|
|
|
|---|---|
|
Gäller en 523 ia 97. När jag kör i branta motlut håller den inte farten.Den sackar och det händer ingenting när jag gasar.Den ligger bara på ca 2200 varv och sackar tills den växlar ner. Då kommer den upp i ca 2600 varv. Har svårt att få den över 3000 varv hur jag än kör. Är det någon som vet ngt vore jag tacksam. Den har även stor spridning på bränsleförbrukningen. Ibland drar den ett par liter. Ibland verkar den gå på luft. | |
| Läs felkoder men låter som luftmassemätaren | |
|
Inga felkoder finns. Har nyss bytt luftmassemätaren. Kan det vara ngt luftläckage. Isf var kan det vara. |
|
|
Kolla insugsbälgen mellan luftinsuget och luftmassemätaren, kan vara sprickor i den du inte ser förrän du plockat ur den. |
|
|
Köpte du orginal Luftmassemätare eller pirat? Inte säkert en pirat fungerar. |
|
|
Prova koppla bort kabeln till LMM och ut och provkör, se om det blir bättre eller sämre. Om det är LMM som ger dåliga signaler så borde urkoppling göra så att bilen går bättre. Annars kanske en igensatt katalysator eller innehållet i katalysatorn som släppt och täpper till resten av systemet? |
|
|
ska testa era förslag i veckan. |
|
|
Luftmassemätaren var en Bosch så det borde vara original. Det är väl Bosch eller Siemens som är original. Kollade insugsbälgen på plats. Den såg långt från fräsch ut. Ska b yta den nästa torsdag då jag även ska byta filter och olja i lådan. Återkommer när det är gjort. |
|
| Kolla felkoder. Det finns en chans att din kamaxelgivare är trasig. Förutom att uppförsbackar då kräver nedväxling, så accellererar bilen dåligt. Det känns som 0-100 tar 20 sek, ungefär. | |
| kan vara vevaxelgivaren också då tappar den efekt sök felen på kam och vevaxelgivaren tendensen du beskriver är typiska fel för givaren. | |
|
säkert insugsbälgen som är orsaken, 2 kompisar som hade precis samma symptom och fel, hjälpte då de bytt bälgen :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.