|
|
|
|---|---|
|
Hej, I en tråd nyss (?) om hur dyrt det kan bli att äga en E38, nämnde "Jens-David" att han bytt radion "p g a tjuvström". Hoppas att du ser detta, J-D, för precis som rubriken säger, har jag lokaliserat en rätt häftig avtappning den vägen. Du fortsatte också sedan med den operation som jag ser framför mig, en uppgradering till MK 4. Det är möjligen självklart, men jag bör väl också säga att radion inte fungerar. Den syns på skärmen men ger inte ett ljud ifrån sig. Navin fungerar som den skall, men utan ljud. Telefonen ringer, men jag har inte provat att prata i den ännu. CD-vx och tape inte heller provat. Men mitt grundtips är att något i audioförstärkaren gått sönder. Helst skulle jag vilja kunna fixa felet, för jag är egentligen nöjd med navi och allt annat som det är (fast fungerande, förstås). Men det enda realistiska alternativet är väl ändå att uppgradera till MK 4. Då inställer sig följande frågor. Är det en plug-and-play-operation? (Jag har sett sådana uppgifter.) Måste det till ett "programmeringsbesök" på BMW? Fungerar befintlig telefon och CD-växlare ihop med MK 4:an? Något annat att tänka på? Ny kabeldragning? Jag vore tacksam för några ord på vägen. /Lennart CS #6887 | |
|
Noll svar hittills, så jag tar ny sats. ;-) Hav misskund med (=förlåt) en nybörjare i de här sammanhangen! Den här avdelningen av AP är ny för mig. Min nya glidare, en 750 iL byggd 09/98, har navi, telefon, Cd-vx, radio med tape, allt styrt av en "Bord Monitor" med 4:3-skärm. Tjuvströmmen är lokaliserad till detta komplex. Allt fungerar på skärmen, men inget ljud alls, utom att telefonen ringer. Min första tanke är att något audio-slutsteg har gett upp. Inget ljud ö h t alltså, men strömmen - 2A - försvinner. Med 25W förlust borde det ju t o m bli varmt någonstans! Drar jag säkringen (nr 69), blir det hel-lugnt. 10-15 min efter "allt avstängt" är viloströmmen nere på 0 - 10 mA (+/- instrumentfel). När jag läser här i olika trådar, skall det finnas en förstärkare t v bak i skuffen. Men någon sådan finns det inte i min bil. Platsen, ja, men den är tom. Inga lösa kontaktstycken eller avklippta kablar. Bilen är välskött, mycket service på BMW Malmö, så någon sådan fuling är egentligen inte heller någon förstahandsförklaring. Allså: finns det en ö h t en separat förstärkare eller är slutsteget integrerat med "Bord Monitor"? Eller placerad på något udda ställe? iL har ju gott om plats, om man säger, och det finns också en hel del lull-lull i den aktre salongen, så BMW behöver ju inte tränga ihop allt på det vanliga stället. Bentley, som genomgående behandlar oss 750-glidare lite styvmoderligt, säger inte någonting som kan ge ledning. Jag vore synnerligen tacksam för minsta lilla tips! (Ny widescreen + MK IV är på väg från Tyskland, eftersom jag trodde att förstärkaren just sitter tillsammans med skärmen. I o f s inte fel i det stora att uppgradera, men är jag helt fel ute?) /Lennart |
|
|
Jag fortsätter mitt projekt med att på ett ordnat sätt avsluta mina startade trådar. :) Lösningen på det rubricerade problemet har framgått i andra sammanhang, men för kommande informationssökare kan det vara gôtt att hamna rätt genast. Det var, mycket riktigt, den s k radiomodulen, som felade. Den är av typen BM24, finns i många E39, E46 och E38 runt åren 1998-2002 och är ökänd för sina kallödningar. De har otaliga gånger varit orsaken till varierande symptom, från knaster och intermittent bortfallande ljud till, som i mitt fall, totalt ljudlöshet. Men ändå, alltså, med tjuvström! På nätet finns det många instruktioner hur man löder om de aktuella kallödningarna på kretskortet. Det är en enkel operation. Det mest arbetskrävande - åtminstone på min bil - var att gräva fram radiomodulen, som sitter t v innanför klädseln i bagageutrymmet. Fast inte direkt innanför, utan längst ut mot karossens utsida. Man måste bort med navin (MKII har dessutom en separat GPS-antenn, "trimble"), videomodulen, CD-växlaren och dess konsoll, alla kontakter... jag minns inte allt. "Min" instruktion: Länk Radion blev frisk och är det fortfarande. Och tjuvströmmen upphörde. Fast en liten reservation: jag bytte ut den befintliga MKII:an (mot en MKIV) i samma veva som jag åtgärdade radion. MKII:an k a n alltså ha varit den egentliga orsaken till tjuvström. Jag vill minnas mig ha läst, att en navi-enhet också kan strula till det på det viset. Den vaknar ju så fort man låser upp bilen och somnar heller inte genast när man låser. Ibland kan den få fel och somnar inte alls. (Vilket i o f s skulle kunna vara en följd av radio-felet? De sitter ju ihopkopplade och på samma säkring. - min fundering.) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.