AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.845

Fördelar med att behålla min 540?

Sida 1 av 2
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Godkväll!

Går som många andra i säljar tankar.
Min E39 540IA blev bes idag och det gick bra.
Bilen har snart gått 26k men allt är inprincip bytt och nytt under åren som gått.
Och jag har inte ägt en roligare och trevligare bil än denna.
Är fruktansvärt nöjd med bilen och den är i bra skick för att vara så gammal med svart helskinn sportstolar och taklucka, precis som jag vill ha med ny bytt vattenpump mm.
Men den är lite dyr och törstig om man jämför med alla nyare små dieslar osv.

Behöver höra motivering till att behålla bilen eller för att sälja den!!??
Dom är ju knappt värda något i dag dessa gamla premium vagnar och det är så tråkigt.
Och får man inget för de ser jag ingen anledning till att sälja den heller.

Mvh David

/ David
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Äh, fungerar bilen utan allt för mycket "rappel" så behåll den, du gillar bilen och då finns det väl ingen anledning att sälja..

Visst, det finns bilar som är snålare ;), men vad hjälper det om du ändå kommer att grina i någon trist knattrande minidiesel :)

Mvh Janne.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Behåll den. Roligare bil o bättre motor får du leta länge efter i det prissegmentet!
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Kan inte annat än tycka som Erik G...
Sålde min e39, efter två veckor köpte jag en e39 kombi igen, efter att ha provkört andra, samt diesel.
Dock har vi räknat på det många gånger och ska man ha en diesel (ex bmw 118d) så låt oss säga en med ngr år på nacken får man ge i runda slängar 150.000:- och vad får du för den om låt säga 5 år ??.. skulle gissa på 50.000:- / vad skulle 118d göra i jämförelse till din 540, jo låt oss säga halvera din bränslekostnad, men dock går den ner i värde xx antal gånger mer än din 540.
Och detta är bara rent ekonomiskt, men den körglädjen som du har i 540 hittar du inte på bilar i den prisklasen.... då får du upp i 300.000:-
Jag är mer än nöjd NU när Bettan två är på plats...
** Man vet inte vad man har förän man förlorat det**.... tänk på det :-)))
Du har ju tre bilar till! Kör mer med Fiestan och se hur det fungerar, 9-5an och 90an drar väl ungefärs som 540in om nu inte 9-5an är en 4cyl diesel?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jo mer körglädje för dom pengarna de får man leta efter =)
Fården sålde jag, va enbart vinterbil.
Gamla Saaben är ett stående projekt så den står bara, drar säkerligen lika mycket och inte riktigt lika mycket körglädje hehe
9-5an är familjebilen så, och med den lilla 2 liters turbo motorn på 150 hk och automat så drar den iprincip lika mycket som 540.
Och jag har svårt för småbilar, det är bara tråkigt =)

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Problemet är ju att jag använder BMWn som pendlar bil till jobbet varje dag, är det verkligen motiverat? =)

/ David
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du köper en nyare bil tappar du betydligt fler kronor i värdeminskning på den än du har i merkostnad i bränsle på din 540. Så fungerar bilen väl så behåll den!

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Måste du köra bil, finns det ingen buss eller tåg? För så sparar man mest pengar och då har du råd att köra 540 på fritiden. Ett annat alternativ är att köpa en snål äldre bil som VW Lupo 3L och behålla 540in för gasglada dagar.
Håller för en gångs skull med i Stephan735i:s resonemang. Åker själv pendeltåg till jobbet istället för 9-5 aero som jag pendlade med i fem år. Den enda lilla "men" är att det kostar alltid extra att ha flera fordon i form av värdeminskning, räntor, service, skatt, reparationer och besiktningskostnader. 540 är annars en klart trevlig bejl(östgötska!).

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Buss och tåg osv är inget alternativ för mig. Har väldigt oregelbundna arbetstider samt jour osv. Har tyvärr lagt ut bilen nu på annons, men det är som jag misstänkte stendött.
Ger de några veckor, men köper mig antagligen en gammal billig diesel bil för under 10.000kr att pendla med så länge. Har inga planer på att "ge" bort bilen nämligen.
Tips på bra små snåla dieselbilar i denna billiga prisklass?

/ David
BMW Lite bättre
Golf III TDI eller någon annan modell med 1,9TDImotorn som Audi 80, VW Vento, Passat, Audi A6.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det är väl dom bilarna jag kollat på med. 1.9 TDI motorn verkar rätt bra eller?
Hittade några billiga Ford mondeo dieslar med, men köper hellre tyskt så.
Polo SDI har jag hittat nåt med men?

/ David
BMW Lite bättre
we
20
welder
530d limo-01
Länk
här har du en bra pendlar bil
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ford Mondeo är väl även den tysk??? Men annars håller jag med om att VAG-dieslar är ett bättre val.

___
//Ulf
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
God kväll igen gott folk!

Velar fram och tillbaka nu med små bilar osv,
Diesel eller bensin svårt att bestämma mig :(
Men har en fråga som jag hoppas någon kan besvara.

Hittade en megane 00 1,9 tdi som inte hade gått över 20.000 mil för en hyfsad peng.
Är detta samma motor som i vw och Audi, Skoda osv?
Eller är det en sämre eller bättre motor?
Den är på ca 100hk vilket jag tycker är rätt trevligt i den lilla bilen!
Men det jag fastnade för va att den drar ca 0,52 "blandad"
Och har läst lite att vissa har lyckats få ner den i under 0,4 i riktig snälkörning!

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Fick visst inte plats med allt hehe!
Men gärna snabba svar ang denna motor och bil!
Jag själv är inte så förtjust i franskt men har fått för mig att det i allmänhet är rätt snåla bilar!

Kommer antagligen att behålla min 540 så :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
PD, jag vet inte hur 1.9 TDi:n är, men jag är nöjd med min scenic 1.6 som pendlarbil. Den slickar i sig ca 0.85L E85 (!)/mil när man ligger och nöter i 100 (mätarfart). Det får man anse som riktigt bra. Jämför du med diesel för 15/ litern så är det nästan hugget som stucket, bortsett från att du slipper skatten på dieslen som inte är så kul...

Många lallar om kamremsbytet som är så dyrt, men en billig allbilsverkstad byter remmen för 3-4", 15000 mil intervall eller 5 år så det är ingen jätteutgift heller.

Jag betalar ungefär 7.30:-/milen när jag kör på etanol och får skattemässigt tillbaka 53% av 18:50/milen, så det går lite plus på de 2200 mil/år jag kör om man bara ser t
ill drivmedel.

Jag är inne på att hitta en fin 540/6 framöver att ha som mysbil, så jag tycker inte du ska byta bort din 540. Låna en polares V70 över dagen så har du svaret varför :-) Försök hitta en billig bil att köra majoriteten av dina resor med (som du kanske ändå inte njuter av ändå? 6 på morgonen, vinter, då kör man inte gärna på ställ till jobbet).

Sedan är det skönt att ha en bil som är "tvättbefriad", d.v.s. putsen kan man lägga på en roligare bil istället (540?:)

Jo, glömde nästan: Du måste löda in ett 4.5 KOhm-motstånd på tempgivaren till kylvätskan om du ska köra E85 på vintern, annars blir den trögstartad. Kostar 50:- på ELFA... /d.s.

Lycka till och sälj inte 540:n. Du blir bara besviken...

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det va ett fint inlägg hehe :)
Så en bensinare går soppas snålt med E85!?
De va inte dåligt, är det de ända man behöver göra menar du för att köra på E85?

/ David
BMW Lite bättre
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag kollade på www.etanol.nu, det var så jag fick idén att våga testa. Någon där som kört i flera år på E85 med "motståndet" som enda kallstartsmodifiering...

Jag har hunnit klämma 1000 mil i år och det rullar på som det ska. Däremot blir bilen törstig över 100 km/h men det är ju en stor bil också.. Den vanliga Meganen är ju lite mer strömlinjeformad så den lär väl dra mindre..

Man får väl byta olja på 1000 mil intervall, men det är som med tvätteriet: kluckar i en dunk Biltema 5-50 för 260:- så är man hemma :-) tanken är ju att minimera kostnaden för pendlarbilen utan att vara dumsnål. Tror jag gav runt 500:- för senaste servicen och då bytte jag stift, olja, luftfilter, oljefilter + GDS-hyra...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.