|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har 2st däck som jag fått pyspunka på, "hålen" sitter i sidan av däcken och går därav ej att laga, men dom håller luften i några dagar redan nu.. hur skulle det vara att köra punkteringsspray? kan man köra med det säg 500 mil eller är det något som bara håller en liten stund? Och till sist - blir fälgen förstörd av "skummet" eller är det bara som vanligt om man vill byta däck sen? | |
| Är det inte så att däckverkstäderna inte gillar att man använt punkaspray då gasen tydligen kan självtända då de tar av däcken i maskinen, noga med att man säger till att man gjort det! Tycker nog att du skall skippa den lösningen, att köra i 500 mil, då det ändå slutar med att du måste köpa nya däck. Är ju en säkerhetsrisk för dig själv också då ¨hålen¨ riskerar att bli större! Mvh | |
|
Grejen är det att det känns surt att byta ut 2st michelin pilot sport 2 med 6mm kvar som har lite pyspunka om det skulle gå att fixa med punkaspray, Har läst om vissa som kört 1500mil med punkaspray utan problem... På dom flesta burkar står det upp till 14", någon som provat på 19"? |
|
|
jag hade pyspunka efter att ha kört på de dåliga vägarna i norrbotten. fyllde i en flaska punkteringsspray och det har inte läckt något på flera månader. däcket är ett Pirelli P6000 235/60R16 100W //David Mitt åkdon: Länk |
|
| Det fungerar onekligen bra med skummet, men det är väl när däcket ska av som man får ta reda på "vulk-guckan" som skvalpat runt därinne. Det lär ju sitta lika mycket på fälgen som på däcket. Hur kan du fått punktering i däcksidan på två däck? Är stommen ev. skadad kanske du inte ska åka vidare alls på däcken. | |
| Kanske inte, centrifugalkraften borde fördela rikare mot däcksidan, vid närmare eftertanke ;) | |
| Är du säker på att det inte går att laga lagade ett vinterdäck med hål på sidan med vulkplåster typ cykellagning höll i alla fall 1000 mil sen sålde jag bilen dock fick jag göra det på eget bevåg då gummi verkstad inte kunde lova att det skulle hålla | |
|
Det både går och är tillåtet att reparera däck, även med skador i sidan, det beror ju lite på storlekn och var skadan sitter givetvis. Sitter skadan mot däckfoten så ä rdet "icke reparerbart område" Punkaspray är en temporär lösning som man helst inte ska använda alls, och om man gör det bara för att ta sig hem |
|
|
niklas100: vad var det för vulkplåster du använde? eller var det från ett cykelrepararationskit? |
|
|
sorry vet inte märke eller så har en bekant på däckverkstan som hjälpte mig men det var samma lagningar som används vid tex en spik/skruv i däcket så ingen cykellagning men samma princip men större modell används mycket på lastbilar tex fråga på gummiverkstan |
|
| Använd inte punkteringsspray om du inte vill ta livet av din däckgubbe. Laga däcken med slang eller liknande istället. | |
|
Om man släpper ut luft/gas och sedan fyller till 3 bar och sedan släpper ut igen 5-6 omgångar så är risken obefintlig för en senare gummisnubbe - i teorin bör det räcka med 3 gånger (1 * 0.25 * 0.25 * 0.25 = 0.015 = 1.5% gas i luft om man utgår från att däcket är fylld till 100% med butan/propanblandning och under 1.9% volymprocent i luft så kan inte gasol brinna hur mycket man än försöker tända på. Efter 6 omgångar så är man nere på ca 250 ppm gasol i luft (1% = 10000 ppm)). Det här processen med tömning-fyllning-tömning... skall man ändå göra så snart som möjligt då trycket i däcket fylld med propan/butan har dåligt tryck och ser nästan opumpad ut när det är kallt runt nollan och däcket blir 'mer uppblåst' närnär det har rullat ett tag däcket börja få lite mer värme i sig. Punkaspray består till stor del av butan/propanblandning (inte ens HCF134a kan användas för detta då den blir explosiv med luft när det är under tryck - att den anses icke brännbar gäller bara vid atmosfärstryck), vatten med skumningsmedel och en emulsion av små klibbiga gummipartiklar som helt enkelt kladdar igen hålet där det läcker och ev vulkas lite senare av hettan som blir av gummits rörelse. skvätten vattnet som först används för att göra bubbelskummet med gummipartiklarna i, gör att det inte kan bildas statisk elektricitet i däcket då en gnista av statisk elektricitet eller öppen eld egentligen är den enda faran för att tända på gasol utblandad i luft - i övrigt är blandningen tålig och tänds inte ens av att blåsas mot glödande metall eller cigarett-glöd. Och vid första fyllnaden är det så mycket gas att den inte inte kan brinna för att den är för 'fet'. och som redan nämnt så fungerar dom här punksprayerna förvånansvärt bra och verka hålla länge. själv har jag 'botat' ett par pyspunkaläckande däck i höstas (att köra över en planka med spik gjorde det hela mer akut...) och döm om min förvåning att dessa två kronisk läckande däck efter behandlingen med punkaspray hade precis samma tryck efter vinterförvaring som före - vilket jag _inte_ hade väntat mig... Slutligen riktat till er däcknissar - en gasoldetektor kostar runt 600:- i järnaffärn som Flinks i stockholm - att pysa till på ventilen på däcket och låta gasoldetektorn sniffa luften tar bara några sekunder och är något man skall göra som en regel i arbetsmomentet - då får man bort faran med ev gasolfyllda däck och man får reda direkt om man måste ventilera dom däcken som har för hög halt av brännbar gas i sig tills gasoldetektorn är nöjd... Man kan inte förutsätta någonting, så det är bara att anpassa sig med rätt prylar och arbetsmetod och då är risken med punkagasfyllda grejor inte större än något annat |
|
| Jag fick punktering vid Mantorp en gång och hålet var så pass stort att det hördes tydligt när luften läckte ut. Punkaspray funkade utmärkt och jag körde bilen hem till Uppsala. Efter några dagar åkte jag till däckfirman och talade om vad som hänt. De tappade ur luften, fyllde på ny och tappade ur igen och krängde därefter av däcket utan minsta bekymmer. Knappt något av flaskans innehåll fanns kvar på fälgen. Antagligen är det som Anders skrev ovan, att centrifugalkraften ser till att det samlas på insidan av slitbanan. | |
| En kompis och jag fick en rejäl punktering i däcksidan 13 mil hemifrån på en Saab 9000 för länge sedan. Med Saabs lilla "cykelnödhjul" i åtanke, tyckte vi det var värt att prova med punkteringsskum. Vi blåste i en flaska och slängde oss i bilen och drog iväg, medan det fräste och bubblade skum ur däcksidan. Efter någon kilometer var det nästan tomt på luft, så vi fyllde upp på en mack och iväg igen. Vid 3:e fyllningen blev det tätt och hela hjulhuset var dekorerat med skum :) | |
|
"Laga med slang" Ajabaja! Så ska man inte göra! Som jag skrev innan så går det och man får reparera ett däck Besök en gummiverkstad så får de titta på skadan och däcket och göra en bedömning om det är reparerbart Som nämnts beror det på skadans omfattning och placering |
|
|
Hur många här vet att deras däck med 100% inte är fyllt med punkteringsspray :) Ni som inte är säkra lär ändå inte svara här men värt att beakta. Jag har nya däck så jag är dock säker. Jag behöver inte säga till min däckgubbe att "kanske är det punkteringsspray i, var försiktig". Laga med slang fungerar utmärkt. Innan dagens däck var däcken slangade. |
|
| Köp en reparationssats istället, räcker till flera punkteringar. Tar även mindre plats! | |
|
Javisst Snajdaren, förr om åren (60talet ungefär) var däcken slangade, men dessa var avsedda för slang! (TT) dagens däck är avsedda för att köras slanglöst (TL) TL däck har en annan utformning på stommen vilket gör att enm rund slang kommer att (teoretiskt) ha tre anliggningsytor med högt slitage, samt att du har räfflor på insidan av däcket som också kommer att nöta på slangen. Dessutom värmeutveckling mellan däck och slang! En slang består av Butylgummi, utom de gamla 60-70talslangarna som var röda och dessa bestod till stor del av naturgummi. Butylgummi har du också på insidan av ett TLdäck... Nästa sak är att ett slanglöst däck som du kör in en spik i får pyspunka, men kör du in en spik i ett slangat däck då har du slut luft! Vad är problemet egentligen? Varför inte laga på rätt sätt direkt? |
|
|
Vi kan ju också se vad STRO säger om slang: "En slang får inte användas som ersättning för reparation av en skada." "Slang får inte användas i slanglösa däck utan respektive däcktillverkares medgivande" I övrigt då: "Permanent reparation av ett däck får ej ske medelst injicering av skum, spray.." osv "Tätning medelst skum eller spray är endast en tillfällig reparation för att kunna ta sig till fackman för reparation" |
|
| I rest my case | |
|
En seriös/korrekt lagning i däcksidan görs med en kappa och vulkning....men det kostar nog nästan lika mycket som ett nytt däck... Punkteringsspray är inget annat än en temporär nödlagning som gör att man kan åka till en däckverkstad, som redan är påtalat. Ett däck som är skadat i stommen kan plötsligt brista utan förvarning och det sker oftast när det belastas hårt (hög fart och/eller hög belastning) och det är då man givetvis har sämst förutsättningar att hantera en plötslig däckexplosion! Med andra ord: gör en seriös kontroll och ev en seriös lagning eller byt däck! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.