

Någon som har tips förresten vad jag kan köra med för låda! Var inne på köra med original lådan men den kostade 20 k :P inte riktigt sugen på lägga så mkt då jag hört man kan lösa en bra låda som håller för 5k ? Gärna nått som är mer eller mindre bult on !?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bästa är att sätta sig ned i lugn och ro och tänka igenom vad man vill med bilen och vad det får kosta.

Vad är syftet med bilen, är det en effektstark gatbil där chassi/balans inte brukar vara så viktigt eller är det en seriös banbil där chassi/balans är viktigare än motor?

Är det tex "all in" som gäller, eller är det en någotsånär begränsad budget (brukar vara det sistnämna fast de flesta önskar det förstnämnda)?

Ska det vara besiktningsbar och legal att köra på gatan? Eller är det trailer till och från banan som gäller? Du kommer med största sannolikhet aldrig igenom besiktningen med en S54B32 i en bil där det normalt sitter en liten symaskin. Varje år kommer isåfall att vara ett lotteri. Enda möjligheten är att registrera den som ombyggt fordon och hålla dig till 15kW/100kg regeln (motorn är på runt 256kW så din bil måste väga runt 1.7 ton isåfall).

Gör man jobbet att montera i en S54 så är det ju ett alldeles utmärkt tillfälle att även placera den längre bak. Fast att *bara* göra detta ger inte en balanserad bil per automatik - det ger endast bättre *förutsättningar* för att få en mer responsiv och kurvvänlig bil.

Det första steget är ju att börja läsa in sig lite i ämnet väghållning. Finns massor med bra böcker i ämnet. Ett bra och enkelt häfte som ligger på en mycket jordnära och praktisk nivå är Väghållningsboken av Göran Malmberg. Vill du verkligen veta allt så finns Race Car Vehicle Dynamics av Milliken/Milliken men den är riktigt tung (inte bara bokstavligt talat).

För att balansera bilen måste man kunna justera den.

Därför är justerbara dämpare/fjädrar oftast den enskilda detaljen som ger mest. Man börjar ju lämpligen med tvåvägs (compression/rebound) och vill man verkligen spendera pengar så kan man köpa fyrvägs (high/low compression och high/low rebound) men det gäller ju att kunna ställa in det också...

Justerbara krängningshämmare är något som är viktigt.

Sen vill man framöver även kunna ställa in bromsbalansen.

Att styva upp karossen är något man bör göra tidigt också. Samt få bort gummibussningar mot hårdare - bra för komforten men mindre bra för hjulgeometrin. Förstärkning av olika svaga delar i karossen måste göras. Svaga delar på E30 är de bakre fjädertornen och krängningshämmarinfästningarna - har tendens att gå sönder. Sen vill man ha koll på främst sin camber - både fram och bak - då är det justerbart som gäller. Även toe kan vara bra att ha koll på.

Sedan vill man säkert lägga på en r-däck, det ger en väsentlig förbättring i greppet på bana.

Men det gäller ju som sagt att ställa in alla dessa saker - räcker ju inte bara att montera dem - det hjälper inte alls. Alla komponenter samspelar.

En tips från boken av Malmberg är att prova en skid pad (dvs köra omkring i en stor cirkel) och utvärdera de grundläggande beteenden i din bil. Hur beter den sig när den närmar sig gränsen? Understyrd? Överstyrd? Hur beter den sig vid gaspådrag vid gränsen? Hur ändras styrvinkeln ju närmare du kommer gränsen? Etc etc etc... Sen är ju utvärdering på bana/konbana en självklar del för att verkligen kunna känna på hur bilen beter sig.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Väldigt bra inlägg av BMW-slangen! Begrunda det han skriver.

Det är inte bara att slänga i en s54 och sen tro att man får en kanonsnabb bmw. Får man fråga vad du ska ha bilen till? Är det för att köra på gata, eller har du någon form av seriösa bankörningsplaner? Strip?
Om du ska köra bana med bilen så kommer du få en snabbare bil om du lägger samma pengar på bromsar och väghållning, och behåller befintlig motor. Dock beror såklart allt på budgeten. Men att lägga ner en s54 låter som ett rätt seriöst projekt, och lär kosta multum om resten av bilen ska matcha motorn någorlunda.

Med risk för att låta krass så undrar jag hur genomtänkt detta är. Ett tips är att gå in på rejsa.se och läsa lite projekttrådar, för att bilda sig hur omfattande en totalrenovering verkligen är. Det tar många gånger 3-5 år när karossen ska rensas och nya motorer ska in etc..

Ett vettigt alternativ på en lite stramare budget är att stoppa ner en m50. En välbeprövad lösning som blir rätt snabb i den lätta e30-karossen.

Som sista ledord kan sägas att allt bilbygge kostar dubbelt så mycket som beräknat och tar tre gånger så lång tid som tänkt..
Länk

Jag sätter i en e46 m3 framvagn i en e21.

Inte särskilt bolt on
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.