AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.210

Importfrågor från rookie

Hej!

Som importnybörjare har jag massor med praktiska frågor. Planen är att köpa en nyare M5:a touring (kan bli denna)

Länk

...och en av de första frågorna som dyker upp är hur man ska sköta betalningen på bästa sätt? Planen är att ta hem bilen osedd via Eurotransport (eller något annat speditionsföretag om ni har bättre förslag) eftersom jag inte har tid eller möjlighet att åka ned till Tyskland. Så hur ska jag göra detta på bästa och säkraste sätt?

Bilen är "unfallfrei", det vet jag, men vilka andra frågor tycker ni jag skall ställa för att i möjligaste mån säkerställa att detta är ett bra köp? Vad tror ni om prutmån?

Vänliga hälsningar, Chandler

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag hade inte köpt en bil osedd, möjligtvis en BMW Premium Selection bil.

På en bil i denna prisklassen skulle jag absolut ta ledigt en dag från jobbet och flyga ner.
Sen får du nöjet att köra hem din nya pärla :)
Det där är ju en BMWhandlare så att få den med garanti ska inte vara några problem. Be dem ta rejält med bilder så du ser om den är fin eller blästrad i lacken.

Har du fått kopior på fahrzeugbrief, servicebok och utdrag från garantireparationer?

Överföring från din bank är det effektivaste.

Antar att det handlar om CT93669 som är en av 8st i färgkombinationen Interlagosblau/Volleder Silverstone. Den är mycket välutrustad och ett bra val, frågan är om den saknar något tillval förutom Individual?! Jag kollade; den saknar Alcantara innertak och klimakomfortruta vilkea är ovanliga tillval, endast 46st M5T har Alcantara innertak. Klart habegär på den!

Siffrorna kommer från Länk

Mvh Stephan
Tack Stefan -- de uppgifter du påtalar är på gång. Får du fram registreringsnummer (CT93669) genom den sida du länkar till? Hur då?

Väldigt få M5T är Premium Selection -- varför är det så? Är det en relevant fråga att ställa ÅF; alltså varför inte denna bil är det? Och kan jag inte fråga om handlaren kan slänga på en sådan kvalitetsstämpel på bilen...?

/Chandler
Chandler, varför startar du en tråd till med samma ämne?

/Anders
Hej,

Som alla andra M5:or har medlemmarna på e34m5.se tagit ut alla utrustningslistor på tillverkade M5T och jag har fått en fil med färger/inredningar tillsänt mig, med hjälp av den fick jag fram det som bör vara rätt bil.

M5 är den avancerad bil som kan kosta rejält i garantier så det är inte konstigt att den inte är premium selection (kan den bli det?) en polare som jobbar på hos en större BMWhandlare berättar att M5 E60 är impopulära att byta in med tanke på riskerna, nu är det inte någon större fråga med tanke på att få svenska M5:or är yngre än 2007:or.

Mvh Stephan
ge
14
getbig
535D Touring M Sport -12
M6 Coupe' -06
Jag hade köpt den osedd av den handlaren, inga problem. Sen att det är roligt att köra hem från Tyskland är ju en annan "femma".
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Coolt att den har dragkrok ! :-)

Jag tycker bilen ser lite sänkt ut?
ja en M5a med drag finns det ju gott om men inte många med drag-krok :-) men skulle jag köpa en så skulle jag nog också leta en med krok, då det är himla smidigt när man behöver hyra släp ibland. Hur går det Chandler med skoltyskan/engelskan? :-))

/Anders
anders -- kontakt etablerad! fungerade utmärkt med ett samtal istället som du sa. Problemet var nog bara att den första säljaren inte kunde engelska... Den jag pratade med nu berättade villigt om de skavanker som fanns och tog bilder också. Det handlade om mindre stenskott på fronten som jag verkligen kan leva med, liten missfärgning på lädret på ena sidan av förarstolen samt, som jag fattade det, var huven omlackerad på grund av stenskott där med.

Allt jag ville ha gick väl inte fram helt och fullt, men nu när jag vet vem jag ska prata/maila med ska det nog gå bra! :)

Anders, kan jag skicka lite bilder till dej för expertutlåtande?

//Chandler.
javisst, gör gärna det anders@eranova.se

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.