|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Jag tänker bjuda på en nyfiken men säkert ack så dum fråga :) Jag bytte olja och filter på egen hand på min Z3M idag, och reagerade på placeringen på filtret. Brukar inte det sitta i underkant kring motorn som oftast på bilar? Eller har jag fel? Är det en ren tillfällighet vart det är placerat eller finns det en tanke bakom? Själv vart jag ju mest glad över placeringen för det underlättade ju en del. Det var hur smidigt som helst att byta.. Var nu snälla och idiotförklara inte en stackars pöjk ;) MVH Kent. | |
| Förr tog man nog närmsta vägen från oljepumpen till en planfräst yta på motorblocket där en adapter för oljefiltret monterades. Även med hänsyn till var kanalerna efter filtret tog vägen. Moderna bilar är ju så packade i motorutrymmet att det troligen blivit ett måste att flytta upp filtret till lämplig plats. Pumpen sitter ju i framkant på motorn där nere under vevaxeln och längre bak täcker avgasgrenrör och insugningsrör motorns sidor. Både luft-, oljefilter sitter bra på BMW. På de större modellerna även kupéfiltren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.