|
|
|
|---|---|
|
Tja, har lite funderingar på att köpa mej en e61 och har hittat en riktigt fin -09 520D med navi och m-paket. nu till det som gör att det tar emot lite är att den har 22000 mil på mätaren, den har gått som firmabil och är fullservad på märkesverkstad hela tiden. Skulle vilja höra lite från folk som har erfarenheter av e61 långmilare | |
|
Kolla så partikelfiltret är bytt, i annat fall ha med det i beräkningen. Se också till att kompressorn till nivåregleringen funkar, kolla också dess skick. |
|
|
För två år sen köpte jag en 525d -06 som då hade gått ca 21000 mil som företagsbil. Den var fullservad och välskött men givetvis använd, den har idag gått 27000 och är den bästa bil jag haft. Jag har bytt glödstift på den men det är den enda reparation jag gjort på dom 6000 mil jag haft den. Jag tror inte du ska vara rädd för många mil på en e61 Mvh Johan |
|
|
Generellt har åldern mer inverkan än antalet mil. Det som är bra med långmilare är att många blir osäkra och väljer bort dem,vilket gör att de kan fås till rena vrakpriser. Så är priset bra skall du absolut slå till. Men gör gärna en M-test först! Kan bli väl investerade slantar. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Partickelfilter på LCI är väl om jag inte missminner mig självregenererande om den körts rätt. Det får man reda på med vid en M-test. Är själv på G nästa vecka med E60-08 525da som jag hoppas slippa detta med partickelfilterservice. Var det inte någon här på AP som öppnade den och spolade rent ?? endast nya fästskruvar behövde införskaffas då de rostar på avgassystem. Mvh Jonas B, |
|
| Brynet: M-test finns inte längre. | |
| Det stämmer att filtret är självregenererande och behöver inga vätskor eller dylikt för att funka. Dock måste rätt temperatur uppnås för att det ska funka. Bilar som gått korta sträckor sotar igen snabbare och kan behövas byta runt 20.000 mil. Kolla idrive för info om byte. | |
| Var någonstans i idrive kan man se att det är dags för byte? | |
| Under kommande service, men jag tror det är en uppskattad sträcka om 20.000 mil. Många filter håller längre. Är det riktigt dåligt för man larm för "högt diff.tryck över filter" med andra ord är filtret så pass igen sotat att avgaserna har svårt att ta sig ut. | |
| Jag ser ingenting om något partikelfilter under servicemenyn. | |
|
Har läst på lite nu, de verkar ha tagit bort några parametrar på LCI bilarna. Man ska kunna se när filtret regenereras under den "hemliga" OBD menyn. Ska visst styras på parametrar som kylvatten över 75 grader och 240 grader innan katalysatorn om jag inte minns helt fel. man ska också kunna läsa av när en regenerering sist utfördes. Länk |
|
|
Kane: Läs Bilprovningen stora test. Mvh Jonas B. |
|
|
@ TS Är det hos en handlare eller privatperson( garanti??) Precis som dom skriver här tidigare så milen är inte farligt Å länge servicen är skött och det finns dokumentation. Är den sv-såld eller import?? Om import från vilket. land?? Länk |
|
|
Den är hos en privatperson som han köpt ut från sitt jobb som köpt den ny i sverige, där han använde den som firmabil. Så det är nästan bara samma snubbe som kört bilen. Det finns full servicebok och dokumentation på den. Så jag tror jag slår till på en :) Tack för alla svar |
|
|
Har själv en 320d touring 08 med samma motor, ca 21000mil. Märkes inte att den rullat så långt går perfekt ! I datorn står det att om 1800mil börjar det bli dags för partikelfilterbyte. Kommer då ta ner filtret och göra rent det. |
|
|
Har en 525 tds -99 som nu gått 40600 mil och den går som en klocka. |
|
|
BMW 525TDS -99 med 40000mil respekt! Gillar BMWs gamla diesel 6 cyl dieslar, fränt rått ljud i dem........Vad drar din 525TDS E39 om man får fråga? Skulle vilja jämföra det med mina förbrukningssiffror för min 525D E61 anno 2004. I vilket fall, även vår motor har gått 18000mil och det känns som att den knappt är inkörd!! :> Haft bilen sedan ny, alltid varit aktsam vid start och köra lungt innan motorn och oljan blivit varmt, men i annat fall verkligen kört bilen (mycket AUTOBAHN) i 180-200km/t timmar i sträck natt som dag, i min 20 såsom +40 grader!!!! BMW bygger bra motorer - kan dock tyvärr inte säga samma om funktionerna i interiör och byggnads kvaliten i vår BMW 525 E61 från 2004. Eftersom vi kommer att behålla bilen, vill jag se 50000mil på mätaren innan man säljer som reservdelsbil eller ger till sonen.....:> |
|
|
Kör själv en Fullsmetad 27000mils E61 iofs 530D går äntligen kanon... Den som köper min kommer förmodligen göra en kanon affär. Då jag redan bytt: Partikelfilter Grenrör kablar i bakluckan kompressor till nivåreglering blöt antennförstärkare olja + filter i automatvxl bromsskivor Dieselvärmare termostater -Det har egentligen varit för mycket skit med denna underbara bil men inget man kan beskylla miltalet för. |
|
| Lyssna på kamkedjeljud och skrammel vid varvökning. Motorn ska inte låta som ett tröskverk vid högre varvtal.Låt gärna någon oberoende BMW expert lyssna av motorn.Tyvärr har vissa haft otur med dessa med kamkedjebrott och sk"swirlflaps" vilket resulterat i totalt motorhaveri. | |
| Bmwernie, finns väl bara swirlflaps på 6-cylindriga motorer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.