AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.796

Bilen sa upp sig på väg upp till Bimmers of sweden

Hejsan !
Jag va på väg upp till Bimmers of sweden igår (26/5) och efter jag passerat västervik så hackade bilen till och den sänkte farten av sig själv, när jag gasade så hände de ingenting.
Jag stannade och och lyssnade och märker att bilen inte går på alla 8a cyl ( E34 540iA )
Bilen blev inte varm eller något sånt, och den fick stå en stund.
jag startade sedan bilen och då gick den på alla och sedan en kort stund efter så så slutade den gå på alla.
Jag körde bilen till mina morföräldrar som bor i västervik.

Tittade lite och tändstift ser bra ut, sätter tillbaka allt och startar, den går på alla 8a igen och sedan slutade den göra de, de går inte att gasa fullt med bilen då den inte orkar varva och de är som den kväver sig själv när jag gasar, de finns ingen tomgång på den heller. Den visar inget felmeddelande på färddatorn heller. För utom att min låda behöver en liten service men inget annat visar den :(

Frågan är vad tror ni att de kan vara ?
Tändspolar ?
Sönderbrända/smällta kattar ?

Mvh.
sätter en peng på bränslepumpen
Men hur kan den gå ena taget och sedan inte gå alls ?
De luktar ju bensin om den när jag gasar när den inte gick på tomgång när jag fick pump gasa ?
Vevaxelgivare ?
Kan även tillägga att för någon månad sen så kändes de som om bilen tappade effekt vid kickdown, gaspådrag kändes inte alls lika rapp som när jag köpte den.

Har läst runt lite på AP och min bil har symptomen på soppapumpen, den går inte på alla cyl och när den "funkade" kändes de som om den blev segare och segare och man fick stå längre på starten när jag skulle starta den.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Felkoder?
Jag har inte felsökt ännu med "interface" tänkte om nån haft samma symptom som jag och sedan bytt pump.

Men jag ska felsöka efter jag lyssnat om pumpen surrar när tändningen är på :)
Passar pumpen från 540 E39 ?
Har nu testat att lyssna bak vid tanken när frugan slog på tändningen och de va knäpptyst. Så jag förmodar att pumpen sagt upp sig, vad ska jag kolla ? Soppa relät ?
Lurre1
mät på kontakten till bränslepumpen, 12v när du kör på startmotor.

Mvh
Tänkte titta upp relät med, såg på nån gammal tråd att de kan vara relät :)
Lurre1
Bygla 30 och 87 så ska pumpen gå.
du kan också skifta reläet med någon av de andra.tror att bakrute reläet är samma.
annars mät på kontakten till pumpen.samma färg på sladden som vid reläet.

Mvh
Tack för tipset ! Får testa de, men om de inte funkar så är de väl pumpen som är gången, om jag inte är helt ute och cyklar ?
Har varit ute och meckat, och byglade men pumpen lätt inte, och gav pumpen direktström men men den svarade inte. Tog ut pumpen och knackade och satte dit den och vips så funkade den. Så de får bli ett pumpbyte inom kort.

Tack för tipsen !
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Är det på själva reläsockeln ovanför batteriet till bränslepumpen som man byglar 30 och 87?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Försöker igen...

Är det på själva reläsockeln ovanför batteriet till bränslepumpen som man byglar 30 och 87?
Lurre1
Hej vet inte hur det ser ut på 540 men 525 sitter reläet jämte
dme under stor svart kåpa med fyra skruv,sitter fö 3st reläer på 525
anslutning 30 och 87 i reläsockeln till reläet.
Trodde du löst problemet iom att pumpen gick när du knackade på den.
Min pump funkar, nån som lånar tråden tydligen ;)

Stout lånar den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.