|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Dags att köpa ny bil och är faktiskt riktigt sugen på en 540 E39, gillar mullret när man gasar till och så finns det kraft så det räcker. Det jag däremot börjat fundera på på sista tiden är om det verkligen är värt det. Exempelvis Länk denna bil är intressant, men är prisklassen egentligen på tok för hög för en såpass gammal bil? Det är innan facelift, dock M-paket på den bilen, renoverad låda osv. Är det värt 72.000 kr för en sådan bil? Eller borde jag gå och köpa en 330 E46 istället. Test körde en sådan häromdagen men tycker motorkaraktären är lite tråkig på den jämfört med min E36 328 som jag har just nu. Har inga egentliga behov med bilen, använda den som brukis är tänkt. Kör inte speciellt mycket, max 2000 mil/år så bensinförbrukningen är ganska irrelevant. Av någon anledning får jag känslan av att E46 är mer prisvärda jämfört med E39. | |
|
Vad någon begär och vad någon får är naturligtvis inte samma sak. Vill en säljare inte sälja för det pris någon är beredd att betala, ja då skall ju den som värdesätter bilen högst behålla den. (Begriper iofs inte varför en låda skulle rasa före 16k mil...mätarställning...??) Bytt låda på en bil som gått 30k har betydelse, inte på en som har gått 16k. Där är det annars läge att göra en service på lådan, sen håller den lika länge till, minst. E39 och E46 är olika bilar. Du skall så klart köpa den modell du vill ha. Däremot är E39, enligt min uppfattning, såväl billigare som "mer bil". 540 är dessutom generellt snorbilliga att köpa, åtminstone om vi talar om priser som leder till affär... Glöm den i annonsen, det är önsketänkande från säljaren. Jag har alltså motsatt uppfattning om prisvärdhet mellan E39 och E46. |
|
| E39 ligger lägre i pris än e46 av någon anledning. Kanske för att de ser modernare ut. Du kan hitta riktigt fina 540 för runt 30 vilket är sjukt prisvärt enligt mig! Men m-paket och facelift höjer priset rejält verkar det som. | |
| Ju högre siffra modellbeteckningen börjar med, desto snabbare faller värdet. Inget nytt, så har det alltid varit. | |
| Enligt mig är skillnaden stor komfortmässigt på E46 och E39. Köp en E39, mycket goare. | |
| Njutning att sätta sig i E39an på hösten, har standardchassi/högprofil på den kontra sportchassi/lågprofil på E46an. Beror lite på vad för slags bil du är ute efter. | |
|
Det är svårt detta. Älskar mullret från V8an när man gasar! Är ute efter en trevlig bil med lite högre komfort än min E36 som går att gasa på med och ändå ta kurvor bra. Ska vara en sedan, åker sällan några jätte långa sträckor, men det händer väl att det blir ett par mil ibland. En 330 är lite roligare för just sådan körning, plus att den är garanterat mer ekonomisk att ha när man väl flyttar hemifrån, dock känns en 540 som ett klart trevligare val pga komfort och mer kraft i motor, dock så är m-paket ett krav gällande 540. Får grunna på och försöka testköra så mycket som möjligt så att jag blir nöjd! Info om egna erfarenheter uppskattas givetvis! |
|
|
Håller inte med om att skillnaden är stor komfortmässigt Har ägt en 528 och nu en 330xi Tycker nästan att 330 känns snäppet mer välbyggt även fast e39an är en mycket fin bil också Oavsett vilken du väljer pga komforten så är båda ljusår bättre än e36 Är du ute efter kraft är det såklart 540 som gäller, tycker faktiskt min 330 känns rätt så slö, tycker inte det är så stor skillnad mot 528an jag hade förut Även fast det skiljer ca 40hk |
|
|
Det va lite det jag uppfattade också när jag testade en 330, känns som att min 328 är piggare överlag. Kanske har något med karossen att göra. Verkar vara svårare att hitta en schysst 540 gentemot en schysst 330 på marknaden som det ser ut just nu dessvärre. |
|
|
Jag tycker det lutar åt E46 i mina ögon, visst har femman vissa fördelar men som du beskriver: Du kör sällan sådana sträckor att du har någon nytta av dem? //Bjersér |
|
|
I snitt så kör jag väl 1 mil enkel resa och helgerna kan det bli lite längre sträckor. Båda bilarna är väldigt attraktiva, det enda med 540 är just v8:an som är ruggigt lockande. Annars har jag inget större behov utav den alls. Det jag nojjar över vad gäller 330:in är att jag vill ha coupé, och rutorna lär väl fungera sådär halvdant på vintern kan jag tänka mig. Även hittat en del problem vad gäller låsen på E46 också, men å andra sidan har alla bilar problem på ett eller ett annat sätt. |
|
|
Jag har också upplevt E46 330 som lite "slö", men det är bara motorkaraktären som är annorlunda, vill du ha mer spets så satsa på 325 istället, den "känns" faktiskt snabbare. Jag var inne på å köpa en E46 330iM tidigare, men fick ställa om till 325... Dock utökade jag budgeten å köpte 130iM istället... den kombinerar det bäst från 330 och 325 känns det som, spets och grund-drag. /Jonas |
|
| Helst av allt skulle jag vilja ha en 135:a men det är väldigt mycket drömtänk än så länge. Budgeten ligger på 80.000 kr och det får man ingen 130 för :( | |
|
Tummps: Nej det är klart, menade inte att du skulle köpa en 130.. Är bara så fruktansvärt nöjd med min så det är svårt att hålla igen ;) 135 är inte ett alternativ för mej, jag vill absolut INTE ha turbo. Men som sagt, provkör en 325 E46, den har mer spets än 330 E46. (På E90 är det snarare tvärtom, 330 riktigt bra drag och 325 mer brukis) /Jonas |
|
|
Håller med till 100% att E46 325i känns snabbare än E46 330i (fast 330i ÄR snabbare, förstås). men karaktären i motorn är piggare och roligare. Dessutom är försäkringen ganska mycket billigare. Ska du ha E46 så satsa på en 325i/330i LCI 2004 med M-paket (eller STCC-paket), Alcantara-klädsel. Du får en fräsch med ~10.000mil för under 100'. |
|
| vadå renoverad låda???? han har ju skrivit ny växellåda och servopump med kvitto och garanti 52000kr.. så ja tycker bilen är sjukt billig, inte dyr!! | |
| Är benägen att hålla med tomtebloss, säljaren har förmodligen kvitto på lådan om 52.000. | |
Karl-Hilding |
Att en E36 328 kan kännas snabbare än en E46 330 är kanske inte så konstigt. Mer ljud i 328. Mindre vikt. Men enl modellguiden så är 330 betydligt snabbare från 0-100. Cirka 0.8 sek. Och 330 har inte den effektpuckel som 328 har. Men desto mer bra vrid i hela området. Samma med 325 som har effektpuckel vid 4000 rpm. |
| Det jag märker störst skillnad på när jag åkt i kompisens 320d E46 Touring är sittkomforten samt när man stänger dörrar osv jämfört med min 540. Skiljer även en hel del på vägljud. Även åkt med i 330iax sedan och det var samma känsla i den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.