AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.231

530D E60, kylartemp? Termostatbyte?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Jag misstänker att någon av mina termostater är dåliga.

Jag har läst att tempen skall ligga på 92 grader.
Min ligger på ca 79-80 grader vid stadskörning och 88 grader som max vid fullbelastning.

Har jag ett problem?

Vilken av termostaterna brukar strula? Huvudtermostaten eller EGR-termostaten.

Mvh Chrille
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är nog oftast båda termostaterna, för de är lika gamla och har gått lika långt. När du ändå gör jobbet så är det lika bra att byta båda.
Om du till äventyrs skulle klara dig med byte av bara den ena så är det säkert dags att byta den andra inom en vecka eller en månad...
(Jag bytte båda för drygt ett år sedan, till min stora glädje blev det en fantastiskt stor skillnad!)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja tror du har rätt Ulf, det blir byte av båda.

Nu i kväll då yttertempen gick ner under 5+ grader så låg vattentempen på ca 60 grader vilket verkligen talar för att termostaterna inte gör sitt jobb.

Som lite notering kan jag nämna att jag har felkod på "secondary electrical water pump" men att den har kastat in handduken borde inte påverka tempen på vattnet?
Borde endast vara restvärmen som inte fungera som den ska.

Tänker jag rätt?

Mvh Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kommer du i håg vad termostaterna kostade? Funderar på att beställa från Schmiedmann men pallar inte vänta om jag kan få dom innan helg direkt i från min BMW-ÅF.

Schmiedmann hamnar totalt på 782:- ink frakt för båda termostaterna tillsammans.

Mvh Chrille
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Update: Jag beställde original BMW termostater i stället.
Ca en 100-lapp mer eftersom jag slipper frakten.

Jag får grejorna snabbare och delarna är original.

Lägsta notering: 52 grader i nerförsbacke :(

Mvh Chrille
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Prova att byta bara EGR-termostat först, det var den som krånglade för mig. Se till att köpa packning till den för det får man inte med från bmw, om du inte vill ta den gamla. Byta egr-termostat tog 15 min för mig, den andra lät jag verkstaden byta. Betydligt krångligare iaf.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har nu bytt båda termostaterna (idiotkonstruktion, byggde dom bilen runt huvudtermostaten eller? Tacka vet jag min gamle E30 325 med M20, där tog det 5 min) temperaturen ligger nu på 91 grader!! Lycka :D

Mvh Chrille
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jaa, det är ju lite trixigt att byta termostaten. Men trots allt så byter man ju båda och fyller/luftar vatten på 2,5 tim så det är väl inte en så jättestor katastrof...
Tänk på vad bra motorn nu ska må då den snabbt kommer upp i drifttemp!!

(Undrar hur många det är som kör med ökat motorslitage pga dåliga termostater..?)

När hösten/vintern kommer med köldgrader så kommer du vara lycklig för den snabba och utomordentligt goda värmen i kupén. Skillnaden kommer vara dramatisk!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ja det här gillade nog bilen. Det känns som att den går bättre och mjukare (säkert placebo men ändå) :D

Ja och tänk alla som åker runt med mer eller mindre igensatt partikelfilter eftersom reningsprocessen inte startar p.g.a för låg vattentemp.

Mvh Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.