AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.050

Restvärme på senare årsmodeller av e8x

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag gillar verkligen restvärmefunktionen på min 120d från 2009. På nyare versioner av klimateneheten är knappen REST ersatt av knappen ALL.

Innebär detta att restvärmefunktionen är borta? Har den flyttat in i Professional-stereon? Någon som vet? Kollar man i prislistan står det:

"Klimatautomatik med 2-zons reglering. Två klimatzoner höger/vänster och automatisk recirkulation av luften (AUC), imsensor, solsensor och aktivt kolfilter samt restvärmefunktion."

Så, frågan är: finns funktionen kvar eller är den borta?

/M

Rest-funktionen finns fortfarande kvar. Den sköts istället utav Professional Radion. Genom att trycka på "Menu" och sedan välja "Blower" går det att starta fläkten direkt eller ställa in tid för när fläkten ska starta och stänga av sig.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ok, är du säker på att "Blower" också drar igång cirkulationspumpen så att man får värme länge eller är det bara kupéfläkten som drar igång?

/M

Det ska fungera precis likadant som Rest-knappen gör.
Polaren har en 120d -10 med professional stereo. Blower-funktionen värmer till viss del men håller inte lika länge som det gör på min -08 som har en hederlig "rest" knapp.

Uppfattar det som att Blower och kupéventilationsfunktionen är mer för "luftning" av kupén.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
...det var det jag misstänkte. Obegripligt att man har tagit bort en funktion som är så lämplig för vårt klimat. Har läst i ett e90-forum att man kan programmera tillbaka den gamla funktionen till ALL-knappen eftersom den elektriska cirkulationspumpen fortfarande finns på bilen. Får undersöka det helt enkelt.

Niclas116: Det är ingen skillnad på Rest-knappen och Parked (så heter det tydligen, såg jag idag). Du jämför en bensinare med en diesel vilket ger en missvisande jämförelse. Dieselmotorn har lägre motortemperatur än en bensinmotor vilket gör att restvärmen inte håller lika länge. Det är denna skillnad som du upplevt vid din jämförelse. Hade du jämför två motsvarande dieselmodeller hade skillnaden varit minimal.
tegel: Finns ingen anledning att programmera om ALL-knappen.eftersom att Parked har exakt samma funktion som Rest-knappen bortsett från att det nu även går att ställa in tid för start och stopp av restfunktionen.
En annan polare har en 320i -10 med professional stereo. Det värmer heller inte lika bra och länge som det gör på min -08. Var precis samma sak med en 318i -11 som jag hade som hyrbil i vintras. Hade en själv en 118d -07 och den värmde lika länge och bra som min bensinare gör.

Polaren och jag har även testat tidsinställningen och det är enbart för ventilationssyfte. Ställer man in tiden 12 tim framåt så inte är det restvärme den blåser in utan "vanlig" luft. För inte är väl motorn fortfarande varm efter 12 tim när det är vinter :)?

Du får enbart varmluft så länge det finns någon värme att utvinna ur kylarvätskan och automatiken anser att utomhustemperaturen är tillräckligt låg. Parked fungerar precis som klimatautomatiken när bilen körs bortsett från att ingen ny värme genereras. Tar den slut är den slut.

Jag tror mer på att dina varierande resultat beror på motorns motortemperatur, då du jämfört olika motormodeller, eftersom att restvärme systemet är detsamma oavsett om bilen har Rest-knappen eller om inställningen görs i Professional Radion.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
...aha men det var ju fina nyheter från Chris87. Menar du att man trycker "menu" och där dyker ett val upp som heter "Parked"?

/Martin

tegel: Det stämmer bra, ja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.