AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.582

Cabbmotor säckade

Som för så många andra som äger en tidig Z4 (03 2,5i), så slutade cabben att fungera efter vinterförvaringen. BMW i Skövde löste problemet. Snyggt jobb, trevlig bemötande, men priset..11.975 kronor med rabatt!! Svettigt!!!
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
så är det, bilar är ingen sparbössa.
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Själv köpte jag min i höstas, då med bytt cabmotor av förra ägare, har räkningen som gick på 13500 kr, då har han ändå fått upp till 15% rabatt på delar m.m. Så ett tips till någon som är i behov av cabmotorbyte kan vara värt att ringa runt till olika Bmw-firmor för det kan skilja någon tusenlapp i pris i alla fall.Förhoppningsvis kan både du Jan Peter och jag njuta många år framåt utan problem med cabmotorn i alla fall.
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hej!

Känner att jag måste göra ett inlägg angående det evigt diskuterade problemet om z4:ans cabmotor. Jag tog upp saken med min BMW-meckare när jag var inne i måndags, och han hade såklart haft ett antal havererade cabmotorer. Men inte någon gång hade han bytt. Efter demontering och smörjning skall de enligt uppgift fungera utmärkt igen, till en bråkdel av vad ett byte kosta förstås.

MVH
Patrik
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
ahaha,,, kan ta en bild på min motor... inte all olja i världen hade fått den att fungera igen...
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Z4-pirayaN har sett din gamla motor i ett annat inlägg, håller med dig fullständigt, den skulle aldrig kunna fungera. Sedan kan man fundera på det som z4-spekulant säger hur mycket arbetstid tar det att montera ner för att komma åt motorn och sedan "uppsmörjning" av denna? En fråga till Z4-pirayaN. du sa i det andra inlägget att du trodde motorn varit bytt flera gånger, har du kollat upp om så var fallet?? Om man bytt 2011 har man fått den uppdaterade motorn då tro?? Den ska väl vara mindre känslig för fukt!! Mvh Mats
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hej igen!

Vet inte hur lång tid det skulle ta, men då jag frågade vad det brukade kosta så blev svaret "max ett par tusen" om jag minns rätt. (Har ingen z4 själv så för mig blir det inte aktuellt.) Meckaren är (bl.a. i detta forum) känd som en av de bästa på BMW, så han skojar nog inte.

Nya cabmotorn kom med facelift till MY06 och har man bytt på senare tid så är det garanterat till den nya som är bättre tätad (men inte odödlig, dock långt mycket bättre!).
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Vad kostar bara själva motorn, artikel nr ?
Pe
51
Peggen
BMW M135i xDrive -15
Har för mig att motorn ligger på ca 3300 kr. Jag bytte nyligen på min faceliftade 2006:a!
Z4
482
Z4-pirayaN
VW Passat -2013
Hej Matte, nej jag har inte haft möjlighet att ta reda på det. :(
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min fd trasiga cabmotor hade inte räddats av någon uppsmörjning heller. Den såg ut som något som hämtats på havsbotten.

-------
//Lövet
Cabmotorn kostade 3.144+ moms. Artikelnummer:54347193448!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.