AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
931

E39 - Problembil?

T_J
Hejsan!
Jag har under en tid funderat på att köpa mig en E39 med en V8. Men under denna tid har jag kollat in detta forum lite då och då för att varje gång häpnas över hur mycket fel det verkar vara på E39!

-Rost, hur är det möjligt på en tysk kvalitetsbil?!?!
-El-elände
-Fläktar&Ac som krånglar
-Knirr&knarr från framvagn och bakvagn
-Mätar intrument som dött
-Problem med antispinn odyl
-Klonk från fram&bakvagn
osv..listan går att göra mkt lång men jag kan inte komma på nått mer så här rakt upp och ned.

Jag blir ärligt talat lite rädd för att köpa mig en E39. Visst förstår jag att detta är ett forum för att få hjälp med fel därför berättar folk om sina fel för att få hjälp med dem men jag tycker fortfarande att denna modell verkar ganska opålitlig.

Vad tycker ni som äger E39, hur funkar det?
Det är ju en så trevlig bil i övrigt men är det en chanstagning?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min E39 528 har rullat 7200 mil det är bytt 3 glödlampor/ventilkåpspackning a 200 kr/torkarblad
och en omgång däck sedan ny 04/96.
Visst har det förekommit rost på bakluckan på E39.
Skitdåligt tycker jag på en så dyr bil ,men hur är bilen skött är ju den andra frågan.
Kan hålla med dig om att man kan få skrämselhicka av det som belyses här på forumet.Men E39 ägare hör ju till de mest nöjda bilägarna enligt undersökningar,
eller är det så att man inte vill erkänna sitt missnöje på ett ärligt sätt, när man betalat dyra pengar för en fin bil, för det är det ju utan tvekan.
Den tanken har slagit mig många ggr, lite typiskt svenskt i så fall eller??
Nån chansning är det ju inte, motormässigt är ju en 540
en outslitlig kassaskåpsmotor med rätt skötsel, se mitt beg test på en 740-95 ,pedantskött javisst men vem köper en BMW för att vansköta den?? (arkebusering):)
Länk

MVH
Hasso
li
1.959
liste
535i -89
Nej då, du ska inte vara rädd för E39:an. Det är faktiskt en av de bäst ihopskruvade BMW:s jag kört/ägt/åkt. En E38 kan känns bättre rent komfort- och utrymmesmässigt, men E39:an är i mitt tycke den perfekta BMW:n - lagom stor, lagom lyxig, lagom sportig, lagom dyr.

Undvik dock första årsmodellen och slarvigt servade och buskörda bilar - det är dom det är problem med.

Hade tills inte för så länge sen en 528iA -97 som jag hade i 2.000 mil utan ett enda problem. Om du inte räknar byte av torkarblad som problem, förstås. ;) Har nu sålt denna bil för att få ihop kapital till en annan 528:a som är lite mer "jag", eftersom den jag hade saknade viss utrustning jag vill ha och hade annan som jag inte vill ha. Enkelt uttryckt - jag var supernöjd med bilen och gjorde mig av med den enbart för att kunna skaffa en annan.

Och du - motorjournalister över hela världen hyllade bilen som "världens bästa" när den kom och jag har fortfarande inte sett ett enda begtest som sågat bilen.

Så köp dig en E39:a, men (precis som med ALLA bilar) var noga med historiken om du prioriterar en fin bil framför en billig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.