AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.115

kör ni era roadsters i maskintvätt?

Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

borde ju inte vara nåt problem? eller?
'
finns ju såna maskiner där inga borstar rör bilen

ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
RasmusBMW! Själv skulle jag inte ens komma på tanken att köra min Z4 i maskintvätt, men man gör ju naturligtvis vad man själv tycker är bäst. Är inte en sådan bil värd lite tid och omsorg med handtvätt?? Det är ju ingen dussinbil precis. Mvh Mats
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Håller med föregående talare - det är ju en njutning att rå om sin Z4, hoppa över maskintvätten och ge din Z4 den kärlek den förtjänar!

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Kör ingen bil i biltvätt.

Handtvätt för egen hand. Förtvätt, avspolning i massor, alltid ren tvätthandske, alltid tvätta åt samma håll för att ha koll på de få tvättrepor som uppstår. Skonsam torkning med Mequiars torkdukar som givetvis är nytvättade.

Petig,,,,,,japp :-)
Visa användare
27
Vulcan
Z3, 2,8-99
Nej för tusan, ingen maskintvätt på pärlan.
Noggrann handtvätt en liten detailing med claybehandling någon gång emellanåt samt
ett bra vax, det är den värd!

Att åka roadster har inget med att ta sig från A till B att göra utan upplevelsen MELLAN A och B.
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Det är bara tjänstebilen som maskintvättas (ingen BMW...), har aldrig nånsin under 30 års BMW ägande maskintvättat dessa bilar, och jag tycker du skall ta hand om din pärla varligt, alltså handvätt!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
I instruktionsboken till min gamla E36 cab stod det klart och tydligt att man inte fick maskintvätta.

///Micke
Ba
396
Bavaria1
Micke Olsson har helt rätt... suffletten är inte tättslutande som ett plåt tak, stor risk för vatten i kupén, dessutom sprayas det först på tvättmedel i riklig mängd som nog inte är speciellt bra för suffletten.

Att man ens kommer på tanken att tvätta en cab i automattvätt...?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag vill minnas att det i instruktionsboken till Z3 står att bilen faktiskt går att maskintvätta - att det sen är rent olämpligt med maskintvätt av andra anledningar är en annan femma.

/Masten
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
vaddå? man blir ju så snyggt vattenkammad när man sitter i vid tvätten!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Shell har borstlös automattvätt som funkar riktigt bra, men en cab tvättar man förhand.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Bilen blir ju inte ens ren i automatvätten ?
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

tack för era åsikter.nån blev visst lite upprörd när det nämns att ev maskintvätta cab...:) men det skall ju gå enligt instruktionsboken och det var den faktan jag var ut efter.(min instruktionsbok är tysk och min tyska är begränsad...:)

sen säger ju sunda förnuftet att det inte är så lämpligt.

som sagt blir det ju inte heller rent i maskintvätt + dyrt är det också.

köpte just faktist BMW s egna bilschampo :) dom påstod att det är RIKTIGT bra,det visar sig...

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Bra att du tar ditt förnuft till fånga, du skrämde både en och två av oss ;)

BMW:s schampo är helt okej, det är Sonax som tillverkar deras bilvårdsprodukter.

/Masten
Ba
396
Bavaria1
Härligt RasmusBMW, nu är du inne i "BMW tänket"...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Hellre får den vara skitig än att maskintvätta, borste eller inte.

Sen är det ju enda chansen att röra lite på kroppen :-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Problemet med bortslösa tvättar är ju att de istället har högtrycksmunstycken som går nära bilen, och som sprutar i princip rakt på listen mellan glas och cab-ramen.
Går man in på det företaget som tillverkar Sonnenland tyget avråder de från maskintvätt, men påpekar att det ej är skadlig. Mellan raderna förstår man att de avskyr maskintvätt.
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Förstår fortfarande inte varför man överväger att maskintvätta sin Z4, är den inte värd personlig omvårdnad?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.