AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.372

Tips ! Byta tank e38

as
25
as1977
530IA Touring 02
740IA-99
Är det någon som har erfarenhet av att byta
Tank på en 740 99a utan nivå??
Kan nog behöva lite bra tips käns det som
När jag la mig ner och tittade.
Har ingen möjlighet att att få upp bilen på lyft
eller liknande så det ska göras på garage golvet.
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Kolla instruktionerna på Länk om du inte redan gjort det.
as
25
as1977
530IA Touring 02
740IA-99
Tackar!! Bra att ha den manualen till hands.

Hej as1977,

På min tidigare 750 -95 hade jag ner tanken tre gånger, så lite tips som (nog) inte står i TIS kan jag komma med. Inte heller jag hade lyft, utan det var (marken och) pallbockar som gällde.

Viktig förutsättning för min kommande beskrivning: Jag utgår från att bilen inte alls, eller inte på länge, åtgärdats undertill.

- Lyft bakänden högt, och se till att du kan komma under där framme också, så att du kommer åt nedre delen av grenrören. Helst med en del svängrum, om du inte nyss haft ner avgassystemet, för det kan bli jobbigt med flänsarnas "pinnbultar", som inte är några sådana utan rundskallade genomgående bultar med splines som håller fast dem. Går de av, är det svetsvärmning som gäller. Eller någon proffsmetod.

- Du kan nästan beställa en ny monteringssats för avgassystemet direkt. Kolla även om själva upphängningarna behöver bytas. Det här jobbet vill du inte göra om på ett tag.

- Lossa avgaset lite lätt överallt. Det är rätt bra att märka upp syresensorernas kontakter med tejp. På vanligt BMW-vis är de säkert omöjliga att stoppa fel, men det underlättar ändå vid ihopmonteringen. När du har full kontroll på alla dj-ande bultar, sätter du domkraften under systemets tyngdpunkt, som åtminstone på min bil ligger i den burk, där rören förenar sig efter kattarna. Lossa alla bulter helt och sänk sakta. Jag skulle vilja säga, att du sen måste få undan avgaset för att kunna jobba vidare.

- Värmeskölden nästa. Inte så svårt, men ta det lugnt, aluminiet kan vara lite skört.

- Kardan. Börja med att bestämma dig för om hardyskivan behöver bytas. Var inte småsnål där, du vill inte dit igen på ett tag. Märk upp och Lossa kardanaxeln fram. Låt hardyskivan sitta kvar på vx-lådan, om den inte skall bytas. Märk upp och lossa mellanlagret. Försök att inte ha axeln hängande ner på golvet från den bakre flänsen, som föregås av ett fettfyllt "paket" som tar upp axelns längsförskjutningar. Ta det försiktigt där, så slipper du både att kladda fett och få in smuts i "paketet". Var rädd om paketets papperspackning också. Glöm inte att märka upp.

- Nu är det faktiskt bara parkeringsbromsens vajer kvar, innan du kan börja sänka tanken (som du i förväg tömt och befriat från så mycket slangar och kablar som det bara går. Glöm inte vänstersidan!). Parkeringsbromsens vajerskarv sitter under tanken. Om du har något minsta tvivel på P-bromsens funktion och/eller vajrar, kolla om de behöver bytas och gör det i så fall. Du vet, du vill inte dit igen...

- Själva tanken lossar du enkelt, fyra bultar.

- Sen blir det roligare på tillbakavägen, hoppas jag.

Istället för BMW:s bultar vid främre avgasskarven satte jag dit rostfria M8. Det har jag haft en viss glädje av...

Likaså bytte jag ut en del utsatta slangklämmor mot rostfria. Även om man inte vill tillbaka, är det alltid bra att "förbereda för storm".

Vid återmonteringen tar jag mig också alltid tid att ha på tjärspray (en finsk specialtet?) på *alla* gängor. Bättre än fett eller rostskydd. Betalar sig vid återbesök.

Jag har väl inte tänkt på allt här, men du har kanske redan somnat ändå...? :-)

/Lennart
Lennart,

Tack för en utförlig beskrivning som säkert är till hjälp för många E38-ägare! AutoPower Forum när det är som bäst!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Tack för tacket! :-)

Kul att kunna bjuda igen nån gång!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.