|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Har precis fått en 1M levererad och har hunnit köra cirka 150 mil. Verkligen en riktig dräpare till bil - är verkligen nöjd med prestanda och väghållning. Men det finns tyvärr en detalj som dämpar känslorna för bilen: En jävligt irriterande avgasresonans som uppstår mellan 100-130 km/h på femman och sexan, dvs den hastighet som man tyvärr ofta tvingas hålla i detta frifartslösa land. Resonansen upplevs som ett förstärkt bakgrundsbrum, som faktiskt gör det jobbig att åka långt med bilen. Jag är helt beredd på att 1M inte ska vara ett under av ljudkomfort, men tycker ändå att en produktionsbil inte borde ha resonanser - det hör hemma i halvrisiga eftermarknadssystem. Hur som helst, har beställt en slip-on från Akrapovic då jag läst på vissa utländska forum att det gör att resonansen försvinner + att man får tillgång till det riktigt sköna raspet som man hört på Akras youtubefilmer. Är det någon som har egna erfarenheter av Akras system? Räcker det med slip-on för att få bort resonansen? Annat som är intressant i sammanhanget? Tacksam för synpunkter! Immer links und gut am Gas bleiben! ///Anders Anders | |
| Har du läst fullgasivarjefas? där pratas de lite om de du själv berör nu! För min del så störs inte jag av resonansljudet, men så använder jag inte bilen som brukis iheller. | |
|
Håller till viss del med Anders om ett ibland irriterande resonansljud i just de farter man ofta kör i. Har ingen erfarenhet av Akras system, men du får gärna rapportera när du fått på ditt, hur du upplever det. Löste det problemet med resonans ? /Janne |
|
| På ett stort amerikansk bmw-forum pratas det mycket om att byta till n55 mittenrör istället som inte ha de två bakre kattarna och att detta ska hjälpa mot just resonansen. Jag har själv bytat till detta men även en eisenmann race bakljuddämpare som inte är riktigt inkörd än, dvs ljudet förändras fortf så kan inte dra några slutsatser än :D | |
| Har Akrapovic slutdämpare, wireless kit samt N55 mellandämpare och resonansljudet är betydligt mindre samt uppflyttat i varvtalsregistret så det stör inte i normal motorvägsfart (110-140km/h). | |
|
Tack för svaren! Tryggve, vilken effekt har N55 mellandämparen? Kostnad? Testade du med bara Akra-slipon först? Anders |
|
| Det pratas om runt 10hk på bakhjulen i vinst vid byte av mellanrör. Med nya packningar så blev kostnaden knappa 4k med 10% rabatt. | |
|
Jag gillar resonansen på något skumt sätt. Det känns som det hör till bilen på något sätt... Stör mig inte i motorvägsfart. Dessutom poppar jag ganska mycket spotify... ;-) Även jag sugen på Akra med N55 midpipes men tycker det blir för dyrt. Fick förslag på 50000 monterat från BMW i nacka... Dyrt! |
|
|
var du ute på 55-an idag Hybris mellan Skärfälten och Kvarnbolund vid cirka 14.45? Mötte en vit 1M då, kanske det var du? Vet inte om det finns någon mer än din och min här i stan? /Anders |
|
| Jag har bara åkt till Gränby idag så det var nog inte jag. Har carbon speglar, vinge och svarta njurar och sidoblinkers. Tror inte jag sett din bil på stan. Funderar på att sälja ibland. Mest för att bilen drar så mycket beroende hos mig. Funderar på en massa saker som akra avgas, M55 midpipes, wrappa taket, väghållning mm... Allt sälja av mitt beroende. Men samtiidigt älskar jag kärran och värdeminskining spelar ingen roll... ;-) | |
|
nej jag körde Mercan då, så då finns det någon mera vit här i distriktet då :-) /Anders |
|
| Jag åkte på E4an mot Stockholm och där dök det upp en vit 1M. Lite skoj med två 1M efter varandra. Inte direkt vanlig syn... Det var en blond tjej som körde den. Den hade inte performance utrustning utan såg ut att vara helt OEM. | |
|
Har nu satt på Akrapovic-slipon med fjärrstyrning och kan meddela att: - Bilen låter riktigt skönt med ventil öppen - fräser skönt på höga varv. - Avgasresonansen är tyvärr kvar vid farter runt 90-130. :-( Ska nu pröva att även dra på ett N55-rör som ju en del tycks göra. Orolig för om det kommer att börja lysa motorlampor, etc när man tar bort kattar - någon som har erfarenhet? Anders |
|
|
Jag har bytt till N55-mellanrör. Inget resonansljud, och någon enstaka extra hästkraft. Inga varningslampor kommer att lysa då det inte sitter några givare på mellanröret. Kostnad runt 3000 Kr vill jag minnas. BMWCS-medlemmar har rabatt hos återförsäljare. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.