AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.436

Pendlande tomgång m3 e36 3.2

Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Hej

Min bil har börjat ha hög tomgång på senare tid vid kallstarter.
Antingen så står den still vid 1800rpm eller pendlar 1000-2500rpm.

Igår betedde den sig extra märkligt när man tryckte ner kopplingen så gick varvtalet ner och bilen nästan dog, så fort man släppte upp kopplingen gick den till stabilt 1800rpm.
Det låter som den misständer.

Sen när man kört i 2-3 minuter försvinner problemet.
Bilen är nyservrad med nya stift och olja bla.

Mvh Jimmy
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Hade samma symptom när min ena lambda var kass. Värt att kolla.

/ Fredrik
Får man alltid felkoder på lambdan om den är kass? Eller kan den va trasig ändå? Jag har nämligen problem med oren gång och bludder på tomgång på min 3.2. Kan lambdasonden vara kass trots 1,0 i lambda på SBP och inga felkoder på lambda? Är ju halvdyra att köpa nya så det känns dumt att köpa i onödan.
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
Lambdasonderna är bytta för ca 2 år sen...
Kopplade upp min Peake-felsökare till bilen och den visade fel på luftmassemätaren.
Sen visade den även ett annat fel som jag inte kunde hitta i listan för min bil...

Provade koppla ur lmm när bilen stog igång och då dog nästan bilen, från att gå jämnt på 1800rpm.
Samma problem än, när kopplingen trycks ner så dör nästan bilen.
Även luftmassemätaren är bytt 2010.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Köpte mina bosch lambdasonder i england eller om de var tyskland för ca halva pris mot vad de tog på bmw!

Jimpppa, jag kan hjälpa dig med en feldiagnos med carsoft om du vill.
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Alltså lambda värdet kan ligga i sina värden trots att den är trasig. Min M3 gick inte igenom besiktningen pga höga avgas värden. Alla värden var åt helv..e förutom just lamda som låg jätte fint.

Körde då in till bmw och då visade det att lambdan var kass.

/Fredrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
Normalt är att de regerar långsamt, men de brukar man få felkod på.
Man kan testa lambdasonder ifall man har en gasolbrännare , bara koppla in multimeter och föra sonden in och ur lågan så ser man hur den reagerar. På köpet kan man ävenbränna bort ev sotrester som gör så att sonden strular!
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bilprovningen mäter även med egen sond efter katten så vad den säger, säger inget om hur din lambdasonds värde och vad motorstyrningen får för signaler. Om den tex. fettar på för mycket då får man snarare lägre lambdavärde och högt HC!

Högt HC beror på oförbränt bränsle eller om den förbränner olja.
Kan sjvälklart bero på fler saker som misständningar osv..
Låter som att det kan va läge att kolla upp lambdasonderna!
Tackar för bra svar!
Ji
138
Jimpppa
M135i -14
gOry hjälpte till att felsöka bilen och gav även lite tips, tack för det!

Tomgången blev ganska mycket bättre efter omlödning av luftmassemätarens-kabel då den hade 2st skarvar i sig. Antagligen har någon haft öppet filter eller liknande.

Kompisen mätte mina lambdasonder och kom fram till att dom inte funkade som dom ska. Även fast dom är orginal och är inköpta 2010. Märkligt nog.

Så dessa ska beställas nya via Ebay. Beställde Bosch lambdasonder via Schmiedmann och fick hem något som hette "vemo". Nu har dom rättat till hemsidan så nu står det endast "produkten är orginal"...

Blir inte klok på Bosch och BMWs egna koder på dessa men jag tror jag hittat rätt:

Länk

Länk

Någon som vet?

Mvh Jimmy

gO
1.407
gOry
335i Touring
Samma säljare jag köpte lambdasonder ifrån till min 3.2:a
Det som skiljer dom båda två åt är olika längd på sladden!

En är 1145mm
Den andra är 1005mm
Den längre ska vara till höger om jag inte minns helt fel, för sladden går sedan bak en bit och över växellådsbalken till vänster och sen till vänster om växellådan/motorn upp till motorutrymmet.

Så de där blir nog mycket bra!
Min kärra gick så jäkla mycket finare med nya lambdor och kalas bra avgasvärden...
Innan så fetta den på för mycket på tomgång, fick högt HC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.