|
|
|
|---|---|
|
Jag har stött på ett lite irriterande problem med min 525 -03. När jag köpte den för ett par månader sedan så lös motorlampan och den varnade för "lean mixture" på cylinderbank 1-3 samt 4-6. Direkt misstänkte jag insugsläckage för den gick väldigt ojämt, och mycket riktigt så var det hål i den ena insugsbäljen som på så många andra. Sagt och gjort så bytte jag den, nollade felkoden och den var sedan borta i ca. en vecka. Sen tändes lampan igen och den varnar för exakt samma sak. Jag har lyssnat och kollat men jag kan verkligen inte hitta ett läckage. Och nu till det mystiska. Det har nu varit tänd i ca. 2 månader, tills igår. Då släcktes lampan helt plötsligt. Varför då?! I helgen körde jag ca. 50 mil utan att den släcktes, men nu när jag kör en sträcka från jobbet hem på ca. 7 km, då släcks den! Är det någon som kan ge mig lite hjälp på traven? Och jag vet att många kommer säga insugsläckage, men jag tycker inte att den magiskt skulle ha "lagat" sigsjälv om det är ett läckage? Testade även att läsa felkoder med INPA:n, och den gav mig följande svar: "228 Lambda Control tolerance Bank 1 & 2" N_32 2432RPM MAF 141.62mg/stk TCO 97.5 Grad C LAM_MV_2 9.76% Aufgetreten vor (rel. B1&2) Deviation Rich Säger det någon något? Tacksam för idéer! "Inget är lätt när det är svårt" | |
|
Tänkte bara uppdatera med att igår på väg hem från jobbet ligger jag lugnt och fint i 90Km/h, och då tänds lampan igen! Ingen som har en bra idé? |
|
| Det kan va fel på LMM som mäter luften IN. Hos mig sitter den precis efter luftfiltret, och en kabel med kontakt går in där. ganska enkelt att bara koppla ur det, och ha kabeln vid sidan av ett tag, för då är det en annan givare som tar över. Kör ett tag o testa men då kmr inte farthållaren fungera under den tiden kabeln är urkopplad. Tänds inte lampan mer, byt LuftMasseMätaren så kmr allt funka. Hos mig var LMM boven. | |
|
Lättast och snabbast (tyvärr gjorde inte jag det) är att kolla bränslepumpen. Ta lös plasten över motorn där har du en liten adapter du kan koppla in dig på för att mäta bränsletrycket precis samma koppling som när du pumpar däcken. Så du kan bara använda en däcktrycksmätare, på 330 ska bränsletrycket vara 3.5 bar jag misstänker att det är samma på e39 Annars skulle jag prova som det redan skrivits luftmassemätaren Märker du skillnad när lmm är urdragen så kan det vara värt att prova plocka lös den och rengöra. Finns speciella spray till det, Air sensor cleaner har jag för mig att det heter. Börja med dom 2 sakerna, går väldigt snabbt att kolla och jag skulle gissa att det är någon av dessa 2 saker om insugsbälgen är utesluten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.