|
|
|
|---|---|
|
En bekant som inte kan så mycket om bilar ringde för att fråga om råd. Förra våren fick han ett konstigt fel, när man trampat ner bromsen kunde bilen plötsligt börja gå väldigt illa, och även ryka vitt, och det uppstod även ett ljud som han beskrev bubblande/fräsande, typ som det är luft i rören till elementen i huset, efter en stunds körande upphörde problemet. En firma kliade sig i huvudet flera gånger med bilen tills dom kom på att det troligtvis var huvudbromscylindern som läckte bromsvätska in i bromsservot, och att motorn drog in bromsvätska via vacumslangen, där av den illa gången och rykandet. Cylindern byttes och bilen fungerade felfritt till den ställdes av för vintern, bilen har även gått bra ett tag nu på våren, men nu är exakt samma fel tillbaka. Nu till det riktigt konstiga, problemet upptår bara om det har regnat, eller bilen tvättats !!! Bilen kan startas efter ett regn och går fint, problemet kommer först när man trycker på bromspedalen, efter en liten stunds körande är det borta !?!? Min första tanke är att det är nått med vevhusventilationen, typ stopp nån stans, men hur får man in regn och bromspedelen i detta ?? | |
|
Värt att notera. Bilen köptes ny av polaren far, longlifeservad på BMW, lugnt körd, många korta sträckor. Jag fick den äran att göra service på bilen när den gått 10.000 mil (dax för service enligt serviceindikatorn) och oljan jag då tömde ur var bland den sämsta jag sett, under oljelocket såg det ut som bilen gått 40.000 mil med olja från Konsum. Det här var 5 år sen, och bilen hade då fått 3 servicar på BMW dom tidigare 5 åren, vad den gått nu vet jag inte. |
|
| Så att vevhusventen skulle kunna vara igensatt är ju ganska troligt. | |
| Tycker det låter som bromsservon fått i sig vatten, pga stopp i dräneringen till torkardiket. Relativt vanligt på e39orna. Med vänlig hälsning, Lardy. | |
| Tack!!! Låter som detta är problemet, jag har inte tänkt på att servot sitter i diket. | |
| Tack!!! Låter som detta är problemet, jag har inte tänkt på att servot sitter i diket. | |
|
Tänkte också direkt på det! Bort med luftfiltret, fram med vattenslangen och spola rakt ner i "diket", det ska rinna undan på momangen. |
|
Karl-Hilding |
Finns det 523 -02? |
| Det är kanske en 520, han bytte bil efter en krock, den gamla var en 523. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.