AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.493

Ryckig gång med AC på

no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
VW Golf 1.6 Multi Fuel -08
Hej, nu är det varmt i Skåne!

ACn kyler bra, men märker att bilen går småryckigt när man kör i motorvägsfart. Känslan påminner om när motorn inte får tillräckligt med bränsle.
Kopplingen hugger i alla farter och det är omöjligt att göra en mjuk växling. Kopplar jag ur ACn så kan jag köra mjukt igen och bilen går jämnt.

Jag vet att man tappar lite effekt pga AC, men det här är i överkant?!?

Någon som har en idé? Kompressorn som börjar närma sig pensionsåldern?

Tack på förhand - Magnus
Hubben på din AC kompressor har ett gummiring på hubben, hur ser den ut? Den har en tendens att bli förstörd när spelet blir för mycket mellan hubben och remskivan, den blir för varmt och smältar gummiringen och då kan den bli svårt att snurra runt. Om du kan ta lös drivremman då kan du även kolla om clutchlagret har blivit trögt. Det är ovanligt att själva kompressor blir sliten "internt" men clutchlagret och hubben kan bli det.

Clutchlagret kan har blivit trasigt. Inte alltid att du får oljud som varnar för det heller. Det är extremt enkelt att reglera clutchspelet på din kompressor.
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
Hej AutoCool!

Tack för ditt svar. Har varit ute och krälat under bilen nu på förmiddagen och försökt ta ett par bilder.

Länk

Svårt för mig att bedöma, men tycker att gummiringen ser OK ut?

Har inte lossat remmen och känt på lagret, men vet du vad ett sådant kostar på ett ungefär om det behöver bytas?

Har någon form av läcka under bilen också som ni kan se. Dricker ingen olja men dock en del kylarvatten. Kladdigt under hela motorn, över länkarmar etc. Kan det vara glykol som löst upp gammal olja? Tips mottages gärna på det med.

Mvh Magnus
Här finns bild på en kompressor clutch som blev lite för varmt. Gummiringen ser inte så farligt ut men den är. Minns inte vilken bil den var från kanske ett Honda men det är ett vanligt kompressor även på flera BMW.

Gummiringen som jag talade om är i hubben, den som sitter högst upp på bild.

Länk

Sen ser du baksidan av hubben som blev för varmt, du ser lite smältad gummi mellan ringarna.Länk

Friktionsytan på remskivan är delvis keramik och det tål ganska mycket värme. Men som du ser var det inte tillräckligt för att undvika skador på andra delar.

Det finns ett foljedekal på baksidan av AC kompressor eller möjligtvis på sidan, ta bort den så du kan läsa vad du har för kompressor.
no
87
noe1mxr
518iT E34 -96
Hej igen,

Tack för bilderna, då tror jag att jag hänger med lite bättre.

Får plocka ned vid tillfälle. Besiktning nästa vecka, så har en del panikfix att ordna med tills dess, rostiga bränslerör bl.a.

Trevlig kväll!
Det var så lite så. Vill du plocka bort hubben för att reglera spelet eller kolla läget så krävs det bara att du hålla fast hubben med exempelvis en oljefilteravdragare, sen kan du ta bort bulten i mitten av hubben. Bulten är gängad M5, om hubben sitter lite hårt då kan du bara skruva in en M6 bult så trycks hubben ut. dvs kompressoraxeln är gängad M5 men hubben är också gängad M6. Akta så du inte tappar distansbrickor som sitter i hubben eller kvar på kompressoraxeln.

Lycka till. mvh, Henry/autocool.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.