AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.160

320D E46 Tändningsprobem vid normal arbetstemperatur.

Hej!

Jag kör en 320d, e46 -03 vägrar starta när den är varm. Det handlar inte om när motorn är varm utan när instrumentpanelen är varm, efter att ha stått i solen en hel dag eller om man har haft stereo/AC igång.

När man vrider på tändningen händer följande:

Man hör den normala tändningsprocessen i ett knäpptyst garage, när den startar upp alla elprylar, men det kommer ett klick innan bilen "tänker" färdigt.
oljemätaren hoppar i topp
DSC-lampan lyser
Batterilampa lyser

När man försöker starta står bara motorn och chokar, men startar inte, som att den inte får sås.

Gjorde en diagnos på den med problematiken på plats - då saknades signal med Motor/DDE

Väntade till bilen kylde ned sig och gjorde ny diagnos - fick följande felkoder:

Internt fel - 46E3 (Vad är detta?)
Glödstift 1, 2, 3, 4 (Det är inga problem med dessa när bilen väl är igång)
Laddningskontroll 4530 (Ja, den börjar närma sig turbodöden)
Laddningskontroll 4521 (Samma som ovan)

Lite historia:
Bilen har gått 26200 mil som långdistanspendlare
Jag satte i ett trimchip i den, hade i det i ett par veckor men plockade ut det då bilen började bete sig konstigt, som att chippet ibland var igång och ibland inte - Ibland laddade turbon som vanligt vid 2200 rpm, ibland först vid 3000 rpm.

Vad jag tror:
Jag tror att bilen nu letar efter chippet när den ska starta eller att någon styrdon har smält.

Är det någon som har råkat ut för liknande?
Har haft den inne hos Bo-Jimmys Bilservice i Mölndal (de var de enda som hade tid) och dit åker jag inte igen, han tog 600 spänn för en diagnos av ingenting och började prata om ny styrdon till motorn på närmare 10 lök.

All hjälp uppskattas!

MVH
/Deni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.