|
|
|
|---|---|
| Har en 325 e36 rallybil med m50b25 motor med vanos. Man ligger på hårt på stäckorna och behöver kylas bättre. Några tips? Jag har hört om el pump. är det något alternativ? Finns det bättre kylare? | |
|
Har sett några bilar där de "öppnat" fronten lite och gjort hål i huven/skärmarna så luften lättare strömmar genom kylaren och tar sig ut lättare. på så sett får man ganska lätt genom mycket mer luft. Hört någon som tage bort listen (eventuellt kapat lite) mellan huv och torpedvägg och fått tillräcklig genomstöräming på bara de. om de nu är varm kylare som är ditt problem. BMW ownz |
|
|
Tror det finns en kille på forumet som kör rallycross med E36 compact, Koni tror jag han heter. Han kan ju ha några tips. Du kanske kan skicka ett privat meddelande till honom om du får dålig respons här. __________ Mvh Grelle |
|
|
I rally får man inte göra så men i racing får man. Problemet är att den går jäkligt varmt och igår sprängde jag kylaren på specialsträckan..........Tänkte om man kan få vattnet att gå igenom motorn snabbare, om det finns större kylare etc. /roger |
|
|
Länk 628csi |
|
|
Har du kvar alla plastdelar runt kylaren , och vilken front har du ? . M3 fronten kan vara snäppet bättre att fördela in luft + kanske en elfläkt som trycker in luft , har du kvar kondensorn framför kylaren ? |
|
|
Tänk på att du får sämre flöde genom kylaren om du tagit bort t ex plastskölden som sitter under kylaren i spoilern - den sitter där för att skapa ett undertryck under fronten och bakom kylaren för att därmed suga in luften GENOM kylaren... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Krister/ Jag körde med m3front förut, men till denna tävling så satt det en vanlig, p.g.a. att det är en läpp som gräver ner sig i gruset och tar sönder m3 spoilern. Elfläkt har jag, men en sugande bakom kylaren. Kondensorn är borta. Johan/ En sådan plast har jag aldrig sett, men har ju en chasplåt snett framför/nerför kylaren. Kanske sätta något som trycker in luft där från spoilern? |
|
|
Nr.8 på bilden: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kanske en race termostat och vattenpump för bättre flöde! Länk |
|
|
Kolla så att termostaten är ok och att den öppnar fullt. Kolla att vattenpumpen är ok. Om du har elektrisk kylarfläkt; snurrar den åt rätt håll? Täta noga runt kylaren, alltså mellan grill/kylare, så att all luft pressas genom kylaren och inte ut på sidorna. Luften vill alltid gå lättaste vägen, alltså inte genom kylaren, därför strömmar luften ut åt sidorna och runtom kylaren om du inte ser till att göra absolut tätt så att du "tvingar" luften genom kylaren. Detta är mycket viktigt och det gör större skillnad än man kan tro! Om du har oljekylaren placerad framför vattenkylaren så ändra placering på oljekylaren. Vad har du för oljetemp? Kanske för hög oljetemp är ditt problem? Det går inte att köra utan termostat. Kylarfläkten gör ingen nytta när du kör fortare än omkring 60 km/h, sedan betyder fartvinden mera än fläkten. Att täta runt kylaren är den billigaste och ofta den effektivaste lösningen. Lycka till! |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Redline waterwetter kan sänka temperaturen något. "You can call me Bon" |
| Om du använder bilen så hårt. Om du tagit bort termostaten och kört utan, så får du kanske lagom temp. | |
|
"Det går inte att köra utan termostat." Det brukar i vart fall inte fungera om man plockar bort termostaten, flöde/cirkulation/funktion blir fel. Jag har testat flera gånger på olika tävlingsbilar. Ordna så att fartvinden pressas genom kylaren, så att den inte "läcker ut" åt sidorna/över/under. Det är som sagt första och viktigaste åtgärden. |
|
| Har du kollat så impellern är ok på vatten pumpen . | |
| RACETERMOSTAT FINNS HOS PPM | |
|
snackat med några som håller på med folkrace idag, och de brukar installera elpump för att få bättre flöde genom motor och kylare. tänk på att detta kanske inte hjälper dig om du samtidigt har dåligt luftflöde genom kylarens flänsar.. bäst vore om du kunde mäta tempraturen på vattnet som går tillbaka från kylaren in i motorn och utgå från de. större kylare kan ju hjälpa men de beror lite på vad du har för kylare nu. gissar att du har modell stor redan... Länk ??? BMW ownz |
|
|
E36 an har ju 2 olika kyl. Har du de stora? de stora har cellpaket på ca 440x440 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.